cellostok: zie door de stokken het bos niet meer..

Discussie in 'Cello' gestart door Bettina †, 20 sep 2005.

  1. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    We zijn ons aan het oriënteren op een goede cellostok voor onze zoon. Hij heeft een goed instrument, en zijn lerares vindt het zo langzamerhand ook tijd worden voor een goede stok. Maar waar te beginnen? Eerst maar bij het bedrag: we willen er tussen de E 1000 en E 1500 aan uitgeven.

    We hebben begrepen dat de Arcos Brasil stokken van goede kwaliteit zijn en relatief goedkoop, de Guillaume stokken weer beter (maar waarschijnlijk ook (veel?) duurder). Verder zagen we op de site van Andreas Grütter ook twee stokken staan die enigszins binnen ons budget vallen (een Ch. Buthod en een Grütter).

    Natuurlijk begrijpen we dat je een stok persoonlijk moet uitzoeken, en dat we hem ook moeten laten keuren door de cellolerares. Maar wie kan ons wat op weg helpen? Is het verstandiger bij een goed gesorteerde vioolbouwer te gaan kijken (en bij wie dan in de omgeving van Noord-Holland) dan bijv. bij een stokkenmaker die maar een of twee stokken binnen ons budget heeft (en er zeker geen een kan maken voor die prijs). We zien dat Bert Boon een grote sortering stokken heeft, maar Groningen is zo ver weg met de trein...

    Kortom: wie wijst ons de weg?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Welkom terug Bettina,

    Ik heb destijds (1993) toen ik nog in de nabijheid woonde van Arnhem bij Henk te Hietbrink (strijkstokkenmaker) een zeer goede strijkstok gekocht (NLG 1000,-). Ik heb begrepen dat hij zich nu ook op de vioolbouw heeft gestort, wellicht dat hij iets voor je zoon heeft. Is Arnhem qua afstand te doen voor jullie? Anders heeft het geen zin verdere details te ventileren.

    BTW: hoe is he met het inlaten van de hals in de corpus? En –niet te vergeten- de 1/16 viool voor je nichtje?
     
  3. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    Frits,

    Bedankt voor je meedenken. Ik kom elke maand in Arnhem voor de vioolbouwcursus, dus de locatie is geen probleem. Verder heb ik advies gevraagd aan onze moderator, want ik kwam er toevallig achter dat hij veel stokken in zijn assortiment heeft.

    Wat mijn vioolbouwcapriolen betreft: de hals zit er in. Ik heb hem wel een keer los moeten halen, want bij de eerste lijmpoging bleek hij wat gekanteld te zijn. Daar kwam ik pas achter toen ik de kam gesneden had en die er wel heel erg laag uitzag... Vanwege tijdgebrek heb ik het vernissen uitgesteld, maar daar hoop ik na volgende maand ook aan te beginnen.

    De 1/16 vordert gestaag. Krans, achterblad en krulletje zijn zo goed als klaar en ook het bovenblad vordert. Ik vond het vogelogenesdoorn niet het gemakkelijkste hout. Niet bikkelhard of zo, maar op kritische punten als de rand van de krans en bij de inleg hebben de ogen de neiging om er uit te springen. Heb jij wat dat betreft ervaring met Lycopodium, op de site van Kremer aangeprezen al 'traditional wood filler, HIGHLY COMBUSTIBLE!'?

    Verder ben ik mij aan het bekwamen in het mechanisch slijpen van mijn gereedschap. N.a.v. een eerdere post van jou (denk ik) heb ik een Tormek gekocht. Beitels, messen en schraapstalen zijn een enorm succes. Over mijn gutsen ben ik minder te spreken. Ik denk dat ik onbedoeld de snijhoek teveel veranderd heb. Wat vind jij de ideale, of kan je dat niet zo zeggen?

    Ik denk intussen al weer over mijn volgende project: altviool of basgamba. Heb een lichte voorkeur voor de laatste, maar geloof dat de techniek van het bouwen wel afwijkt van die van de 'normale' viool, en het is bovendien ook een hele hap hout meer. Ik weet dat jij ook altviolen bouwt. Welk model heeft je voorkeur?

    Groet,
    Bettina
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste Bettina,
    De Stokken van Arcos brazil voor cello: de duurste is zo'n 650 (zilver gemonteerd)
    Guillaume a Bruxelles heeft 3 series. Van de middelste (JP Bernard) kost de duurste zilverbeslagen stok voor Cello ruim 1300.
    Verder zou ik niet al te zeer tegen merken aanleunen, want waar jouw zoon het beste mee uit de voeten kan, moet hij toch zelf bepalen. Jammer dat een carbonstok niet tot de opties behoort: vooral cellisten zien dit steeds meer als de oplossing.
    Succes.
     
  5. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    Dank voor je antwoord, Bert. We moeten dus een behoorlijke stok kunnen vinden voor het bedrag dat we in gedachten hadden (en ik ben het met je eens dat een merk niet alles zegt).
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Bettina,

    Ik kan uit je reactie niet een antwoord destilleren of je meer informatie wenst mbt Henk te Hietbrink. Volgens mij ga je eerst bij Bert te rade? Als dat nou lukt dan hoeft verdere actie niet.

    Een hals weer loshalen is een lastig karwei, althans vind ik. Hoe heb je hem los gekregen? Moest er worden gezaagd tussen de ‘button’ en de halsvoet of lukte het uiteindelijk door te weken met warm water?

    Ik heb toevallig een paar weken geleden bij de Arnhemse Fijnhouthandel (ik kom zo nu en dan best nog wel eens in Arnhem en omgeving: de oude plek blijft trekken) ondermeer een paar stukken vogelogenesdoorn gekocht. Vond het wel eens tijd worden daar een keer mee aan de slag te gaan. Het ziet er op zich best wel bijzonder uit en ik had daar nog geen ervaring mee. Ik vroeg me al lezende af of je de ‘goot’ voor de inleg er mechanisch in maakt (frezen) of met een dubbel snijdend mes. Misschien is snijden wel erg risicovol met dit hout?

    Ik heb als woodfiller nooit Lycopodium gebruikt. Meestal is het zo dat wanneer je tevreden bent met wat je gebruikt er ook geen aanleiding is iets anders te gaan proberen. Is de combinatie Vernice Bianca met Gummigutti (Gamboge) niet gelukt? Dat was toch de bedoeling?

    Ja vwb de Tormek, die post heb ik inderdaad eens gedaan: machtig apparaat. Ik ben er zeer content mee. De gutsen hebben een speciale houder nodig namelijk de SVD-180. Maar erg vaak gebruikt heb ik die niet, omdat ik een extra lederen profiel schijf heb gemonteerd. Soms kom je in de problemen wanneer je een schaafbeiteltje van een Ibexschaaf wilt scherpen: de houder is dan eigenlijk te klein maar ’t gaat nèt. Wanneer je kwalitatief hoogwaardige beitels en gutsen hebt (ik heb ze van Pfeil) kun je ze heel snel weer vlijmscherp krijgen door even over de lederen schijf te wetten met wetpasta, meer is vaak niet nodig. Zelfde snijhoek aanhouden: voor mijn gutsen is dat 25°: zojuist even gemeten met de erbij behorende mal. Vlakke beitels gaan over de vlakke lederen schijf natuurlijk. Die eerder genoemde houder is uitstekend geschikt om zelf gutsen met een speciale vorm te maken, bijvoorbeeld uit een wat mindere kwaliteit guts. Als je nu toch nog wel eens in Arnhem komt, loop dan ook eens met een zekere regelmaat bij Baptist binnen. Heeft van alles en nog wat, ook voor de instrumentenmaker, hoewel ze met hun Ibex schaafjes wel verdraaide duur zijn. [dat moet elders makkelijk goedkoper kunnen].

    De altviool vordert al aardig, heb eergisteren de hals er in gelijmd. Het model wat ik maak is eigenlijk een voortzetting van de stijl die ik ontwikkeld heb voor mijn violen met wat verder doorlopende hoekpunten. Lijkt wel wat op een Maggini of Silvestre. In ieder geval niet het Tertis model want dat vind ik er niet uitzien. Het probleem met alten is dat er wel bouwtekeningen zijn, maar lang niet voor elke maat. Zoals bekend zijn er kleinere en hele grote alten. De alt die nu in aanbouw is heeft een corpuslengte van 40,8 cm overeenkomend met 16”. Zal Bert niet leuk vinden want die houdt niet van Engelse maten :) .
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Bettina,

    Mooi dat Anner toe is aan een betere stok, ik neem aan dat de cello die voor hem gebouwd werd inmiddels bespeeld wordt.

    Zelf had ik bij de Rugerri een Duits Art Deco stokje van miserabele kwaliteit.
    Ik ben op een gegeven moment bij Kees van Hemert langs geweest (Lange Beestenmarkt in Den Haag). Buiten dat Kees gewoonweg heel relaxed is geeft hij gratis raad.
    Kees is ten eerste een zeer goed vakman en maakt zeer mooie en goede strijkstokjes.

    Maar… Kees zou Kees niet zijn als hij geen stokken met ervaring zou hebben.
    Voor mij had hij toen der tijd een goede stok met ervaring voor c.a. 400 euro.

    Voor c.a. 400 euro een echte pernambuck strijkstok, professioneel behaard, mooie slof en zo. Maar wel gebruikt en goed ook.

    Gebruikte stokken (slijtage is vaak te zien bij de slof) zijn dus veel gebruikte stokken.
    Als een strijkstok slecht is gebruik je hem niet veel, is hij goed dan…

    Natuurlijk heb je voor 400 euro geen super kwaliteit stok, dat is reeel.
    Bert B heeft mij echter een carbon stok geleverd (c.a. 100 euro) die gemakkelijk kan concurreren met een 400 euro houten stok. (kan ik later op terug komen i.v.m. de achterliggende techniek).
    En.. de ontwikkeling in carbon staat niet stil.

    Een goede tot heel goede houten stok kost best veel, zelf heb ik een stok van Kees mogen voelen, een stok die hij tot de categorie goed tot erg goed bestempelde.
    Het stokje moest wel c.a. 3500 euro kosten.

    Terug komend op de carbon stok, ook mijn viool lerares was best onder de indruk van mijn strijkstok van c.a. 100 euro. Ze is soms conservatief als het om instrumenten en zo gaat maar was best te spreken over de Carbondix ***.

    Groetjes aan Anner.

    Remi

    Oh ja kijk eens op http://www.bowmaker.nl/
    Of bel Kees eens
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Bettina,

    Verhip. Is Anner je zoon? Nu word me meer duidelijk! Goede info van Remi.
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste SB,

    Meer nieuws over onze Anner (vernoemt naar Anner Bylsma, cellist. Als ik het goed heb)
    Is natuurlijk te vinden op internet.
    Even kijken op zijn homepage en je weet meer over “onze” Anner.

    (Vergeet niet dat de site (eigenlijk) een beetje veroudert is, Anner is inmiddels denk ik een jaar of 15 en weer groter gegroeid.)

    Op http://home.hetnet.nl/~cellistje/Mijn%20nieuwe%20cello.htm is het een en ander te vinden over zijn nieuwe cello (waar meneer denk ik tegenwoordig op speelt).

    Als trotse viool eigenaar, beginnend violist word ik best een beetje stil als ik zie dat er een instrument voor “jou” gebouwd wordt.

    Mijn jaloezie is in dit geval natuurlijk een gezonde jaloezie, potverdorie zo jong en er word (werd) een instrument speciaal voor jou gemaakt.

    Nogmaals, potverdorie nog eens aan toe zeg.

    Groetjes,

    Remi

    Toch, Betina?
     
  10. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    Beste Frits,

    Van de vernice bianca ben ik afgestapt omdat ik dat te plakkerig vond blijven. Ik ben verder gegaan met zuivere eiwitgrondering. Het gamboge-experiment heb ik inmiddels gedeeltelijk uitgevoerd. Opgelost in alcohol geeft het een mooie diepe gele tint. Waar ik niet zo over te spreken was, was dat de eerste vernislagen daaroverheen enigszins 'eilandjes' trokken, net of de onderlaag te vettig was. Heb de gamboge ook in terpentijn gedaan: geeft minder diepe tint. Ik ben er helaas nog niet aan toegekomen hiermee verder te experimenteren. Kees Roos, de leraar van mijn vioolbouwcursus,vertelde dat je de gamboge ook simpel door het eiwit kunt mengen voor een gele basiskleur. Als ik binnenkort aan het vernissen sla zal ik eerst uitgebreider onderzoeken welke methode ik ga toepassen. Tegen die tijd zal ik daar verder over berichten. Ken jij caseïne als grondering? Schijnt minder vochtgevoelig te zijn.

    Ik heb mijn inleg gewoon met de inlegsnijder en het mes gemaakt, dus de vogeloogjes zijn er niet vanwege gemotoriseerd geweld uitgevallen. De oogjes lijken een soort knoestjes, en als ze net op een randje zitten kunnen ze er dus zomaar uitvallen. Houd je je werkbank iets opgeruimder dan ik de mijne, dan vind je ze waarschijnlijk terug en kan je ze er weer inlijmen. Misschien gaat het met de dremel en frees inderdaad beter, maar dat hulpstuk heb ik niet.

    Ik heb ook Pfeil gutsen, aan de kwaliteit van het staal zal het niet liggen. Ik heb ze echt zelf verprutst met slijpen. Ik zal de hoek proberen terug te slijpen naar 25°. Ik heb hulpstuk SVD 185, maar daar passen brede gutsen niet in. Die moet ik dus uit de hand doen en daar is het misgegaan. Ik kan SVD 180 niet vinden op de Tormeksite, misschien is dat nu nr. 185 geworden? De geprofileerde wetschijf heb ik wel: werkt perfect! Ik heb de Tormek bij Baptist gekocht: inderdaad een winkel waar je staat te kwijlen, en met bovendien bijzonder aardig personeel. Bestellen via hun website werkt ook goed. Voor ik meen E 5,- porto heb je alles binnen enkele dagen thuisbezorgd. Wat betreft hun prijs van de Ibexschaafjes: Dick is nog iets duurder(plus meer porto), Pro Arte in Antwerpen is iets goedkoper (maar duurdere portokosten). Ze zitten dus in de middenmoot. Als jij een goedkoper adres weet, dan houd ik mij aanbevolen.

    De hals weer loshalen was inderdaad een hele toer. Ik heb alcohol op de lijmnaad gedruppeld en voorzichtig gewrikt. Alcohol leek me veiliger dan water omdat het snel verdampt en zo het hout niet doorweekt hoefde te worden. Slaat misschien nergens op, maar je kent inmiddels mijn technisch inzicht...

    Wat de cellostok betreft: we zijn ons nog slechts aan het oriënteren, alle informatie is welkom, zeker ook die over Henk te Hietbrink. Ik kan op het internet niet heel veel over hem vinden, dus als jij meer weet, dan graag.

    En ja, ik ben de moeder van Anner. Is die hier berucht of zo? Ik weet dat hij hier vroeger ook wel eens rondstruinde. Zijn vioolbouw staat momenteel op een laag pitje: druk druk druk met schooldagen van half acht 's ochtends tot half zes 's avonds, twee of drie maal in de week naar atletiek en twee maal in de week naar muziekles. Bovendien zit er een concours aan te komen en is hij van plan volgend voorjaar te auditeren voor het Noordhollands Jeugdorkest.

    Groet,
    Bettina
     
  11. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    Beste Remi,

    Anner speelt nu ongeveer een half jaar op zijn cello, en er zit een prachtige klank in. Ik begrijp dus heel goed dat het tijd wordt voor een stok die die naam ook mag hebben. Af en toe speelt hij met de stok van zijn lerares, en dan wordt het verschil wel duidelijk. Zijn huidige stok is een krijgertje: goed behaard, de kop gebroken maar vakkundig gerepareerd. De stang is alleen een beetje krom en niet erg veerkrachtig. De balans is ook niet bepaald ideaal. Kortom: het is hard werken om hiermee muziek te maken. Zijn lerares vindt dat met deze stok het instrument niet voldoende tot zijn recht komt en dat hij Anner eigenlijk ook in zijn muzikale ontwikkeling remt. 't Is een hartstikke lief mens die je bepaald geen onnodige zaken laat aanschaffen en die je ook geen dure dingen aanpraat, dus dan krijg je ouders zo gek...

    Kees van Hemert maakt inderdaad prachtige stokken, maar E 3500 zit er voor onze tamelijk beperkte portemonnee echt niet in. Ik vind dat stokken in die prijsklasse ook meer voor professionele musici bedoeld zijn en niet voor pubers die naast muziek ook nog heel veel andere interesses hebben. Ik denk dat Anner met een behoorlijke atelierstok ook goed uit de voeten kan.

    Ik weet dat Bert Boon enthousiast is over de carbonstokken, en jij dus ook. Anner's lerares vindt het echter niks (en de jouwe in eerste instantie ook niet). Ik denk dat er nog wel een paar jaar overgeen gaat voor de toch wel wat behoudende klassieke muziekwereld nieuwe ontwikkelingen als deze stok volledig accepteert. En natuurlijk gaat er eigenlijk ook niks boven een fantastisch stuk handwerk dat met vakkennis, liefde en aandacht is gemaakt.

    Groeten,
    Bettina


    (Dit bericht is door Bettina bijgewerkt op 22/09/2005 om 11:52 uur)
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @ Remi,

    Heb je het wel eens van de andere kant bekeken?
    Een vergelijkbaar gevoel doet zich voor bij de bouwer: mijn eerste opdracht een 7/8 viool te bouwen omdat de viool (mijn eerste zèlf gebouwde) waar ik –in orkest verband- op speelde, zo mooi klonk. Dat is heel speciaal! Een mooier compliment kun je niet krijgen.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Beste Bettina,

    …”Wat de cellostok betreft: we zijn ons nog slechts aan het oriënteren, alle informatie is welkom, zeker ook die over Henk te Hietbrink. Ik kan op het internet niet heel veel over hem vinden, dus als jij meer weet, dan graag……”.


    Henk te Hietbrink komt voor op de website van de Nederlandse vioolbouwers (Dutch Violin Page). Hij is dus inderdaad als zodanig geregistreerd:

    http://users.bart.nl/~bstreet/

    Daarnaast is hij nog steeds als strijkstokkenmaker bekend. Er zijn diverse sites waarin zijn naam bekend is en wordt genoemd. Maar meer dan dat is het niet en ook ik kom niet echt meer aan de weet.

    Maar…nu ik weet dat je toch regelmatig in Arnhem vertoeft (net als ik) en in de buurt komt van Baptist, breng dan eens een bezoek(je) aan Hans Peeters in de Koningstraat 58 (in de buurt van de bibliotheek). Hij is weliswaar vioolbouwer, maar houdt zich sinds mijn heugenis voornamelijk bezig met het ‘grotere werk’. Repareert c.q. bouwt voornamelijk contrabassen en cello’s en heeft daar faam mee verworven in de regio. Heeft derhalve vast wel een aantal cellostokken liggen. Allicht het proberen en eventueel oriënteren waard.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Beste Bettina,

    ik wil nog even reageren op je lakprobleem, maar ik denk dat dat het beste 'behandeld' kan worden onder het onderwerp waar het thuis hoort, om een chaos te vermijden. Ik zet mijn commentaar onder het onderwerp "Lakken van strijkinstrumenten".

    tot zo,
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hierop kan ik vol mondig maar ook heel eerlijk nee zeggen.
    Het moet volgens mij een heel mooi moment zijn om een zelf gebouwd/gemaakt instrument in volle glorie te horen.

    Remi
     
  16. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    Anner gaat in de herfstvakantie met zijn lerares bij Bouwman in Den Haag kijken (haar vaste vioolbouwer). Ik houd jullie op de hoogte.

    Groet,
    Bettina
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Bettina,

    misschien mag je wel foto's maken. Leuk voor later!
     
  18. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    Ben ik wel van plan. Anner mag ook het atelier bezoeken, dus dan kunnen we eens kijken hoe een professional dat aanpakt (misschien eens de voeringknijpers bestuderen (o) ).
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Zou ik zeker doen. Stuur maar een plaatje op :)
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    En maar wachten op die plaatjes....

    Waar blijven ze??
     

Deel Deze Pagina