Cello laten keuren ? + vlekken op cello

Discussie in 'Cello' gestart door amaryllida, 4 nov 2010.

  1. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Hey,

    Heb onlangs een cello gekocht. De verkoper beweerde dat hij in 1930 in Mirecourt gemaakt was, en mijn celloleerkracht zei exact hetzelfde zonder dat ik hem enige informatie had doorgegeven. Hij was meteen overtuigd omdat hij tijdens heel zijn jeugdopleiding gespeeld heeft op een Mirecourt.
    Nu wil ik het instrument weer verkopen en heb de foto's gemaild naar een mogelijke koper, die heeft ze laten zien heeft aan een vioolbouwer. Hij zij dat het zeker geen Mirecourt was maar een namaak.

    Of hij nu echt is of niet speelt voor mij geen rol. Het heeft een prachtige klank en dat telt voor mij! Maar zou ik mijn cello ergens kunnen laten keuren of schatten? zodat ik definitief weet of het een Mirecourt is of niet....
    (ik woon in België; ik weet dat je in Nederland zo'n schattingsverslag kan laten opmaken, maar weet niet of het in België ook kan).


    Een tweede vraag:
    Op hetzelfde instrument staan zwarte vlekken. Volgens mijn celloleerkracht werd dit gedaan om het instrument ouder te doen lijken. Ik wil ze er graag weer laten afhalen indien dit mogelijk is. Of zou ik dan mijn cello volledig moeten laten herkleuren?

    thx,
    jochen!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Beste Jochen,

    Ik vind het vreemd dat de celloleerkracht exact hetzelfde beweerde als de eerste verkoper. Zou het kunnen zijn dat hij de cello herkende? Kende hij de verkopende partij?
    Wat mij eveneens bevreemd is de uitspraak ‘het is een Mirecourt’, want Mirecourt is een plaatsje waar al sinds jaar en dag violen (of beter: strijkinstrumenten) worden gemaakt. Het is dus geen naam van een bouwer! Men zegt ook niet: ik heb een Cremona wanneer men een Guadagnini bedoelt! Er zit ook een vioolbouwschool in Mirecourt en het kan heel goed zijn, dat de cello die u wilt verkopen door een van de leerling-bouwers is gemaakt. De cello krijgt dan niet de naam van de feitelijke bouwer maar een label met de vermelding ‘Mirecourt’ met –in dit geval- het bouwjaar 1930. Het instrument is in feite eigendom van de school, die de instrumenten weer mag verkopen om de school financieel gezien een gezonde positie te geven. Mirecourt is naast vioolbouw nog steeds van belang voor de kwalitatief alom geprezen kammen: Aubert.

    Er zullen zich in Mirecourt ook vioolbouwers gevestigd hebben, die onder hun eigen naam instrumenten bouwen en ook dien overeenkomstig labelen. Dat de plaats 'Mirecourt' daarbij vermeld wordt betekent niet, dat het dan 'een Mirecourt' is.

    Wat de vioolbouwer mogelijk heeft proberen uit te drukken met ‘een namaak Mirecourt’, is hetgeen ik hierboven zei of een andere mogelijkheid: we hebben te doen met een seriematig gemaakte cello. Een leerling maakt de krul, een ander het bovenblad, weer een ander het achterblad, nog een ander de ribben etc. Aan het eind van de rit wordt de cello in elkaar gezet.

    @2e vraag:
    Als het inderdaad vlekken zijn die het instrument ouder moeten doen lijken – wat best gedaan wordt!- zou ik ze mooi laten zitten, want eraf halen doet meer kwaad dan goed. Ook het volledig over lakken zou ik zeker niet aanbevelen, omdat de kans toch erg groot is dat de klank behoorlijk verandert. Bovendien is dat het werk en het geld (want dit is een tijdrovende zaak) niet waard.

    Waar men in België een geldige taxatie kan laten verrichten is mij niet bekend. Er zijn vele bouwers die wel een indicatie kunnen geven, maar hoe gedegen moet het zijn?
     
  3. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Ik ga vandaag naar een vioolbouwer in Antwerpen. Ik hoop dat hij me kan zeggen of mijn instrument wel degelijk in Mirecourt gemaakt is of niet.
    Ik weet dat Mirecourt een Plaats is waar vele duizenden cello's gemaakt zijn.
    De persoon die mijn instrument wou kopen heeft de FOTO's laten zien aan een vioolbouwer en die beweerde dat het geen frans instrument was, maar een instrument uit een of ander oostblokland. (Vind niet echt dat je hierover kan oordelen adhv enkele foto's.)

    Neen, mijn celloleerkacht kende de verkoper niet. Ik ben het instrument zelf ergens gaan ophalen. Die verkoper kende niets af van cello's maar hij koopt instrumenten op om ze weer door te verkopen. Hij had het instrument van een oude weduwe. Het was haar man die op het instrument speelde (en hij heeft het gekregen van zijn vader) --> de vioolbouwer die de foto's gezien heeft beweerde dat het instrument recent gebouwd is... klopt dus ook weer niet.
    Ik heb het instrument gewoon aan mijn leerkracht gegeven (om het in orde te zetten) en hij heeft alles opgemeten en vertelde me dat het in Mirecourt gemaakt is. Daarna heb ik de persoon gecontacteerd die met het instrument verkocht had en vroeg of dit kon kloppen. Hij zij dat de weduwe die het instrument binnenbracht een naam genoemd had maar hij kon zich dit niet meer herinneren. Hij wist enkel dat het gemaakt was in een stadje in Noord Frankrijk rond 1930.
    Dan moet je al niet lang zoeken om te weten waarvan het komt ?!
    Mijn celloleerkracht is 100% zeker dat het een Frans instrument is, en dat het gemaakt is in Mirecourt. Hij zegt dat ik niet moet ingaan op de reacties van de koper omdat ze (volgens hem) de prijs probeert te drukken.

    Ik ga vandaag naar een vioolbouwer om zijn oordeel eens te horen.
    Bedankt voor je reactie! Ik twijfel of ik de vlekken zou laten wegnemen. Ik vind het niet echt mooi, maar als de klank erdoor slechter word wil ik het uiteraard niet laten doen.
     
  4. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    oh jah, mijn cello heeft geen label! Je schreef dat als het door een leerling-vioolbouwer gemaakt is dat er MIRECOURT op een label staat, dit is toch niet altijd zo?
    Zie enorm veel mirecourts te koop staan zonder label.

    Het is juist hierdoor dat ik niet weet of mijn instrument echt in mirecourt gemaakt is of niet :)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Oh, ja. Een instrument zonder label komt ook heel vaak voor. Je kunt je dan afvragen of er iets te verbergen valt. Soms ís er dan ook iets te verbergen, bijvoorbeeld dat het een seriematig verkregen product is.
     
  6. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Bedankt voor alle info :)
    Ben bij een vioolbouwer geweest en hij twijfelde of het instrument wel degelijk in Mirecourt gemaakt is, maar heb al een aantal keer gehoord dat die er soms ver naast kan zitten. Maar soit, Mijn celloleerkracht heeft me gevraagd om het instrument niet verder te verkopen, omdat de klank zo mooi is.

    Nog een vraagje:
    Weet je waar ik een onafgewerkte krul/hals voor cello kan vinden?
    Ik ben namelijk van plan om op mijn nieuwe kleerkast handgrepen te maken van cellokrullen. Ga ze wit schilderen en lakken.
    Is dit hout redelijk stevig (-> kan ik er een gaatje in boren om ze vast te vijzen, of kan de hals of krul dan barsten/splitten)

    Ik heb al op eBay gekeken en de goedkoopste zijn zo'n 22$, + 25$ dollar verzending. Misschien dat ik in Belgie of Nederland dan beter afgewerkte kan krijgen voor dit geld, want dan is de verzending een pak lager.

    groeten
    jochen!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Beste Jochen,

    als je voor US$47 een complete krul met hals van een cello kunt krijgen (=kopen) is dat niet echt duur. Het gaat je alleen maar om de krul en zoiets wordt niet geleverd: altijd zit er een hals aan vast. Daardoor betaal je in feite meer. Ik weet geen andere firma die dat nóg goedkoper kan.

    Soms kun je in China voor een stuk of zes krullen wel iets laten maken. Je moet dan contact opnemen met iemand en afspraken maken over de uitvoering en prijs. Je kunt geluk hebben, dat het lukt, hoewel het aantal voor de maker niet echt interessant is. Meestal staat bij de website wel aan gegeven wat de minimale afname is: MOQ (= Minimum Order Quantity). Via alibaba.com kom je wel op een Chinese site.

    Of de cellokrul op een solide wijze bevestigd kan worden hangt af van hoe dat gaat gebeuren. Erg veel hout om een schroef stevig vast te draaien is er niet. Had je je gedachten al laten gaan over hoe je dan de krul gaat vast maken? Wanneer dat eigenlijk niet kán, moet je misschien iets anders verzinnen als handgreep?

    Opm.:
    Als ik me niet vergis is er ergens op dit forum ook iemand geweest die interesse had in vioolkrullen, ook om dienst te doen als handgreep aan een kast.

    Frits
     

Deel Deze Pagina