cello ontstemd - nieuwe snaren?

Discussie in 'Cello' gestart door Sebe, 14 dec 2009.

  1. Sebe

    Sebe

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    10
    Hallo,

    Ik heb al jaaaaren dezelfde snaren op mijn cello en eigenlijk raken ze zolang ik me kan herinneren erg snel ontstemd, met name ook tijdens het spelen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het in dat geval verstandig is er nieuwe snaren op te zetten, maar kan dat nu nergens terugvinden en vraag me af of het ook aan iets heel anders kan liggen? Want dan probeer ik dat eerst.

    En als ik er toch nieuwe snaren op ga zetten, heeft er iemand tips? Ik heb het meeste op dit forum wel even doorgescand, maar weet bijvoorbeeld niet zeker wat voor snaren er nu op zitten. Volgens http://www.snaarwijzer.nl/snaarwijzertabel.pdf zou het weleens Jargar kunnen zijn, dus met metalen kern, en dan de A en D dolce en C en G de forte variant. De A heeft aan de sleutelkant een koperkleurig draadje om het zeegroen heen, betekent dat nog iets?
    Ik ben op zich wel redelijk tevreden over de klank, maar heb geen idee of andere snaren niet nog veel beter zouden klinken. Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd of iemand ervaring heeft met snaren met een kunststof kern, klinkt dat erg anders, en op wat voor manier dan precies? Ik speel de laatste jaren vooral de Bach suites en dan is een wat zachtere klank misschien wel mooi, maar aan de andere kant moet de klank natuurlijk ook bij andere stijlen blijven passen.

    O ja, mijn cello is een 7/8, hier gaan gewoon de snaren voor een hele cello op toch?
     
  2. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Beste Sebe,

    Snaren gaan over het algemeen geen jaren mee! Het ligt er vooral aan hoeveel je speelt. Het lijkt mij verstandig dat je er nieuwe snaren op zet!

    Het is voor een kwestie van uitproberen, kijken wat goed bij je instrument past. Ik ben zelf heel erg tevreden over Evah Pirazzi van Pirastro maar ik weet niet hoe ze voor cello zijn.

    Op www.snaarwijzer.nl kun je heel veel vinden!

    Volgens mij kunnen snaren voor 4/4 cello ook gewoon op een 7/8 cello.

    Groetjes, Matthijs
     
  3. Sebe

    Sebe

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    10
    Bedankt!
    Er staat inderdaad meer info op die site dan ik in eerste instantie gezien had, maar het zou nog fijner zijn als er hier mensen zijn die wat ervaringen kunnen delen over cellosnaren; er is veel te veel keus! Ik ga dus inderdaad maar voor nieuwe snaren, maar heb niet heel veel budget om dingen uit te proberen, dus wil liefst in een keer een goede keus maken. Zal wel lukken om tot iets redelijks te komen, maar het wordt een beetje gokwerk. Evah Pirazzi had ik nog nooit van gehoord, maar ik zie dat de C-snaren daar al 75 euro kosten! Dan wordt het toch eerder weer een set Jargar, mss met een A van Larsen ofzo...
     

Deel Deze Pagina