Dit jaar is de eerste keer dat ze dit weekend doen, maar ik denk bij succes dat het jaarlijks wordt. Er is wel elk jaar een gypsy jazz weekend in augustus met deels dezelfde organisatie en docenten. Daar ben ik afgelopen jaar geweest. Daar waren inderdaad heel veel mensen van buiten Nederland (Uit Europa, maar ook van echt ver weg: USA, Mexico, Afghanistan, New Zeeland) En met allerlei heel goede (in die wereld wereldberoemde) docenten vanuit de hele wereld. Dat maakte het juist ook heel erg leuk! De strijkerswereld gaat nu eenmaal verder dan de Nederlandse grenzen. Maar voor ieder wat wils natuurlijk.
Leuk om te horen! Ik ga er op letten. Dit jaar is augustus al grotendeels voor iets anders gepland, maar fijn dat ik nu weet heb van deze 'club'.
Ja, dat is heel aardig. Het gaat weliswaar over improviseren, maar zij doet het met een saxofoon en daar moet je niet mee aankomen op een strijkersforum. Dat is wel heel gekunsteld een overgang zoeken naar een strijkinstrument. Nee, dit is niet wat het hier moet wezen. Hij gaat verwijderd worden.
Beste Frits, jij gaat er dus vanuit dat de algemene principes van haar van hoe je je kunt instellen op vrij improviseren, niet behulpzaam kunnen zijn voor ons strijkers. Ze geeft een aardig aantal tips die instrument-overstijgend zijn en daar let ik op. Inderdaad, het gaat dan verder op wat je met de sax kunt en dat is niet gek als je als saxofoniste anderen probeert aan te zetten tot vrij improviseren. In haar workshops komen ook niet-saxofonisten. Het gaat natuurlijk allemaal om het lef een toon te spelen en daar een andere toon aan vast te rijgen. Er moet toch iemand zijn die je over die drempel helpt...
Nee hoor, haar principes zijn algemeen. Maar zo vraag ik me dan af, is er dan geen YT-filmpje te vinden die hetzelfde beweert en dat laat zien/horen op een strijkinstrument? Ik kan genoeg voorbeelden van improvisaties vinden voor orgel, het stikt er van. Maar ook dat hoort niet thuis op een StrijkersForum.
Ja, en ook piano bijvoorbeeld vind je veelvuldig. Het zijn echter instrumenten waar je gelijk ook op accoorden moet letten. Bij een strijkinstrument hoef je niet persé meer tonen tegelijk te strijken, daar ga je in principe iets unisono bedenken en kies je of je omhoog gaat of omlaag en welk ritme en welke rusten je houdt. In die zin hebben bijvoorbeeld de saxofoon (blazer) en de strijker iets gemeenschappelijks en is de keuze van een saxofoniste die mensen op weg wil helpen met improvisatie toch niet zo heel raar of toevallig gekozen. Toegegeven, het is second best, ik had ook liever een strijker gevonden! Ik heb op strijkinstrumenten gezocht maar niet gevonden. Je kunt bijvoorbeeld wel cellist Ernst Reijseger vinden die optreedt met een improvisatie (improvisatiecafé) of met blokfluitist Erik Bosgraaf improviseert, maar dan gaat het niet om hoe je ertoe komt. Je hoort dan hoe het klinkt van iemand die de vleugels van de vrijheid van improviseren al heeft uitgeslagen. Die vleugels zouden anderen ook willen uitslaan, maar die hebben iemand die hen op weg helpt. Natuurlijk zag ik "Masterclass Improvisatie door Tim Kliphuis | Festivalzomer 2016" en daar zie je dan violisten die deelnemen aan die improvisatieles, maar ik denk dat ik aan die saxofoniste meer zou hebben dan aan wat ik op het filmpje over de masterclass hoor en zie. Ernst Reijseger heeft tijdens het cellofestival in Dordrecht in (als ik het goed heb) 2013 een workshop improvissatie gegeven. Dat werd heel levendig gegeven, hij liep intussen rond met zijn cello en activeerde ons. We werden op andere gedachten geholpen dan die gewone patronen over hoe iets zou moeten klinken (volgens wie dan?!).
Gisteren de knoop doorgehakt, morgenvroeg naar het improweekeinde voor strijkers... zie ik er nog iemand anders van dit forum? http://www.improvisingstrings.com/?...WEnx8sDUAsF78YeAVt9lmXinkwZIpJuNuD07rG3tl8SSk
Veel plezier, ziet er wel aantrekkelijk uit! Alleen bulkt het deze tijd voor mij al van de uitdagingen en één daarvan is niet te combineren met dit weekend. Ik hoor graag van je hoe het was.
Even een kort verslag van het strijkersimprovisatieweekeinde: inderdaad ging het meest in het Engels, met Engelse Ierse, Duitse Tsjechische en allerlei andere nationaliteiten present, was verder goed te doen. Uiteraard gingen de privélessen en kleine groepen waar toepasselijk in de taal van keuze. Veel geleerd en verschillende soorten muziek gehoord, veel volksmuziek en fiddles, maar ook jazz, swing, vrije impro. Uitstekende lessen en ideeën voor improvisatie tijdens mijn eigen lessen opgedaan. Er zitten ideeën aan te komen om dit te herhalen.
Klinkt heel aantrekkelijk! Als ik het zo hoor, gaat het bij mij ook kriebelen voor een, misschien, volgend jaar.
Voor inspiratie voor improvisatie, kun je zoeken op YouTube naar Montana Cellist (Jesse Ahmann). Heerlijke rustgevende stukken muziek. Was voor mij de reden om celloles te nemen.
Ik heb eens even gezocht naar een YT-filmpje van deze cellist. Het zijn wel hele lange sessies zeg! Drie uur is geen sinecure! En het beeld wat je er dan bij krijgt is een schier eindeloos kabbelend zee-oppervlak. Met klanken die inderdaad heel rustig zijn, maar dat is het voor mij veel te lang! Er gebeurt verder niets. Voor diegene die nu een beetje nieuwsgierig is geworden dan maar even het YT-filmpje (ik heb 'em toch staan in een nieuw tabblad): Maar zo vraag ik mij af, wat heeft dit dan te maken met improviseren en/of het leren improviseren?
in ieder geval dat je om te kunnen improviseren geen virtuoze notenbrei hoeft te kunnen maken...? en dat in de beperking de meester zich toont. "In der beschränkung zeigt Sich erst der Meister" zoals Wolfgang von Goethe schreef, (en Wim Kan vertaalde dat met "aan zijn bekrompenheid herkent men de schoolmeester")
Deze muziek is juist heel geschikt om je te helpen je hoofd leeg te maken, helemaal rustig bij jezelf komen. Als je door drukte helemaal van jezelf bent afgedwaald, zouden die drie uren van deze muziek weleens nodig kunnen zijn! En dat in combinatie met kijken naar de maan en de golven en dan moet je blíjven kijken en niet met je gedachten afdwalen. Luisteren, kijken, rustig ademhalen...
Ach, er zijn zo veel methodes om je hoofd leeg te maken dat ik drie uur kijken en luisteren naar een kabbelende zee op de laagste plaatst zet. Het heeft naar mijn mening ook niets te maken met improviseren.
Ik woon zelf in Amersfoort. Ik speel (bijna) iedere week op de maandagavond jamsessie in café Miles. Dat is een heel 'veilige' sessie met toffe begeleiders die met elke stijl en elk niveau uit de voeten kunnen. Repertoire vooral poppy, met uitstapjes naar wat mensen maar willen. Ik heb daar al eens met één andere violist samen gespeeld (ik speel zelf vijfsnarig elektrisch, zij speelde alt). Lijkt me leuk om eens met meer strijkers te gaan. We kunnen vooraf een paar nummers kiezen en eventueel een keer repeteren (mag in mijn woonkamer, op 10 minuten van de binnenstad).