Celloconcert(en) Vieuxtemps

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Henri Vieuxtemps, 19 jul 2009.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    In een ander draadje stond van Lise het volgende citaat:
    Intussen heb ik de bladmuziek van het 1e celloconcert gevonden (van nummer 2 nog niet), dus hier op Youtube met de muzieknoten. Een cellist van het conservatorium kende het en zei dat het een soort vioolconcert was, qua hoogte. Ook de broer van Janine Jansen Maarten Jansen, waarmee ik eens het cellococnert van Schumann speelde kende het.
    Verschil tussen contrabas,- cello- en vioolconcerten is dat van het 1e instrument er maar een paar zijn geschreven (Koussewitschy, Bottesini [al eens gespeeld]) van celloconcerten al een stuk meer, maar nog te overzien voor cellisten(Barber heeft een mooi maar onbekend celloconcert geschreven dat ik van Quirine Viersen heb gehoord) en van vioolconcerten (veel?) te veel om ze allemaal te leren kennen in je leven. Altvioolconcerten zijn er ook te weinig geschreven. Ene Hoffmeister had er 1 geschreven dat altijd verplichte auditiekost is voor altviolisten (hoewel je het stuk nooit bij amateur- of beroepsorkesten in de concertzaal), maar daar kunnen altviolisten je meer over vertellen.
    VIEUXTEMPS, Henry 1th Celloconcerto
    mvt1(begin)
    mvt1(end)+2
    mvt3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013

Deel Deze Pagina