cello snaren

Discussie in 'Cello' gestart door carla, 13 nov 2008.

  1. carla

    carla

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    7
    Hoi,

    Ik heb al een tijdje in cello. Maar daarnaast speel ik veel langer viool.
    Ik nam les in cello om te kijken of dit wel lijkt en om een keuze te maken in viool of cello. Ik heb eenkeuze gemaakt het is een cello.
    Om niet meteen een dure cello te kopen heb ik een goedkope cello gekocht. Ik ben naar de vioolbouwer geweest, en de kam heeft hij veranderd. Zo ook de snaren.

    Ik kreeg nieuwe snaren spirocore c en g
    en corelli.

    Na een tijdje les wil ik nog een jaar proberen, ik wil nog niet een nieuwe cello kopen. Maar wil het nog even een jaar rekken. Want ik moet er eerst voor sparen.

    Nu mijn vraag : Het is een goedkoop china product cello.
    Ik ben niet tevreden met het geluid. Het geluid moet warm zijn, en dat gevoel heb ik niet.
    Wie kan mij wat tips geven over snaren. Het geluid nu is natuurlijk veel beter als voor die tijd toen ik de cello kocht, maar ik ben niet tevreden met het geluid, en vind het niet warm genoeg. Ligt het soms aan de corelli snaren?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Corelli G en C (staal/wolfram) zijn prima voor cello (ik gebruik ze veel op mijn huurcelli), Corelli A en D zijn voor mij geen eerste keus, om het eens voorzichtig te zeggen. Vervang ze eens door Larsen A en D!
    http://strijkers.net/index.php?main_page=index&cPath=2_5
    In de beginfase van het cellospel kun je beter geen instrument kopen; geen dure en zeker geen goedkope; huur er een tot je weet of je verder wilt en beschikt over basisvaardigheden die nodig zijn om een instrument te kunnen beoordelen bij het uitzoeken.
     
  3. carla

    carla

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    7
    Dank je wel voor de tips. Nu heb ik op je site gekeken( zie hierboven http)
    Maar de snaren Larsen a en d welke zou ik dan moeten nemen? medium hard zacht, soloists et.

    Verder ben ik beniewd wat het verschil is tussen een andere strijkstok ( standaard) en een strijkstok van carbonfiber cello strijkstok van mayer 244.

    Deze cello is de kam aangepast en de stemsleutels zijn gangbaar gemaakt. Hij kan er even mee door. De snaren heb ik nog niet gekocht, omdat ik niet weet welke. Ik heb op de site gekeken, daarom hierboven mijn vraag.
    De snaren A en D van Corelli wil ik dan ook zsm. vervangen.

    Nee ik ga ook nog niet een nieuwe cello kopen. maar blijft me prikkelen als ik weer achter mijn grote vriend cello zit, en het geluid mis van warmte. (haha moest even lachen sorry hoor. Afijn want een cello is een vriend die je omarmd toch!)
    Mijn vriend zegt me dat ik een nieuwe cello moet gaan kopen, want huren heb je het bedrag in de huur. dat klopt ook wel. Maar ik moet hier even een paar maanden mee doen.
    Al met al: mijn vraag aan jou/U welke van larsen snaar a en d zou ik moeten nemen.
    medium hard zacht soloist? Kan je me dit zsm beantwoorden. Als ik deze op de site bestel, ontvang ik dit dan gauw!
    Groetjes.
     
  4. carla

    carla

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    7
    Nog even een vraagje. Ik heb c en g van spirocore. Ik neem aan dat het goed is?
    en vervang ik de a en d van corelli in Larsen a en d ? Dat bedoel je toch.
     
  5. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Als ik jou was zou ik het geld dat je aan andere snaren uit wilt geven besteden om een tijdje een goeie cello te huren.
    Op een goedkope cello die klinkt als een saxofoon kun je volgens mij de duurste snaren zetten; klinken doet ie toch niet.
    Als een goedkope cello zo goed zou klinken zou ie niet zo goedkoop zijn.
    (Hij is niet voor niks zo goedkoop) Je bent/was violist, dan zou je zoiets toch moeten weten?

    Ik denk ook niet dat je na zo kort les in staat bent te beoordelen wat juist is voor jou en hoe een cello kan klinken.

    Dus wees wijs en huur eerst een tijd een goede cello.
    Bij sommige (veel?) vioolbouwers krijg je zelfs een deel van de huurprijs terug als je een instrument koopt!
     

Deel Deze Pagina