De cello van Dietrich Fischer-Dieskau

Discussie in 'Cello' gestart door W.J. Mooi, 30 okt 2019.

  1. W.J. Mooi

    W.J. Mooi

    Lid geworden:
    30 okt 2019
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Bij mijn weten is-die er niet....
    Ik bedoel eigenlijk dit: waarom klinkt een lied, gezongen door de legendarische DFD, zo subliem?
    Ongetwijfeld heeft dat deels te maken met de anatomie van diens larynx, neus-keelholte, mondholte en neusbijholten - zijn 'fysieke instrument'. Maar zéker zo belangrijke is de muzikaliteit en de fenomenale zangtechniek. Timing; toonvorming (met duizend verschillende kleuren); vibrato (idem; enorm verschillend op geleide van het lied); vorming van klinkers én medeklinkers; nauwe relatie met de inhoud van de tekst.
    Op een adequate maar zogenaamd 'gemiddelde' cello, die geen top-instrument is waarvoor je een jaarsalaris moet neertellen, is m.i. heel veel te bereiken en is enorm van te genieten met een goede speeltechniek. Muzikaal geluk kun je niet even snel kopen, ook niet met een dikke portemonnee, die moet je bevechten. Toonladders, drieklanken, honderd streekoefeningen, oktaven, ga maar door.
    Vervelend, al die oefeningen? Welnee. Het spel schiet vooruit, van week tot week wordt het hoorbaar beter, het enthousiasme groeit bij speler en, niet onbelangrijk, bij kritische familieleden en buren.
    Dietrich Fischer-Dieskau stond met lege handen. Maar wát een muziek maakte hij!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De titel van dit onderwerp deed mij afvragen wat de bedoeling was. Want Dietrich Fischer-Dieskau is een bariton en speelt geen cello. Wat doet die man dan hier op een strijkersforum, zo vroeg ik mij af?
    Ja, u vergelijkt de specifieke eigenschappen die mogelijk maken dat de man een fraaie geschoolde stem heeft met de klank van een cello. Maar is dat wel te vergelijken? Vergelijk je dan geen twee wezenlijk van elkaar verschillende componenten? De menselijke stem die wordt voortgebracht door de larynx wordt in verband gebracht met de bouw c.q. klank van de cello. Lijkt mij onmogelijk. :(
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Van een zanger kun je zeker wel iets leren en dan denk ik aan het gegeven dat een stuk mooier gaat klinken als het "ademt". Dus bepaalde minipauzes die op bepaalde momenten vallen. Een zanger kan je dus op ideeën helpen waar die pauzes mooi kunnen vallen. Zo vind ik zangers ook heel inspirerend als ik nadenk over waar vibrato mooi is en waar niet. Ik zoek dan een lied op waarvan je uitvoeringen van verschillende zangers (bijvoorbeeld sopranen of baritons ofzo) kunt vinden en luister naar de keuzes die zij maken. Wat vind ik mooi, waar komt dat door?
     
  4. W.J. Mooi

    W.J. Mooi

    Lid geworden:
    30 okt 2019
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Dat bedoelde ik, Marcelita!
     

Deel Deze Pagina