De kam

Discussie in 'Overig' gestart door marloes s, 12 sep 2017.

  1. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.368
    De kam op mijn cello is van hout en ik denk dat die nog wel even mee zal gaan.

    Maar ik vroeg mij ineens af wat voor soort(en) hout er gebruikt word(en) om de kam te maken.
    Stel dat ik een nieuwe kam nodig heb, kan ik dan kiezen welk soort hout daarvoor gebruikt word?
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    4.271
    Homepage:
    Opvallend is dat bij nogal wat vioolbouwers het alleen over het model van de kam gaat en niet de houtsoort.
    Toen ik een nieuwe kam nodig had, heb ik er één bij de vioolbouwer op maat laten snijden. Ik kan mij zelfs niets herinneren dat ik mij nog heb afgevraagd of ik nog een ander model wilde, maar goed, zelfs de houtsoort was net als de vorige (nu weet ik het weer): esdoorn.
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2017
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    10.064
    Homepage:
    Bij de cellokam heb je doorgaans twee modellen, de Franse en de Belgische kam.
    Bij een vioolkam zit er veel minder variatie in. Te denken valt aan de positie van het hart, standaard, hoog of laag.
    De houtsoort ligt bij aangekochte exemplaren van de fabrikant altijd vast: esdoorn. Er zit wel wat verschil in hardheid tussen de diverse kammen, daar zou je die diversiteit nog kunnen gebruiken.
    Wil je een echt andere houtsoort toepassen dan moet je een kam geheel zelf maken. Het kan wel, maar wordt nauwelijks gedaan. Wordt ook een prijzige kam.
     
  4. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.368
    En wat maakt Esdoorn zo geschikt om een kam van te maken?
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    10.064
    Homepage:
    De dichtheid van de celstructuur misschien?
    Het is ook wel goed te bewerken. Door de hardheid worden de snaren niet al te diep in de rand van de kam getrokken op de E (viool) na dan.
    Het wordt al eeuwen toegepast.
     
  6. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.368
    Waarom zijn er 2 modellen?
    Even los van hoe ze eruit zien, wat voor voordelen hebben de modellen.
    Dus waarom zou je kiezen voor een bepaald model?
    Geeft het nog klank verschil?
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.038
    De keuze voor een van de modellen en argumenten weet ik niet. Wel dat elke cello die ik zag de Franse kam had.
    Vele jaren geleden, toen ik met de cello bij de bouwer kwam met een beetje kromme kam, ontdekte hij dat het een zwakke kam was. Later vervangen.
    De goede kwaliteit esdoorn kammen zijn hard genoeg voor de spanning en om de trilling door te geven.
    Mij werd verteld dat er een top kwaliteit esdoorn kammen is en medium (en misschien basic?). De vioolbouwer bestelde altijd de medium, omdat die voldoet.
    De voorbewerkte kam komt van de fabriek en de vioolbouwer gaat deze snijden voor het specifieke instrument.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    10.064
    Homepage:
    Ja, er is wel een klankverschil. In het algemeen (want er zijn altijd uitzonderingen) kan gesteld worden dat het Belgische model een wat briljantere, helderder en vollere klank geeft dan het Franse model. Minder helder te maken door meer materiaal over te laten bij het hart en de twee andere openingen. Bij het Belgische model schijnen spelers zichzelf beter te kunnen horen spelen dan bij het Franse model, vooral in orkestverband.
    Het Franse model biedt wat meer mogelijkheden in speelruimte voor wat betreft de hoogte van de snaren bij een wat vlakkere halsstelling. Er moet nog wel voldoende materiaal boven het hart over blijven.
    Een andere factor voor een bepaalde keuze is de welving en de lak. Een gladde en harde lak in combinatie met een relatief sterke welving is niet echt geschikt voor een Belgische kam. De benen zullen al gauw te ver uit elkaar gaan. Dat is ook de reden dat een Franse kam langer meegaat doordat die kortere benen heeft.

    Frans model:
    Frans model cellokam.jpg

    Belgisch model:

    Belgisch model cellokam.jpg
     
  9. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.368
    32807_grande.jpg
    en ik kwam ook nog een Duits model tegen.
     
  10. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.368
    Waarom is er eigenlijk die welving?
    En is de kam niet gewoon helemaal recht?

    Ik wist niet dat de kam ook gelakt werd.
    Heb altijd gedacht dat het min of meer " kaal hout" was .
    Word voor de kam de zelfde lak gebruikt als voor de cello ?
     
  11. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.038
    Ik begrijp het zo, @marloes s (#10): het gaat hier (#8) over de welving van het voorblad en de lak van het instrument zelf. Klopt dat, @Oosterhof Vioolbouw ?
     
  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    931
    En voor viool nog de barok-kam

    65D65260-E2DC-4C12-9BD5-D76F2BEF412B-7120-000007A3F93119E1.jpeg
     
    marloes s vindt dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    10.064
    Homepage:
    Ja, helemaal.
     
  14. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.368
    Dan komt natuurlijk nu de vraag waarom de kam niet gelakt word.
    De kam heeft veel te leiden van de snaren en alle hars.
    Dus een extra beschermlaag je zou de kam wel kunnen gebruiken.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    10.064
    Homepage:
    Ik weet niet waarom je denkt dat de kam veel heeft te lijden. Als dat al zo mocht zijn, dan zal een laklaag niets helpen.
    Er zijn bouwers die de kam een heel lichte laag van Schellak (orange) geven, maar dat is meer om de kleur van het nog jonge esdoorn wat donkerder te maken. Een heel lichte onverkleurde kam, staat niet mooi en valt direct op.
    De kam wordt dus eigenlijk niet gelakt.
     
  16. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.368
    Ik zat met name te denken aan alle hars die zich zou kunnen verzamelen op de kam.
    En van "kaal hout" is dat waarschijnlijk moeilijker te verwijderen dan van hout wat gelakt is .
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    10.064
    Homepage:
    Nee, dat gaat juist veel gemakkelijker! In alcohol lost hars heel goed op en je hoeft niet bang te zijn dat je de lak er af haalt, want die zit er niet op. Dit in tegenstelling tot de laklaag op het bovenblad waar zich harsdeeltjes verzamelen als je dat na iedere speelsessie niet weghaalt.
     
  18. marloes s

    marloes s ♫ ♪

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    1.368
    IMG_20170918_111538.jpg
    Blijkbaar heeft mijn cello een Belgische kan.
    IMG_20170918_111618.jpg
    En ik ben verbaast over de fijne structuur van het hout.

    Waarom word een kan eigenlijk niet gemaakt van ebbenhout?
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    10.064
    Homepage:
    Dit is een Duitse kam omdat die is geproduceerd in Duitsland. Heeft niets met een model te maken.
    De afbeelding laat een Belgisch model zien gemaakt door de Duitse fabrikant Teller.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    10.064
    Homepage:
    De kam heeft ook de functie bepaalde frequenties te filteren. Ik vermoed dat ebben de verkeerde filterfunctie heeft.
    Misschien dat ook de kleur als niet-esthetisch werd ervaren en is esdoorn al vele honderden jaren als uitstekende houtsoort geschikt bevonden.
     

Deel Deze Pagina