Creative Violin, de nieuwe vioolmethode met improvisatie.

Discussie in 'Viool' gestart door Xander Nichting, 22 sep 2017.

  1. Xander Nichting

    Xander Nichting Xander Nichting

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    15
    Homepage:
    Beste Violisten,
    Graag kondig ik mijn nieuwe vioolmethode aan: Creative Violin.
    Het nieuwe in deze methode gaat om een uitbreiding van de lesonderdelen, namelijk improvisatie.
    Bij jazz instrumenten is dit een normaal lesonderdeel, bij viool was dit nog niet te vinden...tot nu!
    De opbouw van de viooltechniek zal niet veel verschillen met andere methodes, maar bij Creative Violin wordt na elk lesonderdeel een improvisatie getraind met de techniek die op dat moment bereikt is, dus dat begint al vanaf les 1!
    De violist leert hiermee intuïtief spelen, gelijk vanaf het begin.
    Dit bevordert de beleving van het instrument en stimuleert de creatieve kant van musiceren.
    Deze methode bevat naast klassieke stukken ook muziek uit vele andere stijlen, zoals Country, Zigeunermuziek, Jazz, Iers, Balkan...
    Alle stukken worden begeleid (en meegespeeld) en staan met instructievideos online.
    Alle begeleidingen zijn op de site als download verkrijgbaar.
    Het boek zal in het najaar uitkomen, daarin zal ook alle uitleg staan voor docenten die hiermee willen gaan werken.
    De hele methode staat in de vorm van video tutorials online, leerlingen kunnen de lessen dan ook online volgen.
    Ik ben zeer benieuwd naar uw reacties / feedback.
    https://creativeviolin.com/
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Beste Xander,

    ik heb de moeite genomen om de site eens te bekijken. Het eerste wat me opviel was dat alles in het Engels staat en dat kan niet! We leven en wonen in Nederland en daar is de voertaal Nederlands. Ik heb geen Nederlandse versie kunnen vinden van de site, maar misschien is die er wel?
    Verder was ik benieuwd naar de begeleiding, maar daar kan ik niets over vinden. Wanneer dat online gebeurt lijkt het me vreselijk lastig wanneer je een bepaalde passage nog eens wilt doen. Stoppen en het gewenste punt weer opzoeken. Bovendien vraag ik me af of je zélf het tempo kunt instellen.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wel een heel mooi idee om het improviseren, het "intuïtief spelen" vanaf het begin op te pakken en diverse muziekstijlen in de methode te 'bakken'. Op die manier zou iemand snel over de barriere heen komen om zomaar lekker iets te spelen in plaats van gefocused te blijven op geschreven nootjes en zonder bladmuziek 'dicht te klappen'. Het komt mij voor als een aantrekkelijke methode!

    Bij welke methode dan ook online wordt de beginnende strijker toch wel wat aan zijn/haar lot overgelaten voor wat betreft het toepassen van de zeer heldere aanwijzingen voor de juiste houding. Dit is mijn mening, natuurlijk.
    Als je ijverig aan het oefenen bent, sluipen er toch foute houdingen in die je lang niet altijd zelf direct opvallen.
    Ga je wekelijks (fysiek, dus echt bij een docent) op les (in het begin een absolute aanrader in mijn optiek), dan kan de docent nog bijsturen. In het leerproces van het bespelen van een strijkinstrument komen zoveel dingen samen (juist strijken, intoneren, goede houding erbij) dat je je makkelijk ergens in kunt 'verliezen', dan let je dus wat minder of helemaal niet meer op houding bijvoorbeeld. Spierpijn is wel een alarmbelletje natuurlijk, maar niet in alle gevallen de meest helpende.

    En de taal, ja, ik kan mij ook wel vinden in de klacht van Frits.
    Ik begrijp wel heel goed waarom een musicus die een online methode uitbrengt het in het engels doet. Er bestaat ook zoiets als markt en die is véél groter als je je methode in het engels uitbrengt. Je hebt het niet bedacht en uitgewerkt voor de kat zijn viool. En tenslotte moet er natuurlijk ook gewoon brood op de plank komen en kun je als musicus niet gaan wachten tot je andere successen zijn uitgewerkt, want dan ben je te laat.
     

Deel Deze Pagina