Cellohars

Discussie in 'Cello' gestart door Anner, 16 sep 2004.

  1. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    Op mijn huurcello zitten Thomastik-Infield Superflexible snaren (dat denk ik tenminste vanwege de kleurcode). Als hars gebruik ik meestal Tartini solo.

    Op mijn nieuwe cello komen Pirastro Evah Pirazzi snaren (dankzij de tip van meneer Bert Boon heb ik een hele set gratis gekregen om uit te proberen!). Kan ik bij deze snaren dezelfde hars gebruiken, of is een ander soort, bijvoorbeeld van Pirastro zelf, beter?

    Ik heb ook wel goede dingen gehoord over Liebenzeller hars, maar die hebben zoveel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb begrepen dat Gold goed is voor een nieuwe cello, maar is dat Gold III of IIIE of IV of IVE? Het is een beetje duur om ze allemaal uit te proberen (voor 1 blokje moet ik 4 keer kranten bezorgen...).

    Wie kan me iets meer vertellen over cellohars?

    Groeten van
    Anner
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De kleurcode van T. Superflexible lijkt verdacht veel op die van Jargar, dat ook veel voorkomt, zeker op huurcelli. Bij Jargar zit het kogeltje in een duidelijk zichtbare lus, Bij Superflex. loopt de zijde helemaal door en zit strak tegen het kogeltje. De Tartini Hars vind ik zelf erg goed. De Pirastro Harsen (Cello en Cellisto) zijn eigenlijk ook prima. Liebenzeller is erg goed maar heeft iets te veel soorten en gradaties; De precieze wens van de klant is daardoor vaak net niet op voorraad en het is ingewikkeld om er aan te komen. Verder is het een kwestie van uitproberen wat de beste hars is voor de combinatie van jouw arm, jouw stok en jouw cello. Succes.


    [edit](Dit bericht is door BertBoonVioolbouw bijgewerkt op 16/09/2004 om 22:05 uur)[/edit]
     
  3. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    Bedankt voor uw reactie, meneer Boon!

    Er blijken inderdaad Tomastiksnaren op mijn cello te zitten. Wat de hars betreft: ik hou het voorlopig maar bij de Tartini.

    Groeten van
    Anner


    [edit](Dit bericht is door Anner bijgewerkt op 16/09/2004 om 22:20 uur)[/edit]
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hey Anner,

    Best een mooi onderwerp waar je ons weer op trakteert.
    Ik had er nog niet bij stilgestaan dat de hars die je gebruikt een invloed heeft op het aanspreken van de snaren en ben dus gaan experimenteren, natuurlijk niet zelf lopen knoeien met hars maar ik heb hier thuis meerdere stukken hars.
    Het ene zat bij mijn goedkope viool, de andere bij een oude engelse viool en het volgende stuk is afkomstig van Gustave Bernardel (het enige stuk hars met een labeltje).

    Ik ben in de gelukkige omstandigheid om met een heel goedkope stok dus te kunnen proberen, de stok die bij de oude viool zit (pernambuc) waag ik er niet aan, hoewel deze opnieuw behaard moet worden. Het verschil tussen de goedkope stok en de “pernambuco” is zelfs voor mij heel groot en mijn voorkeur ging na 1 a 2 seconde al uit naar die oude stok.
    Maar dat terzijde.
    Het volgende heb ik uitgeprobeerd:
    De strijkstok is behaard met paardenhaar, dus kan het gewassen worden, net als gewoon haar. Volgens mij wordt het haar voor strijkstokken ook gewassen voor het inde handel kont, en is er een groot verschil tussen o.a. haar van een merrie en een hengst (urine dat tegen het haar kan komen, en de invloed er van).

    Hars 1: de hars die bij dat hele goedkope viooltje zit, kleeft mooi maar geeft geen volle toon, helaas is de herkomst hiervan niet te achterhalen, mar geeft een “redelijke” toon.
    Hars 2: de Hars die bij de oude viool zit en afkomstig is van Gustave Bernardel is een harde hars geeft bijna geen aanslag (als ik het zo mag noemen) op de snaren geeft gek genoeg wel een volle toon, althans naar mijn mening een vollere toon, en plakt niet tijdens het harsen.
    Hars 3: de hars die bij een oude Engelse viool zat (bijna helemaal uit elkaar gevallen) zit ook geen label of etiket bij, het is gewoon een klomp hars. Gek genoeg heeft juist deze hars een enorm effect, hij/zij heeft een enorme grip op de snaar, van hoog tot laag kun je er een (maar wie ben ik) van heel zacht en gevoelig tot krachtig en overweldigend geluid mee halen.

    Zo als ik al heb geschreven, ik ben slechts een beginneling en zit met meer vragen als antwoorden, maar het verschil in hars is mij duidelijk geworden.

    Mocht je een stuk van de hars willen proberen… mail-me

    Remi
     
  5. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    hoi Remi,

    Heb je nou al drie violen? Je wordt een aardige verzamelaar!

    Ik heb vroeger ook Bernardel hars gebruikt. Volgens mij is het zo dat hoe lichter de hars, hoe harder en dus hoe minder hij kleeft. Ik geloof dat lichte hars vooral 's zomers wordt gebruikt, en donkere dus in de winter als het kouder is. Verder gebruiken strijkers verschillende soorten hars voor verschillende muzieksoorten. Het wordt er dus niet makkelijker op om de juiste hars te kiezen...

    Aardig van je dat ik hars mag proberen, maar ik denk niet dat ik vioolhars kan gebruiken op een cellostok. Ik denk dat dat o.a. te maken heeft met de dikte van de snaren die een "zwaarder" soort hars nodig hebben. Je moet wel voorzichtig doen met gebroken hars, want je kunt makkelijk de haren beschadigen met scherpe randjes. Vieze snaren en haar kan je schoonmaken met alcohol. Wel voorzichting, want alcohol tast de lak aan. Ik doe altijd eerst van dat plastic keukenfolie over de stang en onder de snaren.

    Groeten van
    Anner
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hey Anner,

    Drie violen?

    Een Chinees viooltje a 67 euro inclusief kist en strijkstok (w) , maar ik ben er best blij mee.
    Een oude viool, die nu weer bespeelbaar gemaakt wordt. (d)
    En een kist vol onderdelen, een 7/8 engelse viool (of wat er van over is), heel veel lijm-naden zijn losgelaten het bovenblad, de hals en de toets zijn als losse onderdelen aanwezig en het bovenblad is zelfs op de lijmnaad gebroken (twee delen dus). (v)
    Dus een mooie mogelijkheid om er iets van te maken, nu nog even uitzoeken waar ik aan huidenlijm (nodig voor vioobouw) kan komen en ik kom weer een stapje dichterbij het prachtige beroep/hobby van vioolbouw.

    Over de hars en de scherpe kantjes hoef je je geen zorgen te maken, hars kun je smelten en opnieuw in een vorm gieten, als je dit heel voorzichtig doet (niet te heet want dan verpest je de eigenschappen van de hars of verbrand je hem) dan kun je zelfs van uit hars-gruis nog een mooi blokje vormen.
    Hars moet ook door de profesionals gemaakt worden en gegoten.

    Ik laat het je nog wel weten als het zo ver is.

    Groetjes

    Remi
     

Deel Deze Pagina