Charles Auguste de BERIOT vioolconcerten + opus 100 Scene de ballet

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Henri Vieuxtemps, 2 aug 2010.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Charles Auguste de BERIOT (1802-1870) schreef 10 vioolconcerten, waarvan de meeste nu op cd staan met orkest (behalve vioolconcert 6 en 10). http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Auguste_de_B%C3%A9riot en de Engelse wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_de_B%C3%A9riot Hij was de leraar van Henri Vieuxtemps en zijn vioolconcerten worden vaak als oefenconcerten gebruikt. Veel jeugd staat met piano ook met die vioolconcerten en opus 100 Scene de ballet op Youtube, vaak met piano. Zijn vrouw was de znageres Maria Malibran, die jong overleed na een val van een paard en waaraan de huidige zangeres Cecilia Bartoli een cd aan heeft gewijd. In het conservatorium in Brussel was bij een Elisabethconcours een aantal vitrines gevuld met persoonlijke bezittingen van Maria Malibran.
    BERIOT, Charles Auguste de (1802-1870) opus 100 Scene de ballet

    BERIOT, Charles Auguste de 9 (1802-1870)
    Deel1+2
    Deel3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Charles Auguste de BERIOT (1802-1870) 8e vioolconcert
    Deel1(begin)
    Deel1(eind)+2
    Deel3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    prachtig stuk in uw eerste post.

    mooi en rustgevend!
     
  4. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Charles Auguste de BERIOT (1802-1870) 7e vioolconcert
    Deel1+2(begin)
    Deel2(eind)+3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  5. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Het 6e en 10 de vioolconcert van de Beriot is nog niet op cd met orkest te krijgen. Wel het 4e en 5e:
    BERIOT, Charles Auguste de 4 (1802-1870)
    Mvt1
    Mvt2+3
    BERIOT, Charles Auguste de 5 (1802-1870)
    Mvt1
    Mvt2+3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  6. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    BERIOT, Charles Auguste de 3 (1802-1870)
    Mvt1
    Mvt2+3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  7. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    De eerste 2 vioolconcert van de Beriot heb ik nu ook op Youtube staan met de muzieknoten, dus hier de hele serie. Het begin van de 3e vond ik het mooist en Scene de Ballet, maar ik moet ze allemaal ook nog vaker gaan beluisteren om een oordeel te kunnen vellen over de stukken apart en componist de Beriot :
    BERIOT, Charles Auguste de 1 (1802-1870)
    Mvt1 :
    BERIOT, Charles Auguste de 2 (1802-1870)
    Mvt1(begin)
    Mvt1(end)
    Mvt2+3
    BERIOT, Charles Auguste de 3 (1802-1870)
    Mvt1
    Mvt2+3
    BERIOT, Charles Auguste de 4 (1802-1870)
    Mvt1
    Mvt2+3
    BERIOT, Charles Auguste de 5 (1802-1870)
    Mvt1
    Mvt2+3
    BERIOT, Charles Auguste de 7 (1802-1870)
    Mvt1+2(begin)
    Mvt2(end)+3
    BERIOT, Charles Auguste de 8 (1802-1870)
    Mvt1(begin)
    Mvt1(end)+2
    Mvt3
    BERIOT, Charles Auguste de 9 (1802-1870)
    Mvt1+2
    Mvt3
    BERIOT, Charles Auguste de (1802-1870) opus 100 Scene de ballet


    Hier wordt de hele aflijstspeellijst van deze de Beriot vioolconcerten afgespeeld: &feature=PlayList&p=A909F8289610BF65&index=0&playnext=1
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  8. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Vieuxtemps,

    Bedankt voor alle moeite. Ik heb EINDELIJK mijn verzameling CD's en LP's in beeld gebracht en had de stille hoop dat ik het 6e en 10e concert van De Bériot wel zou hebben. Maar helaas :/

    Ik beschik over de volgende opnamen:
    Vioolconcert nr. 1: Nishizaki,
    Vioolconcert nr. 2: Breuninger/Quint,
    Vioolconcert nr. 3: Quint,
    Vioolconcert nr. 4: Breuninger,
    Vioolconcert nr. 5: Debot/Quint,
    Vioolconcert nr. 7: Breuninger/Powell/Debot,
    Vioolconcert nr. 8: Nishizaki,
    Vioolconcert nr. 9: Nishizaki.

    Ik ben overigens maar zelden een saaier violist tegengekomen dan mevrouw Nishizaki, maar dit terzijde. Een lot dat zij deelt met Gioconda de Vito, maar die was ook al met een platenbaas getrouwd :D

    Ik zou graag willen weten wie op youtube de 'scènes de ballet' speelt. Ik heb van dat stuk welgeteld één opname en die is van Erich Röhn. En dat is niet de violist op youtube.

    Overigens kan ik alle viool studerenden onder u de CD met etudes van De Bériot gespeeld door Bella Hristova aanbevelen. Om naar te luisteren wat minder saai dan Kreutzer, Rode en - vooral- Dont.

    Hopf
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik heb even de moeite genomen een vtZtl0RYih4[/media]]etude van Bériot (nr. 5) op YouTube op te sporen van deze violiste.

    Wat me meteen opviel was weer die onzalige super nagalm die Naxos standaard placht te gebruiken. Deze etude vind ik niks bijzonders! Dus verder gegaan op zoek naar méér. MsiHEMe6gug[/media]]Etude Nr. #1 dan misschien? Die klinkt al een stuk beter! ’t Is net of ik hier en daar fragmenten hoor uit de Chaconne van Bach: zelfde structuur en snarenwisseling!

    Meer kon ik zo op YouTube niet vinden. Ik vrees dat dan de CD moet worden aangeschaft. Helaas staat mij die nagalm niet aan, dus denk ik niet dat ik hem van deze violiste ga aanschaffen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  10. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Ik wist niet eens dat er etudes van De Bériot op Youtube stonden. Ik ben nooit verder gekomen dan het opzoeken van 'Knees up mother Brown' :D

    Voor wat betreft je appreciatie van die stukjes: dat is ten eerste een individuele zaak en voorts is nou ook weer niet iedere etude onontkoombaar een meesterwerk. En De Bériot was nou niet onmiddellijk een viool spelende Chopin. Maar ook de 'ecole moderne van Wieniawski schat ik muzikaal wat hoger in. Al zijn de moeilijkheden daar van een (totaal) andere orde dan bij De Bériot.

    Dan die nagalm. Ik heb zekerheidshalve weer even naar de CD geluisterd en op de geluidsinstallatie in mijn 'hok' (Quad versterker plus B&W DM2a luidsprekers) hoor ik wel wat nagalm maar dat is als zodanig niet irritant. Althans niet irritanter dan die 'droge' Heifetzopnamen uit de jaren vijftig.
    Je kunt er niet omheen dat Naxos een budget merk is. Voor de opname van een CD waarvan je je kunt afvragen of er, afgezien van zeloten zoals ik, erg veel belangstelling is, huur je natuurlijk niet het Concertgebouw af maar een goedkopere ruimte. In dit geval een kerk in Canada. Tja. Het Residentieorkest heeft jarenlang (noodgedwongen) in de Nieuwe Kerk aan het Spui in Den Haag gespeeld. En dat had zijn beperkingen (to put it mildly).

    Overigens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat jij via je computer (en mogelijk van die plastic luidsprekertjes) naar die etudes hebt geluisterd. En mocht dat zo zijn, vraag ik mij af of je dan een gefundeerd oordeel over geluidsKWALITEIT kunt geven. Want neem van mij aan dat het gros van de analoge geluidskaarten in een computer niet deugt. Met name vanwege de goedkope onderdelen, verkeerde IC's en last but not least de gevoeligheid voor instraling. De meeste computers zijn uit een oogpunt van electrische afscherming namelijk een gruwel. En dan is een digitale kaart de enige, zij het een wat dure, oplossing.

    Hopf
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, of je deze werkjes mooi vind of niet is puur individueel, helemaal mee eens.

    Maar wat die nagalm betreft, die staat toch helemaal los van de kwaliteit van de audio-installatie? Hier gaat het -volgens mij- om de aanwezigheid van een te lange intense nagalm. Het gaat slechts om de detectie van de aanwezigheid. Die staat los van dure of goedkopere speakers. Het gekke is ook dat ik tijdens mijn sessies achter de PC meestal wel ClassisFM er op heb staan en daar heb ik totaal geen hinder van instraling die te lange nagalm zou veroorzaken.

    Natuurlijk klinkt een muzikaal werk vele malen beter op een uitgekiende versterker-speaker combinatie. Maar zoals eerder gezegd, gaat het hier om de aan- of afwezigheid van te lange nagalm. Die laat zich ook prima detecteren met goedkopere speakertjes.

    Frits
     
  12. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Wat ik probeerde duidelijk te maken (je moest daarvoor wellicht wel erg tussen de regels lezen) is dat in 'betere' luidsprekers vaak wordt gestreefd naar een zo recht mogelijke frequentiekarakteristiek. Dus bijvoorbeeld binnen 3db van 40 tot 18.000 hz. Overigens wordt ook een zo recht mogelijke impedantiekarakteristiek beoogd, maar dat valt buiten dit onderwerp.
    Het kenmerk aan een rechte frequentiekarakteristiek is dat er geen frequenties worden bevoor- dan wel benadeeld. In casu: 'goedkopere' luidsprekers hebben nog wel eens de neiging in het hoog op te lopen, met als gevolg een sterkere hoogweergave (of weergave van de boventonen binnen dat gebied) dan de werkelijkheid. En ik acht het niet ondenkbaar dat een versterkte hoogweergave ook de nagalm accentueert.
    Zoals ik gisteren al schreef stelde ik wel vast dat sprake was van een zekere mate van nagalm, maar die was -althans in mijn oren- niet hinderlijk. Gelukkig mogen we ook daar over van mening verschillen :)

    Ik moet hier nog ergens een Mercury grammofoonplaat hebben rondslingeren met opnames van de organist Maurice Duruflé, gemaakt in de Saint Sulpice in Parijs. Nou is er niks mis met een orgel in een kerk, maar zodra je dat geluid plus alle nagalm probeert te vangen door middel van, toen nog, bandopnamen, heb je een probleem. Als ik mij de hoestekst nog voor de geest haal, zijn de technici met behulp van honderden vierkante meters doek en vijftig (VIJFTIG) microfoons drie maanden lang bezig geweest die nagalm onder controle te krijgen. En al die inspanning ten spijt, is het toch niet helemaal gelukt.
    De grammofoonplaten van Mercury waren knap prijzig en de CD's van Naxos zijn dat niet. Dus vrees ik dat Bella in gezelschap van een technicus en een DAT-recorder de St. Johannes Chrysostomoskerk in Newmarket (Ontario) is ingeduwd onder het motto 'Hoezo nagalm? Neem het nou maar op'.

    Al schrijvende weg bekruipt mij een vraag. Mogelijk zelfs een nieuw onderwerp. Ik verwees eerder naar de (noodzaak van een lineaire) frequentiekarakteristiek bij luidsprekers. Maar hoe zit dat bij strijkinstrumenten? Zijn de meest geslaagde strijkinstrumenten 'recht' in de zin van afgestraald geluid? Worden sommige frequenties bevoordeeld en andere weer benadeeld? Zijn daar ooit metingen naar gedaan? Dat laatste kan ik mij eigenlijk niet voorstellen, maar dat weet ik gewoon niet.

    Hopf
     
  13. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ik noteer niet wie wat speelt, ik wil alleen de noten laten zien en neem een willekeurige opname. Ik had het niet op cd, maar heb de audio in mp3 van een youtubefilmpje gehaald met de volledige Scene de Ballet erop, maar geen idee welk filmpje dat was.
     
  14. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Vieuxtemps,

    In ieder geval bedankt. En je bent kennelijk (gelukkig) niet besmet met het verzamelaarsvirus van wie speelt met wie wat, waar en wanneer :/
    Ik probeer daar zelf van af te komen, dus staan er al zes verhuisdozen met CD's klaar om naar de kelder te worden gebracht. Ik zie de planken alleen niet echt leger worden :/

    Hopf
     
  15. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Hier een paar solostukken voor viool van de Beriot die wel spectaculair zijn:
    Beriot, Charles A. Prélude ou Improvisation op. post voor solo viool:

    Beriot, Charles A. Scènes or Caprices 5, 7 op.109 voor soloviool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013

Deel Deze Pagina