Cello ophangen

Discussie in 'Aangeboden' gestart door dikki, 22 sep 2012.

  1. dikki

    dikki Arjan

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    6
    Hallo,
    Ik ben niet lang geleden begonnen met spelen, en heb dan ook nog een huurinstrument. Ik zou de cello graag in plaats van iedere keer in een foedraal te stoppen graag willen ophangen.
    Neerzetten op een standaard is geen optie in verband met mijn twee katten.
    Wat zijn handige opties voor het ophangen?
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Heb je een oud of een nieuw huis? In een oud huis heb je vaak balken: Draai een schroefoog in de balk, neem een stuk touw en hang je cello op, aan de krul! In een nieuw huis is het plafond vaak niet sterk genoeg, dan kun je een haak in een muur draaien en de cello aan een (stevig) lint ophangen. Maar dit soort oplossingen kun je toch ook zelf wel bedenken? Gewoon, doén! ;)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Is de nieuwbouw zo slecht tegenwoordig? De meeste, zo niet alle plafonds van de nieuwbouw bestaan uit beton. Daar kun je echt wel een cello aan hangen. (Moet er wel eerst een gat in geboord worden etc. maar dat is te doen).
     
  4. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Let vooral op de aanrakingspunten. Als je een gestucte muur hebt kunnen er krasjes komen op het achterblad, als dat tegen de muur steunt. Oplossing: behangen of een lap stof ophangen.
    De krul hangt in een lus. Ook weer zo`n contactplek. Geen ruw touw dus.
    Er bestaan ook gitaarophanghaken met rubber coating. Of die lang genoeg zijn om zo`n dikkerd als een cello mooi vlak tegen de muur te laten hangen weet ik niet zeker.
     
  5. dikki

    dikki Arjan

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    6
    Bedankt iedereen voor jullie reactie.
    Ik ben als de dood voor schade, dus ik zoek een veilige oplossing, daarom mijn vraag. Hoe stevig is de krul? Is het verstandig het intrument daaraan op te hangen? De achterkant vind ik een goed punt, daar ga ik dus zeker iets mee doen.
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    De krul is stevig genoeg. Hang een dun kussentje achter de cello, dan kan daar het achterblad tegenaan rusten. Vroeger boorden ze een gat in het achterblad voor een haak, die deden ze vast aan hun riem, dan konden ze de cello bij processies meenemen! Niet gaan doen!
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De meeste celli kunnen wellicht wel tegen "ophangen" maar omdat de hals een van de kwetsbaarste onderdelen van dit instrument is, zou ik het er niet op wagen. Een standaard is echt veel beter (zolang het niet een standaard van het type gitaarstandaard waar het achterblad van de cello tegen een rubberblok rust; die beschadigen de lak en het houtwerk). Voor de katten moet dan maar een andere oplossing worden gevonden. De poezenmand aan het plafond ophangen misschien? ;)
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik zie niet in waarom ophangen aan de krul schadelijker zou zijn dan de cello in een stander plaatsen. Integendeel zelfs, want de snaarspanning wordt enigszins ontlast bij hangen aan de krul. Dit is dus alleen maar gunstiger!
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik noemde ook niet de krul, maar de hals: de kwetsbaarste plek is aan de bovenzijde van de hiel in de bocht naar de eigenlijke hals; daar ontstaan ook de meeste breuken. Juist die breuken zijn lastig te repareren, de reparaties zijn kostbaar en leiden bij goedkopere instrumenten al gauw tot een "total-loss" voor de verzekering. Helaas heb ik dit al te vaak gezien. Een viool kun je probleemloos ophangen, bij het ophangen van een cello heb ik absoluut bedenkingen zeker als het een hele cello met snaarspanning er op betreft.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    De vraag is of die breuk in de bocht naar de hals, dan is ontstaan door ophangen, want dat is waar het hier over gaat. Naar mijn mening zijn de breuken in de halsvoet meestal het gevolg van een te grote druk op bijvoorbeeld het liggend instrument, uiteraard onbedoeld en ongewild, maar het komt nog wel eens voor. Ook bij het vervoer treedt dit nog wel eens op.
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is waar dat dit soort breuken meestal ontstaat door vallen van het instrument of een harde schok tegen de krul of hals. Daaruit blijkt wel de zwakte van het betreffende punt. Voorbeelden uit de praktijk van een breuk in de hals van een opgehangen cello heb ik zelf niet, maar dat komt vermoedelijk omdat vrijwel niemand een hele cello ophangt. Het zwakste punt van een instrument onnodig belasten door het op te hangen is daarom m.i. toch geen goed idee.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Zoals ik eerder heb aangegeven, wordt het zwakste punt juist niet extra belast door het op te hangen. Het gewicht van de cello zorgt voor een tegengestelde kracht die de trekkracht van de snaren enigszins vermindert.
    Er zijn niet veel cellisten die hun instrument ophangen, dat is waar. Misschien dat er niet veel cellisten zijn die een kat hebben? ;)
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik moet constateren en concluderen dat we het op dit punt niet eens zijn, maar gelukkig hoeven we hier geen kabinet te formeren :cool:
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits, denk eens andersom,

    Je hangt een gewicht (Cello) aan de hals, dan zal het totale gewicht van de cello toch een grotere spanning op de snaren teweeg brengen.
    Ik zou een koffer kopen...

    Hoewel het zo mooi is om een Cello in je kamer te hebben staan.

    Remi
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    @Remi,

    Door de totale spankracht van de snaren wordt de krul met hals (en ook de toets) een beetje richting kam getrokken. Het systeem is in evenwicht, wat betekent dat de krul met hals en toets opgewassen is tegen de totale spankracht. Je kunt je voorstellen dat de hele hals vóór het opspannen van de snaren onder een iets andere hoek staat dan wanneer alle snaren zijn opgespannen. [veel bouwers houden daar ook al rekening mee en geven de hals een iets grotere hoek die dan later weer door de spankracht wordt gecorrigeerd en precies goed uitkomt]. Wanneer de cello nu wordt opgehangen aan een koord, juist achter de ronding van de krul, zorgt het gewicht van het instrument ervoor, dat de krul/ hals weer een beetje wordt terug gedrongen. Ophangen op deze manier kan naar mijn mening niets slechts uitrichten.

    Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord. Mocht dat niet het geval zijn, dan moet ik eens overwegen of ik er een tekening aan wijd. Want zoals jij altijd zegt: “een plaatje zegt meer dan 1000 woorden”!

    Frits
     
  16. Aster

    Aster

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    32
    Ben je niet bang dat de katten tegen of op de cello springen als hij hangt? Of dat ze hem in beweging brengen waardoor hij tegen de muur stoot ofzo? (Of dat jij zelf of bezoekers hem per ongeluk aanstoten..)
    Ik zou hem in een koffer zetten, of in een standaard in een andere kamer waar de katten niet kunnen komen (bijvoorbeeld slaapkamer) of hem desnoods daar ophangen.
     
  17. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    hallo Dikki

    Hangt je cello al?
    Wat ik me afvraag is: zijn jouw katten zo wild? Is niets van jouw huisraad veilig? Ik heb zelf ook twee katten, en een cello op een standaard, maar nooit problemen gehad.

    Ik vind een cello op een standaard prettig, omdat hij meteen speelklaar is. Pin op de juiste lengte, niks geen gedoe met openen van een foedraal, het eruit en er later weer in-wurmen.
    Natuurlijk besef ik me best dat voor de houdbaarheid van mijn cello het beter is als ik `m in een kleine ruimte zou bewaren, omdat atmosferische veranderingen als vocht- en temperatuurverschillen dan geleidelijker plaatsvinden en dus minder stress veroorzaken. Maar ik weet niet of mijn kleinkinderen wel geïnteresseerd zullen zijn in de hobby-chinees van opa. Maar zelf heb ik wel dagelijks profijt van een speelklaar afwachtend instrument.
     
  18. dikki

    dikki Arjan

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    6
    Alereerst bedankt voor alle reacties.

    Jos22: ja, ik heb 'm opgehangen, aan een zacht touw om de krul.
    De reden voor mij is vergelijkbaar met wat je beschrijft: ik wil 'm snel kunnen pakken en niet iedere keer uit het foedraal moeten halen. Ik ben nu veel sneller geneigd om de cello er even bij te pakken om een kwartiertje tussendoor te oefenen.
    Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe interessant m'n katten het instrument zouden vinden, maar nageltjes kunnen natuurlijk wel heel snel schade opleveren. Aan de andere kant gaan ze ook prima om met mn vloerstaande speakers, dus misschien is het meer mijn eigen onzekerheid hierover dan de drukte van de katten.
    Wie heeft hier ervaring mee?
     
  19. MarijnV

    MarijnV

    Lid geworden:
    18 nov 2011
    Berichten:
    21
    Mijn cello staat op een standaard in de woonkamer, waar ook een nogal drukke jonge kat rondloopt. Het beest vindt de cello niet interessant genoeg om hem als krabpaal te gebruiken of er tegenop te gaan staan, het blijft bij wat gesnuffel. Geen probleem dus in dit geval, en ik verwacht dat katten die op de vloer staande speakers (die soms wel wat weg hebben van krabpalen :p) met rust laten, een cello zeker zullen laten staan :)
     
  20. dikki

    dikki Arjan

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    6
    Dat is bemoedigend, Marijnv.
    Vooralsnog laat ik 'm maar hangen, maar misschien is een cellostandaard een leuk verjaardagskado...
     

Deel Deze Pagina