Cellostandaard

Discussie in 'Cello' gestart door zapling, 18 aug 2018.

  1. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Ik heb een logeercello thuis. Erg leuk! Ik wil m eigenlijk een veilig plaatsje geven zodat hij altijd speelkllaar staat, maar hij moet rechtop want meer plaats hebben we niet in huis. Welke goede, goedkope standaard is aan te raden?
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wat leuk een logeercello!
    Misschien even op marktplaats kijken, daar staan er een aantal op en die zijn vast voor een leuk prijsje over te nemen.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Straks raak je verliefd op de cello...;)
     
    zapling vindt dit leuk.
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.917
    Homepage:
    Neem deze NIET:
    [​IMG]
    Beschadigt het achterblad en vaak ook het bovenblad. Goedkoop is duurkoop!
     
  5. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Oh... Die heb ik nou juist net besteld . Dank je ik zal iets anders zoeken.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat steunpunt voor achterblad, dat dat je cello beschadigt, dat kan ik mij goed voorstellen. Misschien kun je dat contactpunt met een dikke, zachte doek een beetje inpakken.
    Maar dat het ook het bovenblad beschadigt, dat zie ik niet helemaal voor me. Hoe zit dat dan?

    Maar ja, het is en blijft een gitaarsteun, dus als je ook een gitaar hebt waar je af en toe op wil spelen, heb je toch geen miskoop gedaan.
     
    zapling vindt dit leuk.
  7. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Als je het contact punt gaat inpakken met een doek, dan word het contact punt waarschijnlijk een beetje bol en staat de cello onstabiel.

    Ik gebruik zoiets:
    [​IMG]
    Die heb ik via marktplaats aangeschaft, als je ze nieuw koopt zijn ze best prijzig.
    Het geheel staat zeer stabiel.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, dat is een groot nadeel, had ik er nog bij moeten zetten, maar nu heb jij het al gedaan.:)
    Inderdaad beter om een echte cellostandaard te kopen. Met een beetje geluk tref je iemand op marktplaats die thuis opruiming houdt en er een schappelijk prijsje voor vraagt. Of zou de eigenaar van de cello ook een standaard hebben die je zou mogen lenen?
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Er is natuurlijk veel meer te krijgen dan die ene getoonde in #7. Wanneer het gaat om de kleinst mogelijke kans op beschadiging moeten er zo weinig mogelijk contactpunten zijn. Enkele voorbeelden:

    Arc-Verona stander.png

    Paganino stander.jpg

    Stander.png
    En zo heel duur hoeft het niet te zijn! (< €45,=)
     
    zapling vindt dit leuk.
  10. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Ik zal jullie een vergelijkend warenonderzoek laten zien. Er zijn twee standaards onder de 20 euro. De KM en de Boston, beide eigenijk bedoeld voor akoestische gitaren.
    Over de Boston ben ik inderdaad niet te spreken. De curve van het achterblad past niet lekker op het harde stuk rubber van de standaard, en het geheel staat wiebelig.
    De KM is een heel ander verhaal. Veel zachter materiaal, de cello staat stabieler en de steun dreigt niet het achterblad te beschadigen. Het is een beetje behelpen t.o.v een échte cellostandaard, maar voor dit wat hij kost ben ik echt wel tevreden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    De getoonde standaards hebben allemaal hun steun ergens tegen het achterblad en dat staat me tegen. Op den duur zal daar een zichtbare contactplek ontstaan. De standaard die ik eerder liet zien in #9 heeft dat niet en kost slechts €44,95 Daar zit natuurlijk wel contact op de rand, maar dat is minder zichtbaar en storend dan ergens midden op het achterblad.
     
    zapling vindt dit leuk.
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Een zichtbare contactplek op het achterblad hoeft voor niet iedereen een probleem te zijn. Het gaat er natuurlijk om of het instrument mooi blijft klinken, dus dat er op dat gebied geen schade is.
    Weet jij veel hoe het achterblad eruit ziet van cellosolisten? Bij sommigen van hen zie je een best gehavende cello. Ik herinner mij bijvoorbeeld een cello van Hannah Chang, nu, die kon wel een flinke schoonheisbehandeling gebruiken. Er waren wel meer celli, bijvoorbeeld met grote transpiratievlekken.

    Als je voor een cello gaat die op alle plekken goed in het lak zit, mooi strak velletje dus, dan moet je zeker zo'n gitaarstandaard niet gebruiken. In het andere geval kun je nog over het contactpunt nog een flanellen mutsje doen, daar gaat je cello echt niet instabieler van staan en je bent van het rubberen contactpunt af.

    @Oosterhof Vioolbouw, ik weet dat ik nu héél hard in de kerk vloek, maar ik 'gooi' het er toch uit.
    Ieder is hier vrij om eigen conclusies te trekken.
     
    zapling vindt dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, dat is altijd waar. Ik geef in #11 alleen maar aan hoe ik er over denk. Een ieder is vrij daar anders over te denken, wat dacht je dan?
     
  14. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Ik had het zo ook opgevat hoor.
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  15. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Maar dit achterblad ziet er nog wel strak uit!
     
  16. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Persoonlijk vind ik het vooral heel fijn dat de eindpin niet elke keer ingeschoven moet worden; dan kan je hem zó pakken en gaan spelen.
    Ik heb zelf deze: (plaatje kopiëren lukt even niet dus je moet het met de link doen) van Gewa. Hij lijkt wel wat op die van Frits.
    De twee bovenste haken vallen bij mijn cello in de taille , het achterblad is dus vrij maar de cello staat goed stabiel.
    Ik heb voor de zekerheid er nog wel een handdoek overheen gehangen zodat de cello niet in contact komt met het rubber. Maar ik heb hem nu 4 jaar en er is niets aan mijn cello te zien.
     
    zapling vindt dit leuk.
  17. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093


    12764822_800.jpg
     
    zapling vindt dit leuk.
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Die heb ik ook. Cello inderdaad gelijk voor 't grijpen.
     
  19. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.917
    Homepage:
    Menigmaal is het ding uit#19 door ijverige (vaders/geliefden/opa's van) cellisten, afkomstig van de firma GEWA in mijn atelier opgemeten om zelf na te maken. Vele materialen mogelijk en geen hogere meubelmakerskunst vereist!
     
    johannes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina