cellokoffer carbon en koolstofvezel?

Discussie in 'Overig' gestart door marloes s, 19 aug 2014.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hallo.
    Ik zag op een site een cellokoffer van koolstofvezels voor E600 en ééntje van carbon voor ruim E1000.
    Gewicht was ongeveer het zelfde.
    Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen carbon en koolstofvezel?
    Kan daar niet goed uit komen.
    Kan iemand mij daar iets meer over vertellen?
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Marloes,
    Koolstofvezel en Carbon zijn eigenlijk het zelfde, het zijn alleen anderen namen voor het zelfde product.

    Een Cello koffer van koolstof/carbon is vaak supersterk en... superlicht.

    Remi
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Carbon in cellokoffers komt in twee vormen voor: Full carbon (een mat van carbonvezeldoek als wapening in kunsthars ingebed, meestal aan de buitenzijde goed te zien als een patroon) en Hybride carbon(koolstofvezels gemengd met andere vezels ingebed in kunsthars. Dat geeft een lelijk oppervlak, zodat deze koffers meestal van een verflaagje worden voorzien of van een print: soms zelfs van een nep Full-carbon uiterlijk.
    Een full-carbon koffer voor 600 euro is onmogelijk, dus vind je in die prijsklasse alleen hybride-carbon. Wie een sterke lichtgewichtkoffer zoekt komt uit bij de GEWA original carbon of de Musilia S2. Wie slechts 600 euro (of iets meer) te besteden heeft, koopt het beste een degelijke glasvezelkoffer als de Gewa Idea Futura en geen Nep-carbon uit China.
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Maar wat zijn nu de specifieke eigen schappen van bijde materialen?
    Dat de koffer er mischien minder mooi uit ziet en van hybride carbon zou zijn, wil nog niet zeggen dat deze daarom slecht is voor je cello, of geen goede eigenschappen heeft, niet degelijk zou kunnen zijn
    Verder is niet alles wat uit China komt direkt slecht.
    Dus Bert, wil je je mening verder toelichten?
    Graag de feiten
    En zoals Remi schrijft kom ik overal tegen dat het 2 namen zijn voor het zelfde spul.
    Dus waarom zou ik dan 2 keer zoveel betalen of een kist nemen die veel zwaarder is?

    Iemand ervaring met zo,n soort koffer ?
    Bij een dealer die ze zelf uit china importeert?
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Mijn mening is gebaseerd op ruime ervaring: vele cellokoffers verkocht in de afgelopen 25 jaar. Sommige verkoop ik bewust niet meer. Bovendien passeren hier veel cellisten, profs en amateurs, met allerlei koffers van allerlei leeftijden. De goedkope hybride koffers vallen door de mand door onvoldoende stevigheid in open positie, slecht sluiten, mindere kwaliteit sloten etc. Wel of niet uit China is niet het criterium: Musilia wordt ook in China gemaakt en is goed van kwaliteit. Wie persé een koffer nodig heeft, kope een stevige. Wie persé lichtgewicht wil moet in de buidel tasten. Stel eerst de vraag of een koffer echt nodig is en of een goed foedraal het niet ook kan doen.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Oke dat duidelijk.
    Goed sluiten en sloten die snel stukgaan of hun werk niet goed doen, daar heb ik niets aan.
    Dat zijn goede argumenten en goede tips.
    Daar zal ik specifiek op letten.

    En een foedraal is geen optie, ik heb fijne maar kwetsbare cello
     

Deel Deze Pagina