Cello snaar - verschil kunnen zien in soort: light-medium-strong

Discussie in 'Cello' gestart door Catt, 13 aug 2019.

  1. Catt

    Catt

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    9
    Hoihoi, vraagje.

    Mijn D'Addario Helicore G snaar 4/4 is gebroken.
    Nu had ik nog een oudere set van larsen liggen, maar ik vind het geluid met de helicore toch warmer klinken.

    Ik weet nu alleen niet welke soort de helicore snaar is .... light - medium - strong
    Hij zat er nl. al op toen ik 'm destijds kocht.

    Weet iemand of je verschil in soort kan zien in bv. de kleur ? of is medium gewoon de juiste keuze?

    Of heeft iemand misschien een 2e hands liggen die ik over kan nemen?
    Groetjes
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Er is wel iets in te brengen tegen "tweedehands snaren": de moet (indruk) die kam en bovenzadel van het oorspronkelijke instrument maken liggen bij het volgende instrument steevast ergens onder op de snaar. Bovendien draait de winding bij het afnemen vaak enigszins, waardoor de "afgeplatte" delen van de snaar daar waar de snaren regelmatig op de toets worden gedrukt ook draait. Voor een precisie-product als de snaar van een viool of cello heeft dat nogal gevolgen voor de akoestische prestaties, de zuiverheid en de levensduur. Het opzetten van tweedehands snaren is daarom minstens suboptimaal.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar als je er een nieuwe snaar op spant, zal die na verloop van tijd toch ook wat afgeplat worden? Dat lijkt me niet te voorkomen.
     
  6. Catt

    Catt

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    9
    Super bedankt voor de link en tips.
    Medium lijkt mij de logische keuze, maar de andere kant is volledig rood wat op strong lijkt de duiden. Manlief vond nav deze link een site waar md en stong beide een rood beginstuk hadden..

    Blijft toch altijd beetje lastig wat te doen. M'n vorige cello had ik gewoon alles van larsen en was er tevreden mee. En deze heeft a en d van larsen en g en c van helicore. Dan kom je toch ineens weer voor een keus te staan haha :)
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Van Larsen zijn er verschillende typen G en C snaren, die ieder weer hun eigen klank-karakteristiek hebben. Helicore heeft op de meeste instrumenten wat minder "agressie" dan de meeste Larsen, reden waarschijnlijk waarom men nu bij Larsen ook de variant Magnacore "Arioso" produceert, die ronder en zachter is bedoeld. Zelf heb ik ook regelmatig een mooi resultaat geboekt met een combinatie van A en D Larsen en G en C van Corelli Crystal: ook wolfraamomwonden C en G die bovendien een stuk minder prijzig zijn dan Larsen C-G (en E. Pirazzi en T. Spirocore etc). Maar het blijft een dure hobby, cellosnaren.
     
  8. Catt

    Catt

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    9
    Oké goed om te weten. Het blijft toch een kwestie van uitproberen, maar het is inderdaad prijzig.
     

Deel Deze Pagina