Cello gezocht

Discussie in 'Aangeboden' gestart door kiger, 2 apr 2009.

  1. kiger

    kiger

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    9
    Ik ben opzoek naar een goedkope cello. Puur om mee te oefenen thuis omdat ik sowieso (nog) geen cello kan spelen.
    Weet iemand een aantal sites waar er cello's worden verhuurd, verkocht of verhuurd en daarna te koop zijn?

    PS: Ik heb heb muziekkennis!


    Bedankt alvast. :)
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Kijk eens op
    http://bertboonvioolbouw.nl/verhuur.html
    En ook nog in Groningen!
     
  3. kiger

    kiger

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    9
    Bedankt voor de snelle reactie! Een handige site. Maar ligt het aan mij of staat er geen cello in jullie webwinkel? Als ik een cello zou willen huren, maar het nog nooit heb uitgeprobeerd, zou ik het ook een keer kunnen uitproberen?

    Thnx
     
  4. elstenbosch

    elstenbosch Els ten Bosch

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    18
    elstenbosch@live.nl

    Graag een privé mailtje en ik kan u misschien verder helpen.

    Vr. Gr.
    E. ten Bosch
     
  5. kiger

    kiger

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    9
    Waarom een mailtje? Waarom niet hier? Anyway, weet iemand waarvan een normale cello van gemaakt is? En dan geen (super)cello's van €1.000,- of meer.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Een 'normale' cello is gemaakt van hout:
    bovenblad van sparrehout
    de krans (zijkant), hals met krul van esdoorn
    de toets, stemsleutels en zadels van ebbenhout.

    Ik begrijp alleen niet wat je precies beoogt met deze vraag. :(
    Evenzo ontgaat me het onderscheid tussen een normale- en een niet-normale cello. Naar mijn mening is een niet-normale cello geen cello meer.

    Frits
     
  7. kiger

    kiger

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    9
    Een normale cello is nogal duur en een goedkope cello vanaf €300 niet. Meestal lees je dat het van hardhout is gemaakt. Ik heb mijn redenen voor deze vraag. Bedankt voor je antwoord!
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    OK: het woord 'normaal' heeft dus betrekking op de prijs?

    Er zijn heel goedkope cello's die ook van hout zijn gemaakt. Vaak is dat dan wel het aller goedkoopste hout wat er maar te krijgen is, soms ook wel triplex of multiplex (contrabas bodem). Dan kom je al gauw uit op kapwerk uit de Chinese bossen. Het zou me trouwens ook niet verbazen wanneer er in een dergelijk instrument plastic onderdelen verwerkt zijn.
    Ik heb ooit eens een viool gerepareerd waarvan de hals los zat. Verder in het stadium van de reparatie bleek dat de bovenklos een stuk plastic was, waaraan de houten hals was vast gelijmd. Een dergelijke verbinding vraagt natuurlijk wel om het juiste type lijm en als het los zit geeft dat al aan dat het lastig wordt om vast te krijgen. De oplossing werd dan ook een totale vervanging van de bovenklos door een klos van het juiste hout. Eigenlijk allemaal veel te veel werk voor zo'n goedkoop Chineesje, want dat is het niet waard.
    Met huidenlijm krijg je het dan wél muurvast.

    Frits
     
  9. kiger

    kiger

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    9
    Ik heb nog nooit van cello's gehoord die van plastic zijn gemaakt, alleen hout. Die uit China kunnen ook erg goed zijn en je kunt ook pech hebben. Nog nooit ervaren. Maar is hardhout slecht voor de klank of gaat het sneller stuk??
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb ook niet beweerd dat er cello's van plastic zijn, maar wel dat er wel eens plastic onderdelen worden gebruikt. Trouwens er zijn ook cello's van carbon fiber (zie een andere 'thread' op dit forum).
    Ik ken daarentegen geen cello's die geheel gemaakt zijn van hardhout waarbij ik me tevens afvraag welk soort hardhout dan wordt bedoeld, want er zijn veel soorten die vallen onder die categorie.
    Natuurlijk kun je voor een redelijk prijsje een redelijke cello bemachtigen, je moet alleen het onderscheid kunnen maken of de vraagprijs in verhouding staat met de kwaliteit. Om daar achter te komen moet soms de hulp worden ingeroepen van een docent of vioolbouwer of iemand die dit goed kan beoordelen. Wanneer je zelf nog geen cello kunt bespelen kun je er ook zelf geen beoordeling op los laten.
    Niemand zal je tegen houden wanneer de keuze gevallen is op een bepaald instrument. Het enige wat hier op dit forum vaak wordt vermeld is, dat de klankkwaliteit en bespeelbaarheid zeer vaak -maar niet altijd, er zijn uitzonderingen- tegen valt bij té goedkope instrumenten.

    Frits
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Tips voor de aanschaf van een strijkinstrument:

    http://www.bbviolins.nl/aanschaftips.pdf

    Met Kiger had ik al een paar maal e-mail contact: volgens mij weet hij of zij nu wel hoe te beginnen en hoe aan een verantwoorde studiecello te komen.
    Over het beginnen op een strijkinstrument zonder les te nemen is al vele malen op dit forum onderbouwd dat dit niet verstandig is.
     
  12. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Zoiets?

    http://link.marktplaats.nl/242105677
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Volgens de informatie van de verkopende partij zitten er 'soepele snaren' op.
    Deed mij aan elastiek denken. :p

    Heeft iemand een idee wat hiermee bedoeld zou kunnen zijn?

    Er zitten ook maar liefst vier fijnstemmers op!


    Frits
     
  14. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Nou ja, de C-snaar van een cello wordt door een vioolspelend muziekmaatje van mij toch al een waslijn genoemd. En in China heb ik zelfs een contrabas gezien waar echte waslijnen als snaren op zaten. En dan wilde men toch serieus dat een van onze bassisten erop ging spelen.

    Maarre, vier fijnstemmers is erg normaal voor celli.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja dat weet ik wel, maar ik bedoelde het meer in de combinatie met 'elastiek', dan zul je niet veel aan die fijnstemmers hebben!

    Frits
     
  16. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Helaas zijn mijn celli nu uitverkocht, maar binnen nu en twee weken heb ik weer een nieuwe partij binnen. Er zit geen plastic in en ook geen triplex :).

    Hou mijn website in de gaten, binnenkort staan ze erop met uiteraard alle details over het materiaal erbij en een paar mooie foto's.

    Als je geïnteresseerd bent in verantwoorde celli sets met een prettige klank vanaf € 499, hou mijn website in de gaten.

    Je kunt me ook je e-mail adres geven dan kan ik je op de hoogte houden wanneer ik de celli binnen heb. Daarna kunnen we een afspraak maken om de celli te bekijken en te proberen.
     
  17. kiger

    kiger

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    9
    Ik merkte al dat er geen cello's meer waren. Ik wilde het nog gaan vergelijken met anderen. Ze waren wel erg mooi aan de buitenkant.

    Ik weet nog niet zeker welke cello ik krijg. Ik wilde er eerst een kopen, maar mijn oom wil er een gaan kopen voor mij. Lucky me ^^ Eentje uit turkije :)

    Ik heb ook al eerder jaren viool gespeeld en vanaf mijn 6e al een aantal instrumenten. Ik wil daarom zelf proberen cello te spelen. Ik heb het geld niet voor die lessen en ik doe het toch voor mijn plezier.

    Bedankt voor al jullie info!
     

Deel Deze Pagina