De bouw van viool nummer 2

Discussie in 'Viool' gestart door Walter_vd_Hee, 28 jan 2012.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik heb het klaar liggen voor een altviool en een 1/2-viool, beide in aanbouw. Het voordeel is dat je de Refractive ground in combinatie met Doratura A+B zowel voor spiritlak als ook voor olielak kunt gebruiken. Leek me wel handig, omdat ik mijn instrumenten meestal lak met spiritlak. Ik overweeg nu ook eens een olielak te gaan gebruiken. Ik moet nog even wachten omdat de instrumenten nog niet zijn voltooid, zoals onderstaande afbeelding laat zien:


    [​IMG]


    Frits
     
  2. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Lekker bezig :)

    [​IMG]

    Frits, hoe behandel jij de hals?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Op de foto zie ik een krul met vlammen, maar de hals laat dat niet zien en dat zou toch zo ongeveer dezelfde vlam moeten hebben. Ligt misschien aan de opname?
    Ik ga er even van uit dat de hals ook die vlammen heeft, want daarop is mijn methode geënt. De methode zorgt er namelijk voor dat de vlammen heel mooi uitkomen en ja, als er geen vlammen in het hout zitten heeft dat niet zo veel zin, hoewel je er dezelfde methode op los kunt laten.

    Ik zou eerst beginnen met het netjes wegschrapen van de gekleurde lak op die plaatsen waar die niet hoort c.q. niet is gewenst.
    Ik geef de hals een ietsje kleur door die te behandelen met een waterbeits in de kleur donker eiken. Als er twijfel is omtrent de juiste kleur, kan uiteraard een andere kleur gekozen worden, dus misschien even uitproberen op een stukje esdoorn. Omdat deze waterbeits een heel lage viscositeit heeft is de doordringbaarheid groot! Voordat deze beits wordt opgebracht eerst de volgende procedure uitvoeren:

    1) De hals behandelen met warm water waardoor de vezels gaan zwellen en zich oprichten. Met een kwastje opbrengen is voldoende. Het moet niet drijfnat zijn, vochtig is goed, maar wel goed heet!

    2) Houd een droogtijd aan van zo’n twee uur en schuur met schuurpapier No. 600 de hals glad. Neem het slijpsel af met een vochtige doek. Bewaar het schuurpapier!

    3) Bevochtig de hals weer met warm water en laat weer twee uur drogen. Schuur met hetzelfde schuurpapier* weer glad. Breng nu met een linnen doek gewikkeld om de vinger waterbeits gelijkmatig op, dus overal evenveel. Laat voldoende drogen, zo’n 3 tot 5 uur.

    4) Afhankelijk van de intensiteit van de vlammen eventueel een tweede beitslaag opbrengen en goed laten drogen. (Een nacht wachten is het beste).

    5) Schuur met het eerder gebruikte schuurpapier de hals glad. Door meer of minder te schuren kan de intensiteit beïnvloed worden.

    6) Neem oude lijnolie en breng die met een katoenen of linnen lap op, totdat er geen olie meer wordt opgenomen. Laat een paar dagen drogen. De vlammen moeten nu prachtig opkomen.

    7) De hals daarna met een droge doek polijsten tot spiegelglad.

    *Het gebruik van steeds hetzelfde schuurpapier heeft ten doel dat het steeds ‘milder’ wordt, waardoor het eindresultaat gladder is.

    Op deze manier uitgevoerd ziet het resultaat er als volgt uit:

    Krul en hals van een altviool door mij in 2005 gebouwd.
    [​IMG]
     
  4. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Dank je Frits! Ik ga het proberen :)
    Schitterende hals trouwens op die altviool!
    En ja, het stuk hout voor de hals van mijn viool heeft ook vlammen en het is inderdaad geen goeie foto ;)
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Persoonlijk zou ik de overgang van de kleurlak van het corpus en de krul naar het gebeitste halsgedeelte veel vloeiender maken. Dat kan heel simpel met een tamponeertechniek. Het moet als het ware een wat afgesleten indruk maken: de originele halzen van de ouden waren gewoon gelakt, al is niet altijd duidelijk of dat ook in kleur was. Een hals met de kleur van krul en corpus is natuurlijk wel gewaagd. ;)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik denk niet dat 'de ouden' de hals hebben gelakt met dezelfde kleurlak als de rest van het instrument. Ik heb daar nog nooit afbeeldingen van gezien noch geschriften over gelezen. Wat wél zou kunnen is dat 'de ouden' de hals met schellak hebben bestreken, hetgeen door menigeen tegenwoordig ook nog wel wordt gedaan. Deze lak die van zichzelf behoorlijk glanst kan eventueel wat gepatineerd worden.

    Frits
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ja, ik heb gekeken: een kleine Amati. Maar de vraag wordt nu of de viool zich in de oorspronkelijk staat bevindt of dat door honderden jaren gebruik slijtage heeft plaats gevonden, waardoor er nogal wat 'verdwenen is' en wat we nu op de afbeelding zien.
    In het eerste geval kan het evengoed schellak zijn wat er op de hals zit.

    Frits
     
  9. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Ik denk dat als het hier alleen om slijtage zou gaan, dat de kleurovergang dan minder egaal zou zijn. Er zijn nou eenmaal plekken op de hals die veel vaker worden bepoteld dan andere. Deze afgebeelde Amati lijkt heel bewust zo te zijn gekleurd.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Bedoel je dan dat je denkt dat de hals in dezelfde kleur is gezet als de corpus en de krul?
     
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    De violino piccolo van de gebroeders Amati is vast niet honderden jaren gebruikt! Daarvoor is er niet genoeg literatuur voor geschreven. En waarom zouden de ouden naast olielak ook nog schellak gebruikt hebben voor de hals? Ze streken toch even lekker door met de blanke olielak?
    Hier vind je de originele hals van de Soil-Stradivari, die in de 19de eeuw vervangen is door de huidige hals:

    http://www.mvcremona.it/instruments.html

    Deze hals lijkt geen kleur te hebben. Ook bij de Tenore-Stradivari zie je een subtiele overgang tussen corpus en hals. Maar wat deden de andere bouwers?
     
  12. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Dat zou me niks verbazen.
     
  13. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    De vernis zit erop, heb geprobeerd om de hals te doen zoals Frits zei, maar is niet helemaal gelukt ;) Zal wel aan mijn eigenwijsheid liggen ;)
    In ieder geval, binnenkort foto's...
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Of ligt het aan je eigen wijsheid?
     
  15. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Dat zou zo maar kunnen Frits, maar je kent m'n bescheidenheid ;)
    Viool is klaar trouwens, een vriend gaat deze week goeie foto's maken....
    Klank is voor mijn oren weer ongelooflijk, ik krijg al kippenvel als ik een beetje tokkel :) Kortom, erg blij ermee.
     
  16. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    :)

    [​IMG]

    best wel een beetje trots!
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wil je er hier kritiek op? Of liever in een PM?
     
  18. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Mag hier ook hoor, geen moeite mee.
    Ik heb zelf ook nog behoorlijk wat kritiek, maar over het algemeen is hij beter dan de eerste, en daar was het me om te doen.
    Een punt dat sommigen van jullie misschien zien, zijn de richting van de vlammen in het hout op de ribben. Oorzaak; ik had er niet bij nagedacht :) En nu vind ik het wel stoer ;)
     
  19. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Als ik zo kijk lijkt het wel alsof de toets scheef zit, dat er rechts minder 'viool' zit dan links, maar dat kan ook aan de foto liggen.. Ik heb zelf geen verstand van vioolbouw, maar dat viel me gewoon op..

    Verder vind ik het er wel mooi uitzien, maar goed, dat is wel vanuit een leek bekeken.. ;)
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Allereerst: een viool bouwen valt niet mee. Knap dat het je toch gelukt is. Het kan natuurlijk liggen aan de noodzakelijkerwijs wat blokkerige foto, maar mij valt direct het volgende op:
    – F gaten zijn erg slordig gesneden
    – Bovenblad (hieltje) inleg is erg slordig gedaan
    - Inleg van de bladen kan ook mooier
    – Krul niet symmetrisch en scheef
    – Onderlinge afstand tussen snaren niet gelijk
    – Sleutels nogal dik voor nieuw instrument
    – Vormgeving vleugels is niet symmetrisch
    – Strepen op het instrument kunnen duiden op onvoldoende oppervlaktebehandeling voor het lakken (in dat geval: langer doorschrapen)
    – instrument lijkt assymmetrisch (bovenblad bij de hals)
    Qua algehele bouw zou het instrument (mits een goede dikteverdeling, basbalk, kam en stapel zijn toegepast) best wel kunnen klinken.
    Gewoon stug doorzetten naar #3 ;)
     

Deel Deze Pagina