de juiste snaar voor mijn cello?

Discussie in 'Cello' gestart door barbara, 13 sep 2003.

  1. barbara

    barbara

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    1
    Hoi,

    De A snaar van mijn cello is gesprongen. Nu wil ik graag een nieuwe kopen maar, wat is een goede snaar. Merk maakt me niet eens zoveel uit maar meer: staal? darm(omwonden)? kabel? spiraal?
    Ik wil er graag een die niet zo snel springt als ik mijn cello stem (ik ben beginner dus qua toongeluid maakt het niet zoveel uit voor mij)

    Graag uw reactie.

    mvg
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het hangt een beetje af van wat er verder op je cello zit, maar in jouw geval is een goede A staalsnaar waarschijnlijk het beste. Larsen en Jargar (behalve in medium ook in zacht en forte) verkrijgbaar. Deze snaren klinken op veel instrumenten goed en hebben een relatief lange levensduur. Meer info over o.a. snaren kun je vinden op mijn site.
     
  3. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Bij de cello van een vriend van mij is dat ook gebeurt. Maar hij heeft een huurinstrument van een muziekschool en die zetten er de goedkoopste snaren op die ze hebben, dus kies liever een duurdere snaar...
     
  4. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Mijn advies: vraag even aan je leraar wat het beste is. Hij ziet waarschijnlijk wel wat voor soort andere snaren je op je cello hebt. Als je Jargar hebt, is Larsen meestal niet zo goed en vice versa. Of nog beter: neem je cello even mee naar je vioolbouwer als je een nieuwe snaar gaat kopen. Hij kan je nog beter adviseren.
     
  5. fienaaa

    fienaaa Sarafina

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    17
    Het verschilt erg per cello welke snaar je moet kopen/nemen.
    Toen ik mijn cello kocht kregen we er stalen snaren bij, onze vioolbouwer zei dat hij daar niet zo van hield, en heeft er verschillende soorten op gezet om uitproberen. Toch klonk mijn cello het mooist met de stalen snaren. Ik moest die snaren overigens wel even inspelen!

    Succes!
     

Deel Deze Pagina