Cello restauratie project

Discussie in 'Cello' gestart door DaisyvdPol, 28 mrt 2021.

  1. DaisyvdPol

    DaisyvdPol

    Lid geworden:
    28 mrt 2021
    Berichten:
    7
    Beste leden,
    Ik ben nieuw op het forum en speel een jaar cello. Ik ben erg geïnteresseerd in de ambacht als luthier en hou ook van een uitdaging. Nu is het misschien wat laat om in de leer te gaan bij een luthier (ik ben begin 20) dus besloot ik zelf een project aan te gaan thuis.

    Naast mijn eigen cello heb ik recent een goedkope oude Duitse cello aangeschaft. Hier is erg veel mis mee. Denk aan; stemknoppen verkeerde lengte/verweerd/verschillend van elkaar, lak ernstig beschadigd op verschillende plekken, eindpin pin ontbreekt, kam en snaren aan vervanging toe, achterblad laat op een klein hoekje los van de ribben.

    Nu klinkt het als een onmogelijk project zo bij elkaar maar ik ben positief ingesteld en redelijk handig. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken om mee te beginnen. Lak verwijderen en opnieuw (schuren of oplossen?), nieuw eindpin installeren?, nieuwe stemknoppen?

    Tips zijn erg welkom.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.513
    Homepage:
    Beste Daisy,

    is het mogelijk om wat foto's te plaatsen? Dan krijgen we een indruk van de 'ernst' van de zaak.
     
  3. DaisyvdPol

    DaisyvdPol

    Lid geworden:
    28 mrt 2021
    Berichten:
    7
    Tuurlijk! Hierbij enkele foto's. IMG_20210328_234652.jpg IMG_20210328_234715.jpg IMG_20210328_234706.jpg IMG_20210328_234729.jpg
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.513
    Homepage:
    En nog eentje (of meer) van het bovenblad? ;)
     
  5. DaisyvdPol

    DaisyvdPol

    Lid geworden:
    28 mrt 2021
    Berichten:
    7
    Het bovenblad is nog redelijk gaaf. Craquelé is aanwezig. Ik weet ook eigenlijk niks van zijn geschiedenis (omgeving waar hij gestaan heeft)
    IMG_20210329_093037.jpg
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.256
    Homepage:
    Twintig is niet te oud om met vioolbouwen te beginnen. De vraag is wat je van dit project kunt leren. Het lijkt en triplex instrument uit de "Ehemalige Deutsche Demokratische Republik" Een land met een prachtig volkslied, maar verder was het leven daar niet voor eenieder een pretje. Verwijderen van de lak en opnieuw lakken is iets wat in de vioolbouw bij voorkeur niet wordt gedaan. Wanneer je deze cello nog wilt gebruiken als "outdoor" cello of als instrument bij kroeg-optredens (wanneer deze instituties weer opengaan) zou ik hem met minimale middelen speelklaar maken (Kam, stapel, punt, snaren) en er verder zo weinig mogelijk aan doen. Wie niet in de gelegenheid is een voltijds vioolbouwschool te volgen kan in NL terecht bij cursussen van huismuziek/bouwerscontact of bij de NL vioolbouwschool in Friesland, of in Vlaanderen bij CMB Puurs. Daar leer je een instrument bouwen, volgens mij de beste opstap naar restauratievaardigheden. Succes!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.513
    Homepage:
    In tegenstelling tot hetgeen Bert beweert, zou ik dit instrument rustig strippen met een verfafbijtmiddel. Hier valt niets mee te verpesten. Haal de toets eraf (ook een leuke ervaring) en strippen maar. Na inwerken van het spul is de oude lak heel gemakkelijk te verwijderen met een oude creditcard of iets vergelijkbaars. Afschrapen zonder hout mee te nemen.
    Je schaft je een goed laksysteem aan bijvoorbeeld van Hammerl en je lakt je cello. Kun je alleen maar van leren. Als je dan toch aan de gang bent zet je er een nieuwe toets op met een keilhoutje en een set nieuwe stemsleutels. Verwacht geen geweldige klank, maar daar gaat het hier ook niet om.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.256
    Homepage:
    Ik heb niets over "verfafbijtmiddel" gezegd. Ik heb de vraag van Daisy geïnterpreteerd als: "ik wil vioolbouwtechnieken leren" en dan heb je aan het opknappen van dit barrel m.i. niet zo veel.
     
  9. DaisyvdPol

    DaisyvdPol

    Lid geworden:
    28 mrt 2021
    Berichten:
    7
    Dankjullie beiden voor jullie reacties. Het is dan misschien wel een beetje een barrel maar hij leek me prima geschikt om wat mee te oefenen zonder bang te zijn ernstige schade aan een antiek instrument aan te brengen.

    Ik ga je advies volgen Frits en beginnen aan de lak.

    Tevens is het niet perse de bedoeling om het op te knappen tot het beste instrument aller tijden maar hem simpelweg cosmetisch mooier te maken en bespeelbaar. Een prima beginners instrument valt er nog wel uit te halen denk ik en een mooie ervaring.

    Nogmaals dank.
     
  10. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    685
    Welkom Daisy op strijkersforum! Begin 20 is eerder 'laat' om cello te leren spelen dan om vioolbouwtechnieken te leren lijkt me. Maar kan allebei nog best. Ik heb nog een kennis die ongeveer net zou oud is en naar Mittenwald wil om de vioolbouwschool daar voltijds te gaan volgen, en die bezig is met het afbouwen van een viool. Zelf vind ik aan instrumenten knutselen ook erg leuk, maar het is wel zaak te weten waar je grenzen als amateur liggen..


    Het zou me niet verwonderen dat ik hier een beginners/outdoor cello van dezelfde productielijn uit het voormalige arbeidersparadijs heb. Triplex heeft het voordeel dat het niet scheurt, en mijn instrument heeft nog een best grote toon - vooral een stevige bas. Prima instrument, nu het door een vioolbouwer is afgesteld, om aan een beginnende leerling toe te vertrouwen of om buiten mee te spelen.


    Als ik zo'n cello voor mezelf zou hebben zou ik er naar neigen er een elektrische cello van te maken, gezien de foto's wellicht ook iets in jouw richting? Element inbouwen en wat maatregelen nemen om de feedback op de klankkast te verminderen. Dan is de bespeelbaarheid goed krijgen belangrijker dan de klank, die komt toch uit de luidspreker… Mocht je interesse hebben laat maar weten, ik heb wel wat tips.


    De kans het opnieuw te lakken geeft ook de mogelijkheid het instrument qua kleur naar jouw smaak af te werken, zwart of knalrood zijn opties; geen verf gebruiken maar lak met een kleurmiddel (of eventueel met een beits als onderlaag). Echt mooi lakken volgens de kunst van de vioolbouwer (spirituslak of olielak) is best moeilijk. Ik heb het ook geprobeerd, op een oude Duitse cello, die ik na een total-loss zelf gerepareerd heb, het is lang niet lelijk maar een beetje vakman kijkt er best doorheen. Het grote probleem met opnieuw lakken is dat het hout al afgesloten is door de grondering en het vernis, en de nieuwe laag daardoor slecht zal pakken. Nu was mijn cello al duidelijk voor de tweede keer en érg lelijk gelakt, dus het was toch een verbetering.
    upload_2021-3-29_15-55-2.jpeg

    upload_2021-3-29_15-55-33.jpeg

    upload_2021-3-29_15-56-19.jpeg upload_2021-3-29_15-55-2.jpeg upload_2021-3-29_15-55-33.jpeg upload_2021-3-29_15-56-19.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2021
  11. DaisyvdPol

    DaisyvdPol

    Lid geworden:
    28 mrt 2021
    Berichten:
    7
    Dankjewel voor je reactie Hubertus. Wat betreft het spelen en het bouwen heb je zeker een punt haha.

    Je restoratie is erg inspirerend om te zien. Ik overweeg nu om er een element in te gaan plaatsen, ik twijfelde al over een pickup voor mijn andere cello en dit is dan een mooie gelegenheid. Hierover zijn tips meer dan welkom, ik heb zelf weinig verstand wat betreft elementen. Wel heb ik een vriend die gitarist is (beroeps) maar een cello is dan toch net wat anders.

    Gisteren heb ik de cello gestript van zijn onderdelen, erg fijn om te doen zeker omdat hij nu goed schoon kon worden gemaakt. Komende week wil ik kijken of ik de lak er voorzichtig af kan krijgen en ga ik vast opzoek naar vervangende onderdelen. (staartstuk en geared pegs voor deze, etc.)

    Ook leuk om nu na te denken over de look die de cello moet gaan krijgen. Ik ben zelf (binnenkort) afgestudeerd aan een kunstacademie en ben dus wat onconventioneler aangelegd wat dat betreft. Ik kijk ook naar kunstenaars als Leonardo Frigo en zijn prachtige cello's en violen. Wie weet...
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    685

    Dank je. Grappig dat je op de kunstacademie zit, zelf heb ik daar in den Bosch ook nog op gezeten...


    Omdat je als je naar elektrisch spelen wilt, toch wat andere ideeën zult hebben met betrekking tot vormgeving, is het zaak om dat even goed te overwegen.


    Gitaar is erg anders om te versterken; bij de meeste elektrische gitaren wordt een magnetisch veld rond magnetische snaren gebruikt; bij cello wordt meestal een contactelement/piëzo-element gebruikt. Akoestische gitaren worden daar ook wel mee versterkt. Een van de betere manieren is een stripje onder de kam. Ook bij cello zijn piëzo-elementen onder de kamvoeten een goede

    Nog een tip: zorg dat de hoeveelheid geluid uit de luidspreker die weer opgepakt wordt door de elementen beperkt wordt, anders krijg je al gauw problemen met feedback. Dat kan bv door de f gaten dicht te maken.

    Het wordt wel heel specifiek hier, ik vraag me af of de andere leden er wat aan hebben...?
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.256
    Homepage:
    Bij elektrisch kan de cello ook in rood met witte stippen of zelfs een kunstzinnig design worden geschilderd ;)
    Een piëzo strip (of een ander systeem) onder de kam is inderdaad een goed idee. Rondzingen gebeurt bij een element niet zo snel.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.513
    Homepage:
    Je kunt ook een grote broodplank voorzien van wat snaren en de rest via een element versterken. Maar ja, dan moet je wel de titel van dit onderwerp wijzigen.
     
  15. DaisyvdPol

    DaisyvdPol

    Lid geworden:
    28 mrt 2021
    Berichten:
    7
    Dankjulliewel heren voor de toevoegingen.
    Mijn barrel en ik gaan beginnen met het avontuur. Ik neem de adviezen mbt de lak mee en kijk nog wel even of er een element aan te pas komt of dat hij akoestisch blijft.

    Wees gerust, ik blijf bij de kleurtonen van hout. Rood met witte stippen kunnen jullie altijd zelf nog een keer uitproberen... ;)
    Schroom niet om te experimenteren zou ik zeggen.

    Ik zal een update plaatsen over het instrument als ik verder ben in het proces.
     
  16. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    685
    Klopt, maar een ander feedback probleem is al gauw dat sommige noten heel anders en harder gaan klinken dan andere; omdat sommige frequenties nu eenmaal veel sterker resoneren in of op een cello...
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.513
    Homepage:
    Kun je er in dat geval geen equalizer tussen zetten? ;)
     
  18. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    685
    Dat zou kunnen, maar de meeste equalizers hebben veel te brede frequentiebanden om een bepaalde noot te onderdrukken; meestal gaat om een heel octaaf bij een 10 bands: [​IMG]
    je zou zoiets wel met een parametrisch filter kunnen proberen, daar kun je zowel een frequentie, de bandwijdte en de mate van onderdrukking/versterking instellen; maar als de E het probleem is, verandert dit ook de klank van de nevenliggende Es en de F. Verder kunnen en meer dan een noot problemen geven... uiteindelijk is het ook een kwestie van het volume niet te veropendraaienw en natuurlijk niet recht voor de luidsprekers gaan staan :)
     
  19. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.358
    Bij gebruik van een element is idd een equalizer nodig (mijns inziens geldt dat algemeen); rechtstreeks naar de versterker geeft vrijwel altijd een schel 'arm' geluid.

    By the way, Daisy: veel succes met experimenteren en de eerste ervaringen.
     
  20. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    685
    Een equalizer kan dat verhelpen, het schelle er afhalen, maar vaak blijft het geluid aan de dunne kant, en is een voorversterker met toonregeling een goede manier om het geluid wat voller te krijgen. Als je met effecten wilt werken wordt de equalizer vaak aan het einde van de effectenserie gezet, voordat het geluid naar de versterker of eind versterker gaat.
     

Deel Deze Pagina