Contrabas leren naast cello: wie weet een geschikte methode?

Nikin

♫ ♪
Als vakantieproject heb ik een contrabas geleend en ik wil eens kijken of ik het leuk vind en het makkelijk naast cello kan leren spelen. Zijn er hier misschien cellisten die ook contrabas geleerd hebben en advies hebben wat een fijne contrabasmethode is om het mee te leren als je al cello speelt? Of mensen die een methode kennen die lekker snel door het begin gaat? Ik heb vooral behoefte aan een methode die de vingerzettingen duidelijk aangeeft (en dus niet aan de docent overlaat) en met tips over houding e.d. en contrabas-specifieke zaken, want tellen e.d. kan ik al wel. Ook strijken is geen probleem, behalve als dat afwijkt van wat een cellist zou doen 😇

Huub wees me op je bericht. Ik ben momenteel ook contrabas aan het leren. Strijken verschilt inderdaad niet zoveel van de cello, maar is wel echt een stuk zwaarder. Ik heb het boek van Simandl, daar staan in het begin wel vingerzettingen bij. Ik heb echter wel een docent (mijn schoonvader) en vind dat toch wel heel fijn, juist ook voor de houding omdat dat toch heel anders is dan bij de cello.

Voor degenen die graag wat verder de laagte in willen dan op cello kan: ik ben al een tijd aan het experimenteren met een cello een kwint lager zetten met een F snaar (dus de stemming FCGD). Uiteraard moet je wel een instrument hebben wat voldoende resonantie heeft in de laagte om dat goed te laten klinken. Natuurlijk was de olifant van Saint Saens een van de stukken die ik erop heb ingestudeerd.

Veel van mijn leerlingen en mijn vaste vioolbouwer zijn onder de indruk, en ik heb nu ook een leerling die zich wil richten op de lage cello, (haar achtergrond is basgitaar). Duo met een andere cello klinkt erg goed, ik gebruik het als bas instrument in de kerk, waar het een stevige basis onder de zang legt, en naast mijn gewone cello ook in een theatergroep, waar het de gesproken stemmen minder in de weg zit dan een cello.

Zoals sommige van jullie weten, speel ik bij gelegenheid ook staand, bij de lager gestemde cello is dat vrij standaard voor mij. En meestal ook met een Duitse contrabas strijkstok om de donkere klanken er met kracht uit te krijgen.

Laatst bewerkt:
Dat veel zwaardere spelen is ook mijn ervaring. Van een contrabassist uit het FOH, waar ik cello speel, heb ik inmiddels een lesje gehad en van hem inderdaad ook wat lesmateriaal van Simandl gekregen. Verder heb ik nu de lesmethode van Gerd Reinke en hebben we gisteren wat stukjes uit "Easy Double Bass" van Lode Leire van de Haske op contrabas en piano gespeeld. Het was erg leuk om samen met hem bezig te zijn, dus dat gaan we nog wel vaker doen.

Ik ben benieuwd hoe het me verder gaat bevallen. De cello is voorlopig toch mijn grote liefde, de contrabas is wel zwaar en erg laag, maar het lijkt me wel leuk om te kunnen, om zo ook met orkesten mee te kunnen spelen waar geen cellopartijen, maar wel contrabaspartijen zijn.

cello is voorlopig toch mijn grote liefde, de contrabas is wel zwaar en erg laag, maar het lijkt me wel leuk om te kunnen, om zo ook met orkesten mee te kunnen spelen waar geen cellopartijen, maar wel contrabaspartijen zijn.
Het is niet ongebruikelijk dat celli in zo’n geval gewoon de contrabas partijen en octaaf hoger dubbelen. Dan speel je dus gewoon de partij voor de contrabas alsof die voor cello is.

Dat wil de dirigent niet, die wil gewoon echte contrabassen voor de contrabaspartijen en dat snap ik wel als je de luxe hebt dat je genoeg contrabassen kunt krijgen.

Als ik de reacties zo doorlees, kom ik aan een probleempje. Voor zover ik weet is een contrabas in kwarten gestemd. Als je nu cello speelt en overgaat op een contrabas kom je toch verkeerd uit met je vingerzetting?
Ik denk dat dit niet speelt met de 'verlaagde' cello omdat die nog steeds in kwinten is gestemd. Is hier sprake van een probleem of zie ik dat verkeerd?

Dat denk ik ook, maar dan kom je maar tot de F en niet tot de E en ik denk dat je toch de zwaarte van een echte contrabas mist.

Het is zeker zo dat je van cello naar contrabas met een nieuwe vingerzetting te maken krijgt, daar vergis ik me ook nog wel in, maar goed, ik ben het ook nog maar vanaf zaterdag aan het proberen, dus dat wordt vast wel beter op den duur.

Bij een verlaagde cello zit je trouwens wel met dat je een octaaf hoger speelt lijkt me. Of je moet een octaaf lager gaan spelen, maar dan ben je het voordeel van dezelfde vingerzetting kwijt.

Bij een verlaagde cello zit je trouwens wel met dat je een octaaf hoger speelt lijkt me. Of je moet een octaaf lager gaan spelen, maar dan ben je het voordeel van dezelfde vingerzetting kwijt.
Het voordeel van dezelfde vingerzetting heb je sowieso niet omdat het is instrument nog steeds in kwinten gestemd is. En dan is het dus niet een octaaf hoger.

Dat denk ik ook, maar dan kom je maar tot de F en niet tot de E en ik denk dat je toch de zwaarte van een echte contrabas mist.
Dat klopt, je zou er een verlengingsmechaniek op moeten monteren om tot de E te komen. Als het echt zo laag moet zijn, pak ik mijn fretloze basgitaar, of m’n vijfsnarige basgitaar, die tot B gaat… (dat haalt zelfs een vijf snaren contrabas of een met een groot verlengingsmechaniek nog niet…)
Het klinkt inderdaad anders, wat lichter en lyrischer. Ligt ook erg aan het instrument waarop je speelt natuurlijk. Het heeft wel de donkerte, maar niet het wat rommelende geluid van een contrabas. In duo met een cello mengt het prachtig, beter dan met een contrabas. Ik zou het wel eens willen proberen als aanvulling of laagste stem in een cello kwartet.

Terug
Naar boven