Cursus compositie

Discussie in 'Musicologie' gestart door jis77, 29 jan 2016.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik zou graag eens een cursus compositie doen. Een week achter elkaar of een keer per maand en dan een jaar lang, zoiets.

    Houdt me aanbevolen voor tips waar ik deze kan volgen.

    Ik heb online al van alles gevonden, maar ik ga liever op stap voor zoiets. En het lijkt me leuk om ook anderen te ontmoeten die ermee bezig zijn.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Waarvoor zou je een cursus moeten volgen?
    Ik componeer al meer dan 20 jaar en heb nooit een cursus gevolgd. Je maakt dat wat je mooi vindt. Muziek componeren doe je niet voor een ander. Ik ben een beetje huiverig dat de docent de cursist oplegt hoe de compositie moet zijn.
     
  3. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik ben niet op zoek naar iemand die zegt wat ik moet doen, maar die me kan helpen met handigheidjes en......theorie..
    Wat gebeurt er met de klankkleur als je dit of dat...etc.
    Het is jammer dat ik als kind geen accoordeninstrument heb gespeeld want heb het meeste moeite met begeleidingen schrijven
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Het lijkt me dat je dat heel gauw zélf hebt ontdekt. En er is niets beters dan zélf ontdekken, omdat je daar het meest en het snelst van leert.
     
  5. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Het ligt in het midden. Creativiteit moet je niet vernietigen door een te vaste structuur op te leggen, of regels, maar enige houvast en tips vind ik fijn;)
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Er zijn mensen die dan op cursus harmonieleer gaan. Ik heb een module harmonieleer nog ergens op mijn PC staan, (gratis ergens gevonden) maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik moeite had mijn aandacht vast te houden en heel gauw afgehaakt ben). Ik ben dus op de Frits-methode (laat ik het zo noemen) lekker trial&error gaan spelen met klanken. (ik heb alleen veel te veel cellopartijen te gelijk proberen 'in de lucht' te houden, zoals een jongleur de balletjes), maar dat was dus geen succes. Ik ga mijn stuk eerst omwerken voor maar drie celli bijvoorbeeld en dan zet ik het wel op het forum. En ik heb al wat ideeën die dus door mijn hoofd spelen over hoe ik het voor de combinatie hobo-viool-dwarsfluit-cello zou kunnen laten klinken. Misschien ga ik dat zelfs nog eerder doen en dan aan jullie voorleggen.
     
  7. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Artez conservatorium bidt zo'n cursus van 1 jaar. Je moet wel aan toelatingseisen voldoen, maar zit niet de hele dag op school en krijgt dezelfde faciliteit als reguliere studenten.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  8. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Bij ons in Vlaanderen kan je je in de academie inschrijven voor dergelijke cursus. De cursus is volledig gratis omdat je al een instrument doet. Je moet uiteraard wel eerst de 3 of de 4 jaar notenleer afgewerkt hebben. Ik zit in mijn 2de jaar en heb best voldoende vrijheid. Er komt eerst heel wat theorie bij kijken van wat niet kan en wel kan bij het schrijven, maar de leraar zit zeer veel achter de piano en laat ook horen waarom.
    Bij ons noemt dit vak AMT. We gebruiken de boeken harmonieleer van Veerle Cornelis. Voor elk jaar bestaande uit een theorieboek, een analyseboek en een oefeningenboek.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik ben bij toeval eens tegen dit boekwerk aangelopen. Heb het in de plaatselijke bibliotheek gevonden en -voor eigen gebruik- gekopieerd.
    Zeer informatief en helder uitgelegd hoe je kunt moduleren, welke akkoorden er bij horen en hoe toonsystemen zijn opgebouwd. Behandelt tevens improvisatie. Het is zelfs nu in de aanbieding! Kan het aanbevelen.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Maar jij bent toch zélf gaan ontdekken wat en allemaal klinkt en hoe? Want je schrijft:
    Dus snap ik het nu even niet.:confused:
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dat boek heb ik later ontdekt dan het componeren.
    Ook met zo'n boek in de hand zul je toch zélf aan de slag moeten.
     
  12. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800


    Uhm, de link komt uit bij een gitaarboek:confused:
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, dat klopt! Het gaat ook niet over gitaar spelen, maar om de theorie en wetenswaardigheden van toonstelsels, akkoorden, opbouw van bepaalde stijlen, improvisatie etc.
     
  14. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Vaag.....hoeveel bladzijden worden daar dan aan gewijd?
     
  15. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Zeker interessant maar misschien wel wat veel van t goede, en met examens enzo :confused:

    @Solange, belgie is n btje te ver, maar wellicht voor anderen een goede tip
     
  16. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Dat laatste heb ik ook :oops:

    Er is bv rowy website, staat boordevol compositie/harmonieleer, maar dat werkt dus niet zo heel goed bij mij :p
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik heb het even opgezocht. Het gaat om de pagina's 103 t/m 139. Dus 37 pagina's.

    Hieronder de onderwerpen die volgens mij relevant en leerzaam zijn:
    • grote tertsschaal
    • kleine tertsschaal
    • Toonsoorten
    • Toonladder en Modus
    • Afgeleide toonladders
    • Grondbeginselen van de harmonie
    • Boventonen en Flageoletten
    • Intervallen
    • Inversie van intervallen
    • Drieklanken
    • Inversie van drieklanken
    Ik vond het duidelijk uitgelegd. Je zou het boek via de bibliotheek kunnen bekijken.
    Als je 't niks vind heb je het niet aangeschaft.
     
    Hubertus Bogaers en jis77 vinden dit leuk.
  18. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Benieuwd ;)
     
  19. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    leuk, ik blijk 'm al te hebben... toch nog eens goed doorkijken!
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Rowy besteed ook aandacht aan hoe je verschillende instrumenten met elkaar kunt combineren en hoe je potentieel wrijvende tonen die je toch niet zo wil laten wrijven wat kunt wegmasseren (één van die tonen een octaaf lager noteren). En als je geen ielige viooltoon in je muziekprogrammatuur wil laten horen, dan kun je ook twee violen met dezelfde partij laten spelen en dan klinkt het al voller. Leuke tip, al had ik die ervaring wel opgedaan, het was alweer diep weggezakt.
    Haar cursussen....misschien ga ik die ook wel doornemen, maar nu even niet. Eerst maar eens via de trial&error iets proberen inelkaar te flanzen, want dan pik ik daarna nog meer op van iets van een cursus. Zo werkt dat bij mij.
     

Deel Deze Pagina