Cello in onderhoud

Discussie in 'Cello' gestart door gevoeligesnaar, 27 okt 2018.

  1. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    De komende dagen ben ik even zonder mijn cello...:(

    Na ruim 4 jaar gebruik leek het mij goed om toch even de cello na te laten kijken. Even 'olie verversen en doorsmeren' zeg maar.
    Ook leek de kam niet helemaal recht te zijn.
    En inderdaad, die staat een beetje scheef maar is ook iets krom. Gelukkig zo weinig dat de vioolbouwer denkt hem nog weer recht te krijgen, maar nu ben ik dus mijn cello een paar dagen kwijt.
    En nu we toch bezig zijn, neem ik meteen een nieuwe set snaren, want die zijn ook al ruim 4 jaar oud.

    Ook mijn stok wordt behaard want het haar is versleten volgens hem. Hij zei dat bij dagelijks een half uurtje spelen een stok na zo'n 1,5 jaar weer opnieuw behaard zou moeten worden. En die stok heb ik ook al 3,5 jaar.
    Dat laatste was niet ingecalculeerd maar aangezien ik de beroepseer van vioolbouwers hoog acht, neem ik het zonder meer aan.
    Herkennen jullie dit overigens?

    Wat ik heel prettig vond, is dat ik meteen een spoedcursusje onderhoud kreeg: hoe ik een beetje zeep op de kam moet smeren onder de snaren, idem dito op de schroefdraad van de fijnstemmers en van de stok. En hij heeft me ook laten zien hoe ik een nieuwe snaar op moet zetten. Top!

    Ik ben heel benieuwd of ik verschil merk als ik hem weer ophaal!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Weet je wel zeker dat het zeep was? Ik kan het me niet voorstellen! Want de pH van zeep is zo 8 - 9 hetgeen inhoudt dat het je snaren aanvreet, evenals de schroefdraad van je fijnstemmers en die van de spanschroef! Een snaar die is omwonden met aluminium is zeer kwetsbaar voor zeep.
    Op de kam kun je beter grafiet aanbrengen.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Je hebt geen tijdelijke leencello mee kunnen krijgen?
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik zou ook een beetje zacht potlood gebruiken. Overigens: cellosnaren met een aluminium wikkeling worden eigenlijk niet veel meer gebruikt: het is chroomstaal, wolfram en soms zilver. Omwonden darmsnaren van het baroktype hebben vaak een omwikkeling van al dan niet verzilverd koperdraad. Hoe dat op zeep reageert weet ik niet, maar ik houd het op mijn potlood.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Cellosnaren met een aluminium omwikkeling zijn nog steeds verkrijgbaar.

    Voor de A:
    • ProArte (D'Addario)
    • Aricore (Pirastro)
    • Gold cello (Pirastro)
    • Olive cello (Pirastro)
    • Synoxa cello (Pirastro)
    • Corelli cello (Savarez)
    • Eudoxa cello (Pirastro)
    • Spirocore cello (Thomastik)

    Voor de D:
    • Aricore cello (Pirastro)
    • Gold cello (Pirastro)
    • Synoxa cello (Pirastro)
    Of ze nog veel worden gebruikt weet ik niet, ik heb geen webshop.
    Maar ik zou deze snaren niet in contact brengen met zeep!
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Alle elf goed hoor! Ze zijn nog steeds verkrijgbaar, ja, maar worden nog maar sporadisch verkocht, en derhalve vermoedelijk ook nog maar weinig gebruikt.
     
  7. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Prima, ik zal in de toekomst grafiet gebruiken. Bedankt voor de tip!
     
  8. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Nou, hij is terug. Het is wel een heel verschil!

    Er zijn andere snaren opgekomen dan dat ik er eerst op had. We hadden daar niets over afgesproken en eerlijk gezegd was ik daardoor een beetje overdonderd (en dan ben ik dus niet assertief op zo'n moment). Volgens de bouwer 'kon deze cello deze snaren wel gebruiken'. Tja, ik heb er natuurlijk totaal geen verstand van en ga dus op de deskundigheid van deze bouwer af. 3 Van de 4 zijn nu Thomastik Spirocore en de A-snaar is weer een Larsen (wat ik tot nu toe had).
    De cello is veel krachtiger (da's mooi), maar ook helderder (en daar moet ik wel even aan wennen). Tikkeltje metalig maar wel een heel groot geluid.
    Verandert de klank ook nog nadat de snaren ingespeeld zijn?

    Ook heeft hij de stapel iets verplaatst waardoor ik meer galm heb. Dat is ook wel onwennig.

    Wat echt veel mooier is, zijn de hoge posities. Die klonken zoveel doffer dan de lage. Daar ben ik heel blij mee.
    De kam is weer mooi recht en er is een fractie (mm) afgehaald omdat de snaren er ingesleten waren. Qua hoogte kon hij dat gelukkig hebben.

    Al met al: wat een verandering! Over het algemeen positief maar het voelt toch allemaal een beetje vreemd.
    Ik denk dat ik er wel even aan moet wennen...Herkenbaar voor iemand?

    Volgende week woensdag zal ik
    mijn docent maar eens vragen wat hij er van vindt.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dat was dus ff bijkomen! Het was natuurlijk fijner geweest als de bouwer even een telefoontje jouw kant op had gedaan om de plannen voor te leggen. Dat is ook eigenlijk wel wat ik zou verwachten.
    Krachtig en helderder, inderdaad, dan weet je echt even niet wat je hoort!
    Alhoewel ik zelf niet zoies heb meegemaakt, kan ik mij wel heel goed voorstellen, door jouw duidelijke beschrijving, hoe zoiets voelt.
    Snaren zijn best gauw ingespeeld, dus na een dag of 2, 3 je oefeningen doen zou ik verder geen veranderingen in klank meer verwachten.
     
  10. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ja inderdaad had ik een telefoontje wel zo netjes gevonden, aan de andere kant heb ik duidelijk aangegeven dat ik er 0 ervaring mee heb, dus wellicht heeft hij dat opgevat als een carte blanche om er naar eer en geweten de best passende snaren bij te zoeken.

    Hoe dan ook; we zijn inmiddels een paar dagen verder en blijkbaar hebben mijn snaren zich gesettled; het metalige is er af en het is allemaal weer wat 'romiger'. Ik hoor mijn eigen cello weer, zij het dan een tikje helderder dan voorheen. Maar hier ben ik zeker blij mee. Het speelt ook weer gemakkelijker; het spreekt allemaal wat gemakkelijker aan.
    De galm is best fors, maar ach, dat kijk ik eerst even aan wat ik daar op den duur van vind. Zoals gezegd, ik vind het mooi, maar op het randje. En daar ben ik ook rustig onder, want als ik het toch too much vind, dan weet ik dat met een tikje tegen de stapel dat wel weer terug te draaien is.

    Toch bijzonder wat zo'n verandering met je doet...
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Zo kijk ik daar niet naar: ook bij heel onervaren klanten kun je best even een belletje geven en uitleggen wat je wilt doen en waarom. Ik zou daar, als ik als vioolbouwer/cellobouwer zo'n klus had wel de voorkeur voor geven.

    Ik ben wel blij dat het allemaal uiteindelijk goed uitpakt voor je. Die galm, dat zou mij misschien dan toch wel storen, maar is idd met een kleine aanpassing te verhelpen (te verminderen).
     
  12. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Mooi dat het 'romige' er nu is, ipv al te helder, @gevoeligesnaar
    Als je het nog wat meer tijd geeft kan het nog wat warmer worden en misschien wordt de galm ook nog wel wat minder.
     
  13. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Inmiddels zijn we weer een week verder en het lijkt of de cello weer 'in balans' komt (of ik met de cello:D). Ik ben er heel blij mee. En achteraf herinner ik me dat toen ik deze cello kocht, ik ook viel voor het heldere en grote geluid. Blijkbaar is hij in de loop van de jaren een beetje 'ingedut'.
    Mijn docent was ook heel enthousiast, ook over deze snarenkeuze en zei dat de snaren echt nog wel meer ingespeeld moeten worden en dan nog minder metalig zullen worden, dus precies zoals jij zegt, @JanHut .
    Toch fijn om te horen dat een prof er ook zo tegenaan kijkt.
    Want het is toch best een hele verandering, én nieuwe snaren, én nieuwe haren op de stok, én de stapel ietsje verplaatst én dan ook nog een andere hars. Maar nu kunnen we er weer een hele poos tegenaan!
     
    ie Bie, JanHut, Marcelita en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina