cello van steinez

Discussie in 'Cello' gestart door dekunstvanhet, 5 jun 2011.

  1. dekunstvanhet

    dekunstvanhet

    Lid geworden:
    5 jun 2011
    Berichten:
    2
    Hallo, ik heb vandaag een cello gekocht van een cellist, die vertelde dat de cello volgens zijn vioolbouwer waarschijnlijk gemaakt is door een leerling van Steiner (dacht ik, blijkt na googlelen Stainer te zijn). De cello zou dus uit de 17de eeuw komen. In de cello is een label: JACOBUS STEINEZ, in Ablom in Omine propé pontem-II
    Geen jaartal, of misschien verwijderd.

    Zou de cello echt zo oud zijn?

    Bedankt voor een reactie,
    Gerda
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Nee, vermoedelijk gewoon namaak, vals dus. Als de tekst van het label écht is zoals jij hem opschrijft, dan is het een nep-etiket. Jacobus Stainer schreef zijn etiketten meestal, dan stond er "Jacobus Stainer in Absam prope Oenipontum fecit 16..." hij was geboren in Absam bij Innsbruck (=Oenipontum, prope=dichtbij)) en daar had hij een huis. Zijn etiketten zijn vaak nagemaakt. Er zijn duizenden strijkinstrumenten met Stainer-etiketten in omloop.
    De tekst zoals jij die citeert, is helemáál niks. Lees je het etiket goed? :/
     
  3. dekunstvanhet

    dekunstvanhet

    Lid geworden:
    5 jun 2011
    Berichten:
    2
    Beste Liuwe,

    Bedankt voor je reactie. Wanneer zijn die cello's met de nep-Stainer-etiketten gemaakt, of valt dat niet te zeggen?

    Dit is geen echte nep, want het er staat duidelijk geen Stainer, maar Steinez, en geen Absam maar Ablom.
    Het is wel het model met sterk gewelfde bladen.
    Er zitten trouwens ook nog twee lakzegels op.

    Hij was voor de verzekering in 1988 getaxeerd op 25.000 gulden, door een Utrechtse vioolbouwer.

    Is een vioolbouwer altijd onafhankelijk, als een cello bij hem gekocht wordt?

    Vriendelijke groet,
    Gerda
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Over de juiste waarde van het instrument kan volop gediscussieerd worden. Ga maar eens met hetzelfde instrument naar een andere vioolbouwer en merk dan dat de waarde aanzienlijk kan verschillen. Een bepaald bedrag voor de verzekering is mooi want dan kan voor dat verzekerde bedrag een nieuw instrument worden aangeschaft. Maar of men het getaxeerde bedrag ooit krijgt bij verkoop is maar de vraag. Het genoemde bedrag lijkt me aan de hoge kant, maar goed als u het bij verkoop ervoor kunt krijgen vind ik het prima., niet alleen veel lager, maar misschien ook nog wel hoger!
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Kijk hier eens:

    http://www.stainerquartett.ch/index.php?id=113

    Een taxatie van 25.000 gulden is inderdaad niet mis, ook niet in 1988. Is het etiket gedrukt? Een -s- wordt in oude drukken vaak met een -f- aangegeven, maar het streepje door de -f- zit niet aan de rechterkant van het rechtopstaand gedeelte van de -f-. Kun je het volgen? Zo'n -s- wordt vaak aangezien voor een -f- en geeft dan verwarring. Kun je ook een foto plaatsen?
    ;)
     
  6. dekunstvanhetluisteren

    dekunstvanhetluisteren

    Lid geworden:
    16 jun 2011
    Berichten:
    8
    Het is tot nu toe niet gelukt, die foto's, ondanks de goede uitleg op de site...
    Ik heb veel plezier van mijn nieuwe oude cello.

    Betekent: it is mei sizzen net te dwaan: het is met zeggen niet doen?
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Je vertaling klopt, het betekent zoiets als "geen woorden maar daden"; het gezegde wordt toegeschreven aan Adje Lambertsz, burgemeester van Leeuwarden, die ergens rond 1580 het Spaanse garnizoen in het blokhuis (dwangburcht) van Leeuwarden heeft laten belegeren door de Leeuwarder bevolking en die toen de Spanjaarden heeft weggejaagd. De bevolking aarzelde en maakte vele plannen; Adje Lambertsz wist hen zover te krijgen dat ze het beleg van het blokhuis volhielden en toen de Spanjaarden tot overgave wisten te dwingen. Er kwam geen viool aan te pas...geschiedenis, een leuk vak! ;)
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Handgeschreven Stainer labels


    [​IMG]


    [​IMG]


    en een gedrukt (nep?) etiket

    [​IMG]
     
  9. dekunstvanhetluisteren

    dekunstvanhetluisteren

    Lid geworden:
    16 jun 2011
    Berichten:
    8
    Hallo Liuwe en Geert,

    Bedankt voor jullie reacties, leuk die foto's. Het lukt mij niet om een foto van het etiket te maken. Mijn etiket is gedrukt en de tekst is wat anders (zie boven.)

    Ik moet met de cello nog een keer naar een vioolbouwer. Ik heb hem niet gekocht als een cello van Stainer, maar de eigenaar had gezegd dat de vioolbouwer dacht: misschien van een leerling van hem.

    In ieder geval was mijn cellolerares heel enthousiast. Zij is helemaal in de barok en wil er een keer darmsnaren op proberen.

    (O, ik dacht dat die spreuk, gezien dit forum, iets te maken had met viool/ cello spelen... Het is met zeggen niet te doen, dus moet je maar strijken...)

    Vr.groet,
    Gerda
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik weet weliswaar niets van cello's maar het is mogelijk een Stainer model met een niet al te nauwkeurig gemaakt etiket wat iets van Stainer moet uitstralen.
    Een vioolbouwer moet je er meer over kunnen vertellen, ook over de ouderdom en huidige waarde.

    Citaat gevonden op Cellofun:
    Stainer model cellos were very common between 1750 and 1800. The Stainer name came from the recognizable arching. Many were made in Florence and Vienna. My cello has enormous f holes.
     
  11. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    1 gouden tip :)
    Koop als artiest enkel een instrument als je de klank en afwerking mooi vind.
    Een etiket is in mijn ogen bijzaak ^^
     

Deel Deze Pagina