Cellokoffer laten repareren?

Discussie in 'Cello' gestart door Meibalder, 21 aug 2023.

  1. Meibalder

    Meibalder

    Lid geworden:
    3 mrt 2015
    Berichten:
    7
    Hoi!

    Tot mijn grote schrik zag ik vandaag dat de rugzakbanden van mijn cellokoffer beginnen los te laten. De banden zitten bovenaan vast met twee klinknagels (ik ben niet echt bekend met de termen, dus vergeef me als dit niet het juiste woord is). De onderste nagel is eruit gevallen en de bovenste zit al een beetje los. Ik zal een foto toevoegen (van een webwinkel) hoe het eruit ziet als het nog in goede conditie verkeert. Mijne is denk ik een ouder model, want heeft een rechthoekig metalen plaatje.

    Ik was bij iemand spelen toen ik het merkte tijdens het inpakken en heb de boel vastgetapet om enigszins met een gerust hart terug naar huis te kunnen fietsen. Dat is wel gelukt, maar ik durf nu niet echt meer met mijn cello op pad. Als de andere klinknagel ook los laat, dondert ie zo achterover...

    De koffer is een Eastman die ik tweedehands heb gekocht. Geen garantie dus. Ik weet ook niet waar hij in eerste instantie aangekocht is.

    Wie heeft er verstand van of
    1) dit nog (betrouwbaar en betaalbaar, ten opzichte van een nieuwe koffer) gerepareerd kan worden
    2) en zo ja, bij wie je daarvoor moet zijn. Vioolbouwer? Een fabrikant/webwinkel? Schoenmaker...?

    Alvast bedankt voor tips!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    Eastman heeft niet echt een vestiging in NL, hooguit een paar dealers. Het hoofdkantoor staat in de VS, de fabrieken meest in China, dus opsturen naar de fabrikant lijkt mij een vrijwel kansloze onderneming.
    Ik denk dat het volgende moet gebeuren:
    -De klinken moeten worden uitgeboord
    -Aan de binnenzijde moet een metalen plaatje komen met gaten corresponderend met bevestigingsplaatje van het draag-oog als dat niet aanwezig is (als dit mogelijk is: de binnenbekleding kan in de weg zitten.)
    -Het geheel moet opnieuw worden geklonken.
    -Daarna moet er op de klinken aan de binnenzijde mogelijk bekleding worden aangebracht, zodat het instrument niet wordt beschadigd bij gebruik.
    Je kunt het je vioolbouwer vragen, maar niet iedereen kan en wil zo'n reparatie doen. Een metaalbewerker of lederbewerker kun je wellicht proberen. Ben je handig en heb je een goede blindklinktang te leen of ter beschikking, dan kun je het ook zelf proberen natuurlijk.
    Veel Succes!
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2023
  3. Meibalder

    Meibalder

    Lid geworden:
    3 mrt 2015
    Berichten:
    7
    Dank voor de snelle reactie!
    Helaas geen klusje dat zo gepiept is dus...
    Voor zover ik kan beoordelen zit de bekleding ook stevig vastgelijmd, dus de koffer zal er als geheel niet op vooruit gaan.

    Jammer... kleine rib uit je lijf, die dingen ;) Maar liever met een gerust hart met mijn cello op de fiets!
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    Voor koffers "made in China" zonder Europees "Moederbedrijf" zijn reparaties en onderdelen niet altijd even gemakkelijk, dit in tegenstelling tot de Europese merken (BAM, GEWA etc.) die nog een eigen reparatieafdeling en onderdelenmagazijn hebben, ook voor de koffers die zij in hun filialen in Azië maken of laten maken en onder hun merknamen verkopen. In principe kun je de verkoper van de koffer er op aanspreken dit bij de fabrikant aan te kaarten: als consument kun je daar niet rechtstreeks terecht.
     
  5. Meibalder

    Meibalder

    Lid geworden:
    3 mrt 2015
    Berichten:
    7
    Ik heb via Marktplaats de eerste koffer gekocht (een enorm log en zwaar ding), en later van iemand die stopte met cellospelen voordelig deze koffer kunnen overnemen (en de oude weggegeven). Nooit nagedacht over merk (en kleur) dus.

    Ik ga eens kijken bij de merken die je noemt!
    Voordeel van een nieuwe is wel dat ik eens een mooi kleurtje kan kiezen :)
     
  6. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    902
    Een schoenmaker lijkt me de eerste keus, of een handige Harry die losse klinknagels kan verwijderen. In Eindhoven zou ik naar een zaak die volksbelang heet gaan. Daar repareren ze bijvoorbeeld ook bergschoenen.

    Zonder al te veel schade aan te richten aan de koffer.. Dat maakt het lastiger.Aan de binnenkant is de klinknagel waarschijnlijk moeilijk te bereiken doordat de voering er overheen zal zitten, die zal waarschijnlijk los moeten en na de reparatie weer terug geplakt. Eventueel zal er een versterkend plaatje aan de binnenkant van de koffer gezet moeten worden, en dan kunnen er nieuwe klinknagels door het plaatje en het bevestigingsplaatje van de halfronde ring aan de buitenkant aangebracht worden.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    Het plaatje, dat ik overigens in #2 al voorstelde, lijkt mij hier een must: het materiaal van de koffer is kennelijk niet sterk genoeg om het totaalgewicht te dragen!
     
  8. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    902
    Klopt. We waren blijkbaar tegelijk met een antwoord bezig... En toen kwam er bezoek.
     
  9. Meibalder

    Meibalder

    Lid geworden:
    3 mrt 2015
    Berichten:
    7
    In ieder geval bedankt voor de reacties!
    Ik ga het morgen nog even bekijken (of het toch gerepareerd kan worden) en anders gaat ie op Marktplaats als gratis af te halen (misschien nog een handig ding voor een cellist die uitsluitend met de auto gaat of een koffer zoekt om een cello in te bewaren) en komt er een nieuwe koffer.
    Met een gerust gevoel kunnen fietsen (en traplopen etc.) is het me wel waard.
     
  10. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
  11. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29
    Wat toevallig dat ik dit nu zie, al een poosje niet online geweest.

    ik ben naar een winkel geweest die allerlei onderdelen heeft. Deurbeslag etc. Die hebben het er opgezet voor mij en het heeft niet eens veel tijd en geld gekost.

    Vandaag toch een nieuwe cellokoffer aangeschaft en een Fiedler systeem erop laten zetten. Ook dat gaat met boren en schroeven dus er niets onmogelijk.
     

Deel Deze Pagina