[contrabas] scheurtjes aan de bovenkant

Discussie in 'Contrabas' gestart door appel, 26 mei 2008.

  1. appel

    appel

    Lid geworden:
    26 mei 2008
    Berichten:
    2
    Dag allen!

    Ik heb een vraagje over een 'studie' contrabas die ik wil verkopen en ik ben een absolute leek, dus hopelijk kunnen jullie wat met mijn omschrijving. :) Bij het schoonmaken viel me op dat er kleine scheurtjes zijn ontstaan aan de bovenkant van de kast. Mijn vraag is in hoeverre dat invloed heeft op de waarde. Is het normaal dat die scheurtjes na verloop van tijd ontstaan? Ik heb hem zelf al een jaar of vier en heb hem destijds ook al 2e hands gekocht, dus piepjong is hij niet meer. En in hoeverre is dat eventueel, voor iemand met een paar linkerhanden zoals ik, zelf te repareren? Ik kan eventueel een fotootje plaatsen.

    Alvast bedankt!
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    775
    4 jaar is nog jong en dan nu al scheurtjes is niet goed, ik weet niet of het grote scheurtjes zijn. Is het alleen in het lak of een hele nerv? Ik weet dat je zulke scheurtjes kunt repareren voor ~€150 alleen weet ik niet of het waard is. Mijn eigen viool heeft ook een haarscheurtje, ik heb lang zitten luisteren maar je merkt geen verschil! Waarschijnlijk omdat het scheurtje oppervlakkig is.
     
  3. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Ik heb er zelf ook niet veel verstand van, maar wat ik wel weet: als je leek bent dan geldt maar 1 ding:

    BLIJF ER ZELF VANAF!!! :eek:

    ga naar een expert, dat betaald zich altijd terug!
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ook de vraag, zit de scheur in de lak of in het hout. Waarschijnlijk beide, erg vreemd voor zo'n jonge contrabas.
     
  5. appel

    appel

    Lid geworden:
    26 mei 2008
    Berichten:
    2
    Dank je voor jullie antwoorden (al word ik er niet heel vrolijk van :rolleyes: ). Voor de duidelijkheid: ik heb hem zo'n 4 jaar in mijn bezit, maar kocht hem zelf weer over van iemand anders. Hoe oud hij precies is weet ik niet.

    Hier een link naar een foto van het slachtoffer:

    [​IMG]
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    775
    Dat is een flinke, en zal het geluid zeker beïnvloeden, ik zou langs een vioolmaker gaan en die om advies vragen.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    Mee eens! Die moet op de werkbank!
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.289
    Homepage:
    Als ik dat plaatje aanklik en de uitvergroting bestudeer, komt bij mij de vraag op waarom die scheur is ontstaan.

    Het lijkt er namelijk op dat er een kracht van binnenuit naar buiten werkt. Die kracht blijkt groter dan de adhesiekracht van de lijm. Want de ribdelen worden met lijm op de hoekklos verlijmd.
    Zou het kunnen zijn, dat de ribben onvoldoende zijn voorgebogen en daarom met enige kracht -gebruikmakend van een passende mal- op de hoekklossen zijn geperst? Dit kan natuurlijk maar in beperkte mate anders treden er tijdens het persen al scheuren op. Je kunt nu eenmaal geen recht stuk in een gebogen vorm persen.

    Wat ik niet uit de foto kan afleiden is, of alleen de ribdelen zijn gaan wijken c.q. scheuren of dat de ribdelen nog vastzitten aan een gedeelte van de hoekklos. M.a.w. zit er een scheur in de hoekklos?
    Wanneer dat laatste het geval is, kan het materiaal van de hoekklos inferieur geweest zijn.
    Dan wordt het ook gelijk een ander reparatieplaatje. Zou er best meer over willen weten hoe dit is afgelopen.

    Bert wil het instrument op de werkbank hebben, maar ik denk dat dit figuurlijk is bedoeld gezien de afmetingen van zo’n bas.


    Frits
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    Ik maak de werkbank er voor vrij en leg er een oude deken op. Het is dus letterlijk bedoeld!
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.289
    Homepage:
    Je hebt gewoon een reuze werkbank! Dat moet het zijn!

    Frits
     

Deel Deze Pagina