Contrabas

Discussie in 'Contrabas' gestart door Marcelita, 29 jan 2017.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Dat is mooi! Want dat betekent dat je rustig vals kunt spelen, men hoort het toch niet. Tenminste als het maar hoog genoeg is. Maar is dat wel zo? Bij samenspel gaat het dan toch om verschilfrequenties en die beslaan meestal enkele Herz. Die hoor je echt wel.
     
  2. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Da's een beetje de vraag. Immers een instrument als een piano (solo) wordt doorgaans niet als vals ervaren, ondanks de gelijkzwevende stemming. Een klein beetje afwijking wordt blijkbaar geaccepteerd door je gehoor.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Bij een piano zul je óf als bespeler óf als toehoorder wel moeten.
    Er zijn echt bepaalde stukken voor piano die gewoon niet klinken. Dat komt omdat de stemming dan niet geschikt is voor de toonsoort waarin het stuk staat. Het hangt uiteraard mede af van de mate van de ontwikkeling van het muzikale gehoor, want sommigen horen het niet. Die moet je ook geen strijkinstrument laten spelen.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat merk je ook als je een toon speelt op je strijkinstrument die nog best aardig klinkt, maar waar je stemapparaatje naast het groene lichtje ook rood laat zien aan de ene of andere kant.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Toch denk ik weleens dat een mens met een exact en absoluut gehoor niet beter af is dan degenen die dat wat minder hebben. Het kan ook een beletsel worden te genieten van muziek, want er blijft dan wat minder over van wat perfect voldoet. (misschien zie ik het wel iets te zwart-wit).
    Wie in de eigen huiskamer speelt en daarvan geniet, al is het wat vals, die moet alleen wat met de mensen in de omgeving regelen die daar last van kunnen hebben, maar verder is daar helemaal niets mis mee. Op het podium heb je wel (een acceptabele mate van) zuiverheid nodig zodat het publiek aan genieten toekomt ipv irritaties jegens onzuiverheid.

    Zo merk ik ook dat, sinds ik cello speel, de verschillen tussen de piano en de zuivere tonen (met het stemapparaat vastgesteld) op de cello al spoedig hoorde en steeds sneller merkte dat de piano ontstemd raakte na verloop van tijd na het stemmen. Zoiets gaat dan nog meer irriteren dan het daarvoor deed en eigenlijk is dat niet leuk. Zo word je in feite plezier afgenomen, tenzij je zelf de piano leert stemmen of daar vaker een stemmer voor terug laat komen.
     
  6. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Een absoluut gehoor is nog weer een andere kwestie en ik denk eerder een handicap dan een zegen. Want als je echt een absoluut gehoor hebt, zal het bijzonder lastig zijn om eens te transponeren of in een ensemble te spelen met een iets hogere-lagere stemming.

    Een goedgetraind relatief gehoor zal inderdaad kleine onzuiverheden eerder opmerken maar wordt misschien ook wel meer ´geraakt´ door de schoonheid van echt zuivere intervallen. Diepere dalen en hogere pieken?

    Het gehoor kan gewend raken aan een bepaalde stemming, maar het is niet eenvoudig om om te schakelen van de ene stemming naar de andere.
    Hier een link met een leuk artikel over de verschillende stemmingen; met name de laatste alinea's zijn relevant in deze discussie. Maar ik raad zeker aan om het hele artikel te lezen, al kan je de berekeningen even voor kennisgeving aannemen. Na de laatste tabel wordt het interessant wat betreft de keuze tussen de stemmingen.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2017
    Marcelita vindt dit leuk.
  7. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Dit klinkt voor mij wel kloppend. Ik heb wel vaak bij concerten gezeten dat mensen die er ook waren het geweldig vonden terwijl ik alle kleine dingetjes hoor, en dan minder geniet, best lastig soms. Of je dan meer geraakt wordt door 'zuivere intervallen' weet ik niet niet.
    Soms is het een zegen en soms een handicap. (t wordt wel btje off-topic, sorry frits)
     
  8. Atelier Klassiek

    Atelier Klassiek

    Lid geworden:
    25 dec 2023
    Berichten:
    5
    Hallo, Hugo hier van Atelier Klassiek. In ons orkestje speel ik de contrabas en mij valt hier op dat er veel commentaar komt op het basspelen maar die gaan voorbij aan de oorspronkelijk oproep van Marcelita dat er hier geen apart forum voor de contrabas is. Iets wat mij ook al was opgevallen. Wie oh wie gaat dan doen?
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  9. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    we zijn gewend geraakt aan een beetje vals... totdat je een pianotrio hoort, waarbij viool en cello loepzuiver inzetten, waarna de piano mee gaat doen. Heb ik meteen de herkenning dat het vals is. Of speel eens piano op een goede digitale piano die je even in reine stemming zet, in de toonsoort waar het instrument op dat moment in gestemd is... alsof de hemel opengaat...
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dank voor de steunbetuiging! Al die commentaren kunnen dus in dat forum voor contrabas worden geplaatst. Er moet dan alleen nog even dat forum worden opgezet. Dat is niet aan mij (anders had ik het allang gedaan;)).

    In het orkest Symphonic Friends zit ik vlak voor de contrabassisten. Wat gaaf, ik hoor dus ook hun partij in het geheel. We hebben drie contrabassisten. We spelen symfonische popmuziek én filmmuziek. Op 24 december hebben we in de Doelen in Rotterdam White Christmasconcert gegeven. Op youtube zijn intussen fragmenten van dat concert te vinden. Maar goed, het is eigenlijk meer een illustratie van je met contrabas een mooie bijdrage kunt leveren, want zo veelzijdig is dit instrument.
     
  11. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik denk dat het feit dat er weinig ruimte zit tussen juist en vals voor viool ook een voordeel is. De violist zal bij het aanspelen een noot meteen quasi onhoorbaar kunnen corrigeren door micro aanpassingen van de vinger, hoe groter die afstand hoe moeilijker dat wordt. Misschien heeft dat ook een invloed.
     
  12. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik dacht dat er in het verleden gelijkaardige vragen zijn gesteld en er ook al een contrabas rubriek werd opgestart, maar dat dit wegens een tekort aan belangstelling uiteindelijk weer werd gesloten.
    https://strijkersforum.nl/threads/het-jaar-loopt-ten-einde.5595/#post-68937
    Natuurlijk vraag en aanbod kan veranderen dus mogelijk kan er nogmaals een poging worden gedaan.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2024
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik zit momenteel niet op mijn 'thuishonk', maar zal er z.s.m. naar kijken zodra dat kan. In ieder geval is er nu een voldoende aantal onderwerpen die het maken van aparte fora voor de contrabas rechtvaardigen.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Fora aangemaakt. Ik hoop dat een ieder nu weer blij en gelukkig is. :)
     
    Marcelita, Alma, Satch en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina