CodaBow Marquise vioolstrijkstok.

Discussie in 'Viool' gestart door BertBoonVioolbouw, 1 jun 2017.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De CodaBow Marquise vioolstrijkstok is inmiddels in Europa gearriveerd. Deze stok bevat behalve de carbonvezels die wij kennen van CodaBow uit Winona (VS), maar ook natuurlijke vezels. CodaBow beschouwt deze nieuwe stok als haar topmodel.
    Wie meer wil weten
     
    Ilse S en zapling vinden dit leuk.
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Mijn inschatting is dat deze tussenvormen, kunststof en natuurlijk gecombineerd, veel toekomst hebben. Zeg maar: zoals je bij snaren als Passione ziet dat darm wordt gecombineerd met kunststof, zo zien we nu dus deze strijkstokken komen. Het tekort aan hardhout zal dit proces ook wel versnellen.
     
    zapling en Ilse S vinden dit leuk.
  3. Ilse S

    Ilse S

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    3
    Eind december heb ik een eigen viool aangeschaft en toen moest ik op zoek naar een geschikte strijkstok. Omdat ik nog maar een starter ben had ik een budget van 400 doorgeven aan een vioolbouwer (bij jou Bert Boon :)). Ik heb toen 8 strijkstokken op zicht gehad, waaronder 3 carbon. Unaniem kwamen mijn docent en ik uit op de Codabow diamond NX. Mijn vioolspel is er sindsdien snel op vooruit gegaan. Was een groot verschil met mijn vorige huur strijkstok. Ik was vrij sceptisch over carbon, waarom weet ik niet, vooral het idee waarschijnlijk. De andere twee carbonstokken vond ik te hard klinken, maar de codabow klinkt prachtig in combinatie met mijn Duitse viool uit 1880. Ik raad dus starters, met een redelijk budget, aan om carbon zeker niet uit te sluiten, zeker niet in die prijsklasse. En het is ook nog ns goed voor het milieu.
     
    JanHut en Marcelita vinden dit leuk.
  4. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    ik heb in een vorig leven (ik bedoel, toen ik nog geen altviool speelde) een gokje van eBay gekocht. Een carbon viool strijkstok met een houten buitenlaag. Of het pernambuc is kan ik niet zeggen, maar ik ben echt dol op die stok! Licht, stijf, helder én mooi. Dus deze nieuwe serie van Coda zie ik ook wel zitten. En zeg nou zelf, met een zwarte carbon stok in een orkest, dat is eigenijk geen gezicht.
     
  5. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Ik speel met mijn Arcus in t orkest. Ook zwart. But i don't care :D

    Deze Coda ziet er echt mooi uit! Niet "hologramachtig".
     
    JanHut en zapling vinden dit leuk.
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Als ik dirigent was zou ik het verbieden om met zo'n zwarte stok in het orkest te spelen.
    Trouwens die kunststof stokken klinken ook niet beter, daar is veel fantasie bij. Mijn nicht had ook zo'n kunststof geval gekocht voor een hoop geld. Nou ze speelt allang weer met haar houten stok.
    Voor het milieu hoef je hem ook niet aan te schaffen, laten de mensen eerst maar eens wat minder onzinreisje met het vliegtuig gaan doen, dan praten we weer verder over het milieu.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  7. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Ok haha
     
  8. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Speciaal voor jou Thomas: er zijn ook bruine Codabow-stokken! Dan val je niet zo op...

    Zonder gekheid: ik heb ook bij Bert een strijkstok (voor mijn cello) gekocht en had ook een stuk of 8 stokken op proef meegekregen. Er zaten ook 2 carbonstokken tussen de proefstokken (waaronder volgens mij een Codabow Diamond, dat weet ik niet zeker, maar wel een bruine dus :p). En die vond ik echt fijn spelen en goed klinken. Heb lang getwijfeld tussen deze, en een houten stok . Uiteindelijk is het toch de houten (Ribeiro) geworden omdat de klank ietsje mooier was. De carbon gaf ietsje meer volume, maar was ook iets minder mild van klank. Maar het verschil was maar klein.

    Het is inderdaad wel zo, althans bij mij, dat het moeilijk is om er echt objectief in te staan. Ik had gevoelsmatig toch een voorkeur voor hout, en vond het heel moeilijk om dat los te laten. Helaas kan je dat ook niet blindelings doen, je ziet immers meteen dat je een carbonstok in je handen hebt. Het enige waar ik niet door beïnvloed ben, was de prijs. Ik had een maximum budget aangegeven maar heb thuis niet naar de prijzen van de stokken gekeken. Pas toen ik mijn definitieve keuze heb gemaakt, kwam ik erachter dat de stok van mijn keuze uiteindelijk één van de goedkoopste was die ik had meegekregen; honderden euro's goedkoper dan de carbon. Als ik dat van tevoren had geweten, had ik hem misschien meteen weggelegd met het idee ' dat kan niets wezen' ...
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    JanHut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina