Charivari Festival Arnhem

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Marcelita, 24 dec 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Op 23, 24 en 25 januari 2015 barst in Arnhem in Musis Sacrum het Charivari Festival los.
    Hier een weekend genieten van Oost Europese en Zuid-Amerikaanse wereldmuziek.
    Naast optredens van diverse bands, zoals het Carel Craayenhof Ensemble, KÁLMÁN BALOGH GIPSY CIMBALOM BAND, het Charivari Trio, Los Hermanas Caronni en het Carlama Orkestar komen ook amateurs aan bod in diverse workshops (instrumentaal, waaronder een strijkersgroep), zang, dans en gaat er gejamd worden met zigeunerbands.

    Intussen wordt de bladmuziek onder de deelnemers verspreid.
    Dit gaat een heerlijk weekend worden eind januari! Heb er nu al zin in:).
    Ik doe jullie verslag. Misschien dat er nog iemand van jullie meedoet en de ervaringen hier deelt?

    http://www.charivari.nl/festival/pages/bands.html
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Volgend weekend doet het Charivari Trio tijdens het naar haar genoemde festival Musis Sacrum in Arnhem trillen op haar grondvesten. Overdag kan men gratis een kijkje nemen bij de workshops voor amateurmusici en dansers) en verder zijn er ook concerten waarvoor kaartjes worden verkocht. Alle ingrediënten zijn er voor een zinderend weekend!:)
    Intussen geeft dit energieke trio nog concerten op eigen festival en op veel andere plekken in NL.
    Hier het verslag van bijna een 'thuiswedstrijd' voor hen (dorp naast Arnhem).

    Even praktisch: de bijlage kun je prettig lezen door beeld te laten roteren (beeld/weergave roteren/tegen de klok in).
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Vandaag was het een goed besteedde dag op het Charivarifestival! Volksdansworkshop voor iedereen om gevoel voor de stukken te krijgen die je gaat spelen. Verder waren er oefensessies in diverse groepen om de stukken door te spelen en de moeilijke stukjes extra aandacht te geven. Verder moest natuurlijk de snelheid flink omhoog! Vervolgens hebben we met de Kalman Balogh Gipsy Cymbalon Band (uit Hongarije) stukken van hen gespeeld en heeft de leider van de band instructies gegeven tijdens de gezamenlijke repetitie. Heel bijzonder om zo met elkaar bezig te zijn! Ook heel leuk is dat er een grote spreiding is in leeftijden van deelnemers van jongeren 10+ , twintigers, en-ga-zo-maar-door tot ruim 70+ aan toe. Het was dus geen veredelde bejaardensoos om het maar eens heel oneerbiedig uit te drukken:oops:.

    Vervolgens nog een ronde oefenen in je eigen groep met je eigen "oefenmeester". Die van mijn groepje was een violist, en grappig, die is ook bezig met een kemence. Kon mij nog het een en ander vertellen, maar dat hoort niet onder deze topic.

    Uiteindelijk leidde de instrumentale muziek, de zangkoren en de volksdansgroep tot een soort kolkend muziekfeest!
    Vanavond trad het Charivari Trio op in de concertzaal met liederen en alleen instrumentale stukken ertussen, héél gevarieerd! Met viool, contrabas en accordeon en goede stemmen kun je prachtige dingen doen!
    Tijdens het programma kwamen ook de Argentijnse tweelingzussen op cello en klarinet meedoen, en ook zij zingen!
    Het was even allemaal samen in een nummer waar ook gezongen werd.
    Voor het optreden van de Kalman BGC Band moesten de stoelen in de zaal worden gestapeld, want er kwamen vooral ook dansnummers! Langs de kanten konden de mensen nog zitten, maar verder stond iedereen min of meer te wiebelen en werd er ook gevolksdanst. De grote baas van de Kalman BGC stond een keer op voor een buiging voor de dansers.

    Weer in de auto terug: de wereld was nog wit. Geen muziek in de auto aan, alles moet verder 'landen'.
    Morgen weer een dag Charivari, waarover ik jullie dan vertel.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ook deze dag zat vol inspiratie, bron van nieuwe ideeën en inzichten en helemaal al vol aan muziek!
    We hadden vandaag workshops en op alle mogelijke pauzemomenten speelden er muziekgroepen. Net als gisteren, waar Starkids (25 zeer jonge zangers en instrumentalisten,leeftijd 7 +, van het Kunstbedrijf Arnhem en dans- en muziekschool El Ele hebben zich verenigd in een muziekproject: Reis om de Wereld. Jong geleerd!) en het WereldvrouwenKoor bijvoorbeeld optraden tijdens de lunchpauze.
    Vandaag speelden tijdens de lunch twee improvisatoren: pianist Michiel Braam en de Hongaarse violist en trompettist Férenc Kovacs schitterend; een duet van zeldzame klasse!

    Voor strijkers had Anneke Frankenberg de boodschap dat vooral de strijkstok het werk moet doen. Je kunt je helemaal gek maken over de vinger die net niet op de goede plek de snaar raakte, maar met een goed muzikaal gehoor trekt dat probleem wel bij. Met een goede strijktechniek kun je er toch wat moois van maken.
    Dit is heel kort geformuleerd waar het op neer komt, maar voor de nuances kun je beter naar haar workshops gaan die ze af en toe bijvoorbeeld voor de vereniging huismuziek geeft. Of naar het volgende Charivarifestival, waarvan we hopen dat het ervan gaat komen!
    Verder werden we meer en meer vertrouwd met allerlei technieken om de ritmische basis van zigeunermuziek of een tango of milonga goed neer te zetten. Timing, precies op tijd de ritmes neerzetten.

    Bij de workshop Presentatie naar publiek ging het nu over de communicatie binnen een ensemble en hoe dat over komt op publiek. Deze workshop werd gegeven door een ervaren 'oude rot' op het gebied van dans en drama.
    Hoe start je samen de muziek zonder dirigent ( niet: één-twee-drie-beginnenmaar)? Hoe geeft je elkaar de ruimte, zodat er een goede balans tussen de instrumentgroepen en bijvoorbeeld zang komt?
    Al die communicatie is interessant en spannend voor publiek. Men wil drama zien. Een perfect riedeltje zonder onderlinge communicatie komt op het publiek zielloos over, eveneens iets gespeeld waar geen emotie uit blijkt.

    Er waren nog veel meer workshops, maar dan wordt deze post zo lang en bovendien is alles na te zoeken;) (en ik kon niet overal tegelijk zijn).

    Naar het publiek toe is de manier waarop je erbij zit al communicatie. Zoek uit hoe je er op z'n voordeligst bij zit.
    Praat op jezelf in dat je iets moois gaat brengen en dat het een fijn concert wordt, want dat straal je ook uit.
    Die uitstraling helpt je ook over de fouten/missers heen te komen. Alles wat je speelt, hoort erbij (hoeveel van het publiek herkennen de fouten echt als je er vrolijk op doorspeelt?).
    We zijn vooral bezig geweest met het aspect onderlinge communicatie en afstemming en hebben gemerkt wat dat met ons musiceren deed.

    In de namiddag traden de Argentijnse tweelingzussen Caronni op. Dit was hun eerste optreden in Nederland. Ze wisten de zaal te boeien en mee te nemen en het applaus was zo groot, dat er een toegift kwam. Bij de CD-verkoop in de pauze liep het storm en ze signeerden hun handen ongeveer lam. Daarna was het tijd voor het Carlama Orkestar, een Nederlands-Hongaars-Servisch-Poolse sax-‘n-drums collectief. De concertzaal was weer veranderd in een danszaal met zitgelegenheid verder achterin. 't Was net als gisteren met de Kalman BCG Band overigens, voor mij tenminste, wél het moment oorbescherming te gebruiken.

    Daarma was er nog een afterparty met de Méra Gipsy Band (Hongaars) in café Mahler (van Musis Sacrum), waar gedanst kon worden op het strijktrio+zang van deze band, genoten van een hapje en/of een drankje en waar het festivalgebeuren langzamerhand kon worden losgelaten.
     

Deel Deze Pagina