cello endpins getest

Discussie in 'Cello' gestart door JanHut, 5 okt 2015.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Laatst bewerkt: 6 okt 2015
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Een onderzoek zonder conclusies? Artikel waar ik niets mee kan.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik zie het als een overzicht van aspecten die mee kunnen spelen in de keuze van je eindpin. Ik was zelf nog niet verder gekomen dan te constateren dat er rechte pinnen bestaan en pinnen met een hoek erin (die zag ik bijvoorbeeld in Dordrecht in gebruik bij de uitvoerende cellisten op het podium). Nu word ik wakker geschud
    met de bevindingen over invloed van materiaalkenmerken van de pin op de klank van je cello.

    Nee, het is geen onderzoek in de traditie van de natuurwetenschappen en dat pretendeert de auteur ook niet. Het heeft aan alle kanten beperkingen, maar het zou zomaar in de toekomst een basis kunnen vormen voor een groter en breder vergelijkend onderzoek mét een conclusie als die dan getrokken mag worden.

    Ik ga het later nog een keertje rustig lezen. Dank voor de link, JanHut:)
     
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik begrijp je reactie; in de inleiding schrijven ze zelf ook dat het meer een beschrijving van bevindingen is. Net als bij snarentests: enkele cello's, enkele cellisten en dan de reacties beschrijven. Daarnaast worden wat gegevens gegeven en maakt de lezer kennis met wat er zoal is. Ik vind het toch interessant, het effect van endpin op klank.

    Jaren geleden zat er een kleine storing in mijn cello, een bijgeluid. Zelf had ik het idee dat de pin iets geks deed. 'Zou kunnen ...' zei de vioolbouwer en hij stelde voor er eens een andere op te zetten (waar hij goede ervaring mee had).
    Opgelost.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Alles is met de nodige voorzichtigheid gesteld, maar het geeft toch wat aanwijzingen voor wat mogelijk is met een carbon eindpin. Een meer intieme klank bijvoorbeeld en dat streelt vast eerder het overgevoelige oor dan de imposante, krachtige toon die een flinke ruimte kan vullen bij gebruik van een eindpin van zwaar metaal.

    Wat een enorme hoeveelheid variabelen spelen er mee bij het laten klinken van een toon op een cello!
    Dit heb ik nooit zo kunnen verzinnen! Dat ook nog een keer de eindpin zijn zegje doet...
    Op de site waar @JanHut ons op wijst, staan, nog veel meer interessante dingen! 't Is hier off-topic, daarom noem ik maar even kort het stuk op de site die mij informeert over hoe je aan je cello zou kunnen horen of de bewaarplaats te droog of te vochtig is.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Er is onder de rubriek 'Boeken en Publicaties' een wetenschappelijk onderzoeksresultaat geplaatst (In het Duits) met interessante resultaten. Voor hen die de taal machtig zijn en cello spelen mogelijk van nut.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Een inkijkje van een paar minuten, tijdens sessie mbt endpin:
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Alleen ben ik er nog niet achter van welke materialen de twee eindpinnen zijn die vergeleken worden In #7. Nog maar eens goed luisteren.

    Hier (onder) een ergonomische benadering rond eindpin. Wat de eindpin van doen heeft met met de bewegingen die je moet maken om bijv. de A-snaar goed aan te strijken en het intoneren met je linkerhand.



    (wijziging ivm link)
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2015
  9. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Nee, #7 is niet bepaald duidelijk (filmpje). Binnen dit kader alleen wel leuk (en niet meer dan dat); er gebeurt iets met de klank als zij wisselt.
     

Deel Deze Pagina