chinees onding

Discussie in 'Viool' gestart door Pianist, 25 jan 2008.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Nee Frits, dat is de tweede regel van Kortjakje, ofwel Twinkle, twinkle little star een engels liedje op de zelfde melodie, zeer geschikt om op viool mee te beginnen! :cool:
     
  2. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    De hollander die Twinkle heeft vertaald had waarschijnlijk een borrel op, als kind snapte ik al niet waar het over ging.
    Als bijna 50jarige speel ik weer met plezier - onder het mom van strijkoefeningen - kinderliedjes. (veeg teken?)
    Deze (laat ik er maar een quizje van maken) mag er ook zijn:
    d-g-a-b-d-g-e-d
     
  3. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Dat Kortjakje (= kort jasje) ziek is, moet je dan ook niet al te letterlijk nemen, maar interpreteren als de op bed liggen. Hoe denk je anders dat ze aan 'een boek vol zilverwerk' (= met zilveren beslag) komt?

    Dit 'euvel' (dubbele en voor kinderen onbegrijpelijke teksten) hebben wel meer kinderliedjes.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Over de nogal scabreuze betekenis van een aantal woorden van Kortjakje zijn hier en daar wel meer beschouwingen te vinden. Dat kinderen die niet direct snappen is verklaarbaar.
     
  5. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Grappig, zo had ik het nog niet bekeken. Dus meer een spotliedje dan een kinderliedje eigenlijk.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Hoewel het reuze interessant is de dieper liggende betekenis van zogeheten kinderliedjes te achter halen, zit ik mijn brein te pijnigen hoe ik een aardige switch kan maken van Kortjakje naar een Chinees onding. Want ja, het moet toch weer gaan over iets wat met een strijkinstrument te maken heeft, want daar gaat dit forum over.

    Er zijn misschien wel forums die het over de Nederlandse letterkunde hebben, want ook binnen het “Altijd is..” lied, zijn –zoals Bert eerder terecht opmerkte- een aantal verschillende uitleggingen mogelijk, kijk daartoe maar eens op Wikipedia via Google. Om nog maar te zwijgen over de vermeende diepere betekenis van een kinderliedje: ”Daar was laatst een meisje loos”.
    Allemaal kinderliedjes dus.

    Wat ik me dus afvroeg was: wat zou een kinderliedje gemeen kunnen hebben met een Chinees onding? Het enige wat ik nu kan verzinnen is, dat de teksten voor kinderen ‘ondingen’ zijn en in vergelijking met een doorgaans slechte kwaliteit Chinese viool, zou hier de overeenkomst in kunnen zitten. Mogelijk dat ”Twinkle, twinkle little star”, van een wat onberispelijker kaliber is, maar ik heb niet de moeite genomen dat na te speuren.

    Voor wat betreft de puzzel van Alabama: ik heb de gegeven noten op diverse manieren ge-octaveerd en laten klinken, maar hoe ik het ook doe er komt voor mij geen herkenbaar melodietje uit. Want ik kan aan de weergave van de noten niet zien waar die omhoog, een octaaf omhoog, omlaag of juist een octaaf omlaag dienen te gaan en dat zou wel eens de moeilijkheidsfactor kunnen bepalen.
     
  7. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Frits, de melodielijn gaat vanaf de losse D-snaar omhoog en na de g weer naar beneden.
    Maar ja, als niet-noten-kunnen-lezende begin ik dan toch een beetje bang te worden dat er ergens een foutje in zit, al heb ik er best mijn best op gedaan.
    Er zou de eerste regel van de Wielewaal uit moeten komen:
    "Kom mee naar buiten allemaal..."
     
  8. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    Begin eens met een setje Dominant medium snaren. Ze zijn redelijk van prijs en slijtvast. Klinken op de kleine instrumenten meestel heel behoorlijk.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    @kaapsviooltje:

    de snaarkeuze is al uitgebreid aan de orde gekomen in post#3 t/m #10!
     
  10. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    kwam ik vandaag ook achter. stom van me dat ik niet de hele post heb doorgekeken dan allleen de eerste :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina