Conservatorium vergelijking

Discussie in 'Viool' gestart door NoName#2, 21 mei 2008.

  1. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi allemaal,

    Van diverse hogescholen en universiteiten bestaan vergelijkingsonderzoeken. Voor het muziekvakonderwijs wordt hierin vrij weinig gepubliceerd en gedaan. Van sommige conservatoria hoor ik dat de afgestudeerden solisten zijn, van andere weer dat niet meer dan een gevorderd amateur niveau wordt bereikt.

    Welk conservatorium is volgens jullie het beste en waarom?

    En welke het slechtste?

    Zijn hier onderzoeken over of wordt alleen gecontroleerd op een bepaalde ondergrens?
     
  2. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    ik heb wel begrepen dat het per instrument verschilt bij welk conservatorium je moet zijn (ligt ook aan de docenten namelijk). Voor viool hoor ik van de meeste studenten dat Den Haag het beste staat aangeschreven, Tilburg inderdaad niet voor de echte solisten is maar wel steeds beter wordt....Rotterdam is weer meer voor het 'vrije' vioolspel blijkbaar? Maar de slechtste, ik zou het niet weten. En waarop deze uitspraken zijn gebaseerd? Ik zou het ook niet weten. Ben inderdaad wel benieuwd hiernaar. :/
     
  3. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het is een lastige kwestie, zeker omdat het per instrument en docent verschilt. En ook omdat niveau van spel natuurlijk enorm subjectief is. Richt het ene conservatorium zich meer op techniek, een andere meer op muzikaliteit bijvoorbeeld (interpretatie van stukken, voordracht).

    Ik ben benieuwd of iemand hier iets meer van weet. Status is natuurlijk best belangrijk, want dat is ook uiteindelijk hoe mensen naar je kijken.
     
  4. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Volgens mij kiezen veel mensen hun conservatorium uit óf op de docent, óf op welke school het dichtste bij is. Hier in Brabant gaat vrijwel iedereen naar Tilburg. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik voornamelijk blazers ken met een conservatoriumopleiding. De strijkers die ik ken die in Tilburg hebben gestudeerd zijn niet degenen die orkest- of solistenambities hebben. En veel blazers gaan voor de tweede fase ook weer naar een andere stad. Maar dan vnl. vanwege de docent.

    Ik ken ook mensen die een conservatoriumopleiding hebben gedaan als tweede studie en de meesten van hen zijn naar de muziekopleiding gegaan die het dichtst bij hun eigenlijke opleiding was.
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Inderdaad, locatie is het door mij meest gehoorde argument voor de keuze, daarom ben ik juist zo benieuwd naar vergelijkingen op ander gebied dan plaats.

    Maar misschien zijn de verschillen wel helemaal niet zo groot, zeker als je aanneemt dat iedere locatie ongeveer een zelfde mix van niveau kent.
     
  6. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Het enige dat ik weet is dat er in 2001 een onderzoek van een internationale onderzoekscommissie is geweest die de verschillende aspecten beoordeelde, die met kwaliteit samen hangen. Over het algemeen genomen was deze commissie tevreden over de gerealiseerde artistieke kwaliteit van de conservatoria.

    Inmiddels zijn de eerste soorten van fusies tussen conservatorium en universiteit tot stand gekomen. Zo is Frans de Ruiter, bestuurder van de hogeschool waar het Haagse Koninklijke Conservatorium deel van uitmaakt, sinds 2001 hoogleraar kunsten en decaan van de Faculteit der Kunsten van de Leidse Universiteit. De eerste gemeenschappelijke lesprogramma’s zijn daar al begonnen. Ik denk, dat we in de zeer nabije toekomst net zo'n beoordeling krijgen van conservatoria als van de universiteiten. En dat zou een goede zaak zijn. :)

    Ik denk niet dat iedere locatie een zelfde mix heeft van niveau. Veel is afhankelijk van de kwaliteit van de leraren, want die trekken de leerlingen aan. Denk maar aan Oskar Back in het verleden. Ook het feit dat een topper ergens gestudeerd heeft, heeft invloed.
    Denk maar aan Janine Jansen en Emmy Verhey.
     
  7. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Ik sprak laatst iemand die heeft gestudeerd in Den Haag. Zij vertelde mij dat men daar juist veel studenten aanneemt zodat de opleidingen van de echte toppers betaald kunnen worden.

    Aan de andere kant, mijn orkest wilde twee projecten doen met gastdirigenten. Vanwege financiële beperkingen besloten we om met (afstuderende) directiestudenten te werken. Maar eigenlijk kwamen alleen studenten uit Den Haag en evt. uit Amsterdam aan bod omdat we wel een keuze wilde kunnen maken uit de beste mensen. En aangezien in die steden de meest gerenommeerde docenten werken, gingen we er van uit dat de studenten die daar studeren - en dat zijn er niet zo heel veel - ook de meest getalenteerde studenten zijn.

    Ook moet je goed kijken naar hoe vaak je hoofdvakles hebt. In Tilburg heb je bijv. nog maar eens in de twee weken hoofdvakles (is een bezuiniging). De andere week heb je dan wel kamermuziekles. Maar de vraag is je op een ander conservatorium niet én én krijgt.
     

Deel Deze Pagina