De leeftijd van een viool.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 11 jul 2017.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Leeftijd van een viool.

    Ik vraag me wel eens af hoe oud kan een viool eigenlijk worden.
    Er zijn natuurlijk wel heel oude museum exemplaren, maar die zijn waarschijnlijk niet meer te bespelen. Hoe lang houd het hout zijn pit en soepelheid om in staat te zijn een goede klank voort te brengen.
    Op zeer oude italianen wordt nog wel eens gespeeld, maar de meeste liggen in een kluis of museum te verstoffen, alles is eindig en een viool dus ook.
    In het Rijksmuseum ligt een viool van Hendrik Jacobs uit 1692, een andere Jacobs uit ongeveer diezelfde periode dus ook geen broekie meer, is in bruikleen gegeven aan het NMF en wordt af en toe nog bespeeld.
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Uit de serie Dr nieuwe stradivarius afgelopen vrijdag, speelde die violiste ook op een viool van Hendrik Jacobs. 65000,- was hij waard!
    In het filmpje bespeelde ze in Italië een viool uit een museum. Vond ze doodeng!
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik speel natuurlijk geen viool maar cello.
    En deze cello stamt uit het einde van de 18e eeuw.
    De cello heeft het nodige meegemaakt en heeft in de loop der tijd de nodige schade schade opgelopen.
    Deze cello is door mijn vioolbouwer gerestaureerd en ik vind het geluid en speelgemak geweldig.
    Hoewel je op sommige plekken echt kunt merken dat het houd dun is.
    Misschien geeft dit juist wel de door mij zo geliefde klank.
    En juist door deze beschadigingen was de cello voor mij betaalbaar.
    Dus ik denk dat hout zeer lang mee kan gaan als het onderhouden word.

    Eigenlijk best wel een heel raar idee dat deze cello letterlijk honderden jaren ouder is dan ik zelf ben :confused:
    En dat er een kans is dat als ik er niet meer ben de cello er nog wel is:)
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    De mooie klank van je cello viel echt op bij de docent bij Ravelijn, Mart geloof ik als ik mij goed herinner.
    Jouw cello is dan uit de tijd van de Franse revolutie, echt een heel apart idee, want die periode is ook echt lang geleden!
    De vezels van hout veranderen in de loop van de tijd en hoe dat dan weer de klank beïnvloed...? In ieder geval wordt de stevigheid van de vezels door ouderdom aangetast.
    (Wie daar meer van wil zien, kan ik van harte het Vasa museum aanbevelen; rondom het oude schip dat zo'n 60 jaar geleden langzaam omhoog is gehaald, hebben ze nu een heel onderzoeksgebeuren over de houdbaarheid van hout opgetuigd, verder natuurlijk ook vanalles over het schip en het leven op dat schip).
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar het hout van een schip wat 60 jaar of langer in het water heeft gelegen kun je toch niet vergelijken met een viool uit 1745? Die heeft in ieder geval niet in het water gelegen.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het viel Bart ineens op,
    Maar die mooie klank komt natuurlijk niet zomaar vanzelf uit de cello ;)
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Nee, dat is waar. Eeuwenlang onder water liggen laat sporen na.
    O ja, dat is waar ook. En je speelde er inderdaad prachtig op, nee , dat kan die cello niet zomaar!:)
     
    marloes s vindt dit leuk.
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Tobias heeft hier wel een item.

    Vanuit de scheikunde, natuurkunde kennen we de halfwaardetijd het verval van atomen en moleculen, chemische verbindingen.

    Iedere stof, hout, plastic, huid, glas en ga maar door breekt zich zelf af, vervalt. Dit gebeurt op atomair niveau, dus ook op moleculair niveau. Het hout van die prachtige viool is dus op natuurkundige wijze aan verval onderhevig.

    De oudste violen zijn inmiddels rond de 350 a 400 jaar.

    Natuurlijk vervangen we regelmatig wat onderdelen, de toets, de kam, de stemsleutel, de top en kiel houtjes, de stapel maar aan het corpus veranderd en vervangen we bitter weinig.


    Halfwaardetijd zie wikipedia.

    Remi
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Is dat zo? Daar kan ik me namelijk niet in vinden. Als er gesproken wordt over de halfwaardetijd (of ook het synoniem halveringstijd) wordt dat vrijwel altijd bedoeld bij processen waarbij de oorspronkelijke stof overgaat in een andere component. Als de stof niet onderhevig is aan een reactie of deelneemt aan een reactief proces gebeurt er niets. Zo is niet ieder atoom radioactief en vervalt niet ieder atoom tot een andere stof. Bij de term halfwaardetijd gaat dan ook vaak over instabiele isotopen. Er zijn – gelukkig- heel stabiele atomen en moleculen. Zo is het ook met hout(cellen), die zijn heel stabiel.
    Er staat in Engeland in het dorpje Greensted, een kerk genaamd Saint Andrew, waarvan men beweert dat het de oudste nog bestaande kerk ter wereld is. Opgetrokken uit dikke eikenhouten planken en balken. Tests hebben uitgewezen dat de oudste balken dateren uit het jaar 845 na Christus. Het meeste hout dateert echter uit de 11de eeuw. Dan is zo’n Stradivarius uit 1713 nog niet eens echt oud.

    Bron: http://www.postzegelblog.nl/2015/01/13/de-oudste-houten-kerk-ter-wereld/
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Hoe zou de acoustiek zijn in dat héél erg oude kerkje Saint Andrew in Greensted?
    [​IMG]

    Hier zou ik nou echt zin hebben om een suite van Bach te spelen! Ben heel benieuwd hoe dat zou klinken! Het is dan (in het geval van het oude kerkje) héél erg futuristische muziek! Even alle gekheid op een (strijk)stokje, bovendien is het nogal offtopic.
    Ik vertel dan nog wel dat deze kerk uit de tijd is van de verspreiding van de Gregoriaanse muziek.

    Hier kerk aan de buitenkant (er is trouwens ook later bijgebouwd, maar de donkere wanden zijn van hout)

    [​IMG]

    Het hout is dus zo sterk, dat het het dak kan dragen. Dit wijst dus niet op verval van houtmoleculen. In dat geval zou ik mij kunnen voorstellen dat het niet meer verantwoord is om in die kerk te zijn.
     

Deel Deze Pagina