De bouw van viool nummer 2

Discussie in 'Viool' gestart door Walter_vd_Hee, 28 jan 2012.

  1. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    Ik heb ook een soortgelijke freesgeleider en ben er wel content mee. Voor dat ik hem aanschafte had ik mijn twijfels over de stabiliteit, maar dat valt erg mee. Gewoon er de tijd voornemen(zoals bij alles), en zorgen dat hij altijd loodrecht op de rand staat zodat de afstand overal gelijk is.
    Zoals Frits al aangaf moet je de hoeken en de hiel op het achterblad met de hand snijden.
    Vooral in vergelijking met het handmatig snijden van het bovenblad dwars op de nerf heeft dit hulpmiddel zijn toegevoegde waarde.
     
  2. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Zoals Peter zegt; er even de tijd voor nemen.....
    Maar heel wat minder tijd dan het met de hand doen! Wow, dit is echt super. Achterblad gefreesd vanavond en gelijk de inleg er maar ingedaan, ik had zoveel tijd over!

    Het verschil in prijs van de freesjes zou de kwaliteit kunnen zijn, ik hoorde van iemand dat je geen gewoon staal moet hebben, maar 'carbide'. Wat dat is weet ik niet, maar zijn raad maar opgevolgd. Volgens hem, breken gewone stalen freesjes om de haverklap af.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Maar een freesje van €24,03 is toch absurd? Carbide is geen goud, maar sommigen maken dat er wel van!

    Ik vraag me trouwens af of zo'n hulpstuk niet heel eenvoudig zelf te maken is van een stuk hardhout. Het concept is erg eenvoudig. Bovendien kan men de houder aanpassen voor de eigenlijke motor, hetzij Dremel, Proxxon of anderszins.
     
  4. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Het heeft even geduurt, ik kwam niet aan m'n viool toe de laatste tijd, maar nu is er weer wat vooruitgang.
    De welvingen in het achterblad gedaan. Ik had een paar sjabloontjes gemaakt m.b.v. de Strad Messiah poster en deze gebruikt en ik ben er redelijk bij in de buurt gekomen, een perfecte kopie hoeft niet.
    De inleg gedaan, met zoals eerder gezegd een freesje. Ik denk trouwens inderdaad dat zo'n hulpstuk goed zelf te maken is, maar daar moet je handig voor zijn en dat ben ik niet :)
    Eehhm, wat nog meer, oh ja de 'fluting', hohlkehle schijnt dat in het Nederlands genoemd te worden ;)

    [​IMG]

    Ja ik weet het, niet zo'n goede foto....

    Anyway, morgen er nog even met een schraper overheen en dan uithollen :)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Duidelijk is te zien dat bij het hieltje het hulpstuk voor het freeswerk niet kon worden ingezet: de aansluiting gaat niet vloeiend in elkaar over. Dat is dan vermoed ik handmatig gedaan? Er zijn er die speciaal voor dát gedeelte een soort geleiding in de juiste vorm maken van plexiglas of acryl, waarlangs het dubbelmes gevoerd kan worden. Ik schrijf meestal met een dun potlood (stift 0.5 mm) uit de hand de juiste boog. Wanneer die me na grondige bestudering van de juiste lijn bevalt, is het vrij eenvoudig het inlegkanaal aan te brengen. Dat gebeurt dan vrij uit de hand.

    Omdat je bij het bovenblad niet te maken hebt met een hieltje zou het daar beter moeten zijn. Bovendien valt er een gedeelte weer weg omdat daar de hals moet worden ingelaten. Heb je ook een afbeelding van de inleg van het bovenblad?

    Frits
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Misschien een domme vraag, maar hoe stel je de juiste diepte af.

    Zelf krijg ik de kriebels van zo´n bovenfrees, ik zie totaal geen "hoogte" afstelling. Met mijn mesjes kan ik beetje voor beetje de diepte bepalen, voelen. Hoe is dat met een 30.000 toeren draaiende frees.
    Zelf werk ik regelmatig met een professionele freesmachine welke op 0,01 mm nauwkeurig werkt, een Zund, professioneel ding maar ook met zijn beperkingen.

    Oh ja dat carbide frees geval, ik ga er vanuit dat ze een staalsoort bedoelen met een hoog koolstof gehalte (koolstof/carbon), HSS staal of zo. Een freesje met/van wolfram-carbide ook wel tungsten-carbide zou heel duur zijn, tungsen/wolfram carbide is namelijk enorm hard en wordt gebruikt om steen en zo te bewerken, ´t is bijna zo hard als diamant en kan ook alleen maar geslepen worden met speciale slijpstenen en ... diamant. In Duitsland noemt men het WIDIA-staal, WIDIA staat voor "Wi Diamant", als diamant. Wordt gebruikt in de beton boor en is alle het topje.

    Zo´n freesje zou ik best willen hebben, mijn werkgever ook, maar een beetje te veel van het goede en ze zouden best duur zijn, hoewel je er een heel lange tijd mee zou doen (standtijd).

    Toch ben ik zelf een beetje huiverig voor deze freesjes, geen ervaring hoor, maar nee ik voel me er niet lekker bij

    Remi
     
  7. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Wow, dat je dat kan zien op zo'n slechte foto :)

    Ik ben nog niet zo ver met het bovenblad en zal er tzt ook een foto van laten zien, maar het is waar dat de inleg daar makkelijker is.
     
  8. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Domme vragen bestaan toch niet? :)
    Diepte stel je af, door de diepte van het freesje in de dremel. Wat dus van heel groot belang is, is dat het blad (boven of achter) volkomen vlak is.
    Ik was ook een beetje huiverig in het begin, maar het gaat zo makkelijk en zo vlot. Het maakt van een saaie, langdurige, zelfkastijdende, geduld vragende klus een peuleschil.

    Walter.
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    dus de diepte is die van af het grondvlak (0) en dan op gevoel c.a. xx mm omhoog. Hoe stel je dit in, gewoon op gevoel of werk je met voelermaatjes of maakt het niet zo veel uit?
     
  10. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Ok, dus de onderkant van het blad is (bijna) perfect glad en de rand rondom 4mm dik.
    Stel de hoogte van je inleg is 1,8mm, dan wil je je freesje dus 2,2mm boven het grondvlak hebben.
    Dremel in de houder schroeven, freesje in de dremel en dan een blokje hout, of iets anders dat 2,2mm is, onder het freesje leggen. Het freesje daarop laten rusten en dan vast zetten in de dremel.

    Het klinkt misschien allemaal heel precies met die tiende millimeters, maar je hebt wel wat marge hoor, je moet later toch nog de fluting (hohlkehle) doen.

    Ik hoop dat het duidelijk is?

    Walter.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Walter,

    ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je de freesjes hebt gekocht. Is dat gelijk mee besteld met de houder, dus bij Stewart MacDonald of elders? Is het de carbide uitvoering of anders? Ik vind die freesjes bij ProArte vreselijk duur en je moet er toch wel twee hebben, voor het geval er eentje breekt. Anders kun je de klus niet afmaken.
     
  12. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Lang verhaal Frits :)
    Uiteindelijk komen alleen de freesjes bij Stewart MacDonald vandaan, en ja de carbide uitvoering (3/64", 14eur per stuk). De houder komt uit Italie en ziet er iets anders uit dan op de foto in een vorige post.
    Iemand op Maestronet heeft me geadviseerd en ik heb maar naar hem geluisterd.

    Ik was bang voor de lange levering vanuit de VS, maar ik had het in een paar dagen in huis.
     
  13. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Ik ben er nog hoor, even een tijdje afwezig druk met andere dingen zullen we maar zeggen, maar heb de draad weer opgepakt. Achterblad is uitgehold, foto's komen zsm :)
     
  14. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Fotograferen kan ik nog steeds niet ;)

    [​IMG]
     
  15. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Bovenblad aardig onderweg....

    [​IMG]
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Het schaafje op afbeelding post#34 lijkt me niet echt bol genoeg om wat hout af te kunnen nemen. Klopt dat of is de foto een beetje misleidend?

    Het ziet er best goed uit. Ik zou bij een volgend instrument voor het achterblad meer materiaal laten staan voor de 'button', want je hebt hier maar heel weinig speling. Het is juist dáár de bedoeling dat de 'button' naadloos aansluit aan de halsvoet. Nu heb je daar minder correctiemogelijkheden voor.

    De inleg komt op mij wat 'vreemd' over. Het lijkt wel alsof het gedeelte tussen de zwarte strips te dik is. Wat is de totale dikte van de inleg? Heeft ProArte het geleverd?

    Bovenblad: nu het snijden van de f-gaten. Een hele klus om ze exact symmetrisch te krijgen! Succes. Ik volg het met belangstelling.

    Frits
     
  17. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    [​IMG]

    Stukje verder, het ging zo vlot, eigenlijk niet aan gedacht om eerder te posten hier, bij deze dan.

    @Frits; het schaafje is wel wat boller dan dat het lijkt op de foto, ik heb ook nog een kleinere, maar doe eigenlijk het meeste met deze.

    Button is inderdaad een foutje, even kijken hoe dat gaat uitpakken.

    Inleg komt bij Dictum vandaan, volgens de specificaties is het 0,3mm ebben, 0,65mm ahorn en dan weer 0,3mm ebben, dus totaal 1,25mm.

    Nou, nu maar even vernis gaan bestellen... :)
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Heel mooi! Knap werk!

    Gelukkig, geen inleg van die Belgen want dat is inferieur spul wat niet te buigen valt: breekt steeds en als het zonder breken lukt, laat de lijm los. Zal wel uit China komen.

    Ik zou met lakken nog even wachten totdat ook het hieltje in de halsvoet is overgegaan. ;)
    Daarna het gronderingswerk. Er zijn heel veel mogelijkheden. Neem eens een kijkje bij deze jongens. Die leveren prachtig spul, vooral die grondering. Daar zit het idee achter wat Sacconi in zijn boek "I segreti di Stradivari " ("The secrets of Stradivari") met zijn 'Vernice blanca' probeert te doen: de nerfstructuur te intensiveren door 'Refractive Ground' een middel dat net lijkt alsof het hout nat is. Daarna bestendigen met Doratura A + B!

    Frits
     
  19. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Ja, ik heb al eens gekeken naar OldWood, ziet er heel mooi uit, maar ook prijzig....
     
  20. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Even mijn voorraad bekeken, ik had op gelatine and stains na alles nog om een viool te vernissen (over van Opus1 (Hammerl vernis)). Heb die dingen dus besteld en binnen ondertussen.
    Volgende keer doe ik OldWood :) Gebruik jij dat Frits?
     

Deel Deze Pagina