cellovergelijking

Discussie in 'Cello' gestart door jis77, 6 aug 2016.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    omdat ik nu aan de slag ben met opnames dacht ik kan ik net zo goed even mijn twee huurcello's naast elkaar zetten. Ik zal niet verklappen welke welke is, maar hoor graag wat jullie opvalt aan het geluid van de ene cello vs de andere.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wat ik er zo van hoor is dat No.2 erg donker is, het geluid komt er maar moeilijk uit.
    Is niet open. Dit ten opzichte van No.1
    De hogere snaren laten zich niet horen, mogelijk dat het verschil daar beter te horen is?

    Kun je via Audacity de beide geluidsspectra niet op elkaar zetten? (Overlay)
    Zie je misschien wel duidelijke verschillen in intensiteit die overeenkomen met wat je hoort.
     
  3. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    ja wellicht wel..

    bedoel je tegelijk afspelen? (zal niet synchroon lopen, heb zonder metronoom ingespeeld;)

    (ik reageer nog even bewust niet op jouw reactie op het geluid om anderen niet te beinvloeden)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Daar doe je verstandig aan! ;)

    Nee, ik bedoel niet tegelijkertijd laten horen, maar de spectra (grafieken) van beide opnames op elkaar zetten. De tijdas kun je dan voor beide dezelfde maken, waardoor je mogelijk verschillen in amplitudes ziet bij een bepaalde frequentie.
     
  5. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    en zo?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    ah, ik snap wat je bedoelt, het lijkt redelijk vergelijkbaar in uitslag.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik hoor daar precies hetzelfde klankspectrum als bij de lagere snaren:
    No.1 is ook op de hogere snaren helderder dan cello No.2.
     
  8. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Zijn er nog anderen die er iets over willen zeggen? ;)
     
  9. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Jis, ik heb het nog eens beluisterd en cello 2 komt mij over als iets rijkere, bredere, diepere klank. Van hoog tot laag.

    (Na dit geschreven te hebben kijk ik naar de beschrijving van Frits. Onze bevindingen lijken lijnrecht t.o. elkaar en toch is er een essentiële overeenkomst: Frits noemt 2 donker en iets moeizamer - 1 noemt Frits helder. Dat zit dicht bij mijn bevinding; alleen oordelen we verschillend. Donker klinkt voor mij als diep, te helder als smal/schel, enz. De waarneming verschilt misschien niet zoveel en de smaak wel).
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2016
    jis77 vindt dit leuk.
  10. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik hoor het weer anders. Cello 1 vind ik juist een beetje 'moeilijk' klinken. Cello 2 vind ik helderder en opener; hij zingt meer naar mijn gevoel, maar is die in de laagte niet een beetje dun? Ik moet wel zeggen dat ik niet zo'n beste koptelefoon opheb.
     
  11. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Leuk al die verschillende waarnemingen en interpretaties ;)
    Ik zal wat later mijn eigen bevindingen kenbaar maken. Maar die van jullie zit alvast eea in waardoor ik de vegelijking postte
     
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    een cello horen is toch heel wat anders dan een opname ervan (ze zijn vrij zacht ook)! En het dan nog de klanken die je hoort in woorden gieten is helemaal lastig.... Ik vermoed dat je cello 2 van je bij je had vrijdag?
     
  13. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja klopt Huub...beiden, maar je hoort ondanks dat het in t echt anders klinkt toch verschillen ;)
     
  14. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Goed, ik zal mijn eigen overdenkingen even delen.

    Cello 1 vind ik helderder, maar ook 'dunner' dan cello 2.

    Cello 2 zit veel meer geluid in, maar klinkt ook nasaler.

    Eigenlijk heb ik een voorkeur voor cello 1 qua klank, maar dan met het volume van cello 2...das lastig dus :rolleyes:
     
  15. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Misschien andere snaren? Als je al zag hoeveel verschil een andere pin maakte, is er vast nog wel meer aan je smaak aan te passen.
     
  16. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja wie weet ;)
     
  17. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Hoi Jisjka, Eerst eens de kam passend laten maken (en de snaren lager, en ook even met een spiegeltje controleren of de stapel goed aansluit), ik denk dat het nasale er dan al veel uit is.

    Zo niet: stapel bijstellen.

    Omdat het een huurcello is dan pas wat dikkere snaren erop (en vooral als de verhuurder dat voor je wil doen. Zelf snaren zetten op een huurcello is een investering in iets wat niet van jou is... Die cello kan best een set Jargar medium aan met evt een Jargar dolce als A (breekt minder snel). Wat ook te proberen is zijn Dominant snaren - een 3/4 cello van me die zo nasaal klonk als een sigarenkistje is heel mooi geworden door een setje Dominant... of als je het liever bij staal houdt een setje d'Addario Helicore erop. Daarvan is de kern uit een bundeltje staaldraad gemaakt ipv één kern. Lijkt wat meer richting perlon sneren te gaan. Ben ik zelf positief over, en het zijn niet eens dure snaren.
    Succes!
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2016
    JanHut en jis77 vinden dit leuk.
  18. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik ben inmiddels wel benieuwd: welke is welke?
     
  19. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    1 is de eerste huurcello en 2 de tweede ;)
     
  20. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Dat vermoeden had ik al, dan toch voor de zekerheid: aanpassingen aan de kam, of wat dan ook, uiteraard door verhuurder laten doen en niet door een ander, maar dat had je vast zelf ook al bedacht ;)
     

Deel Deze Pagina