De lelijkste viool.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 21 mei 2016.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    klein 13.jpg

    klein 16.jpg

    klein 26.jpg

    klein 27.jpg

    klein b.jpg

    klein 28.jpg

    Ik heb de lelijkste viool van Nederland in mijn bezit. Hierbij wat fotootjes ervan. Graag zou ik vernemen of iemand een nog lelijker viool bezit.
     
  2. Vonneke

    Vonneke

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    19
    Maar hoe klinkt het kreng? ;-)
     
    Tobias en Muzirene vinden dit leuk.
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Heb je geen allesbrander dan?
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Voor geen meter.
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Mijn CV valt nogal vaak uit. Dus ik bewaar hem voor de winter.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Niet zo mopperen!:mad:
    Die viool kan er ook niets aan doen dat zij zo geschapen is.
    Mopper liever op de maker ervan dan op de viool zelf.o_O
     
    Tobias vindt dit leuk.
  7. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    In dat geval is het jammer dat het geen altviool is...

    (sorry, inkoppertje, ik weet het...:D )
     
    Tobias vindt dit leuk.
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Met een cello zit je viermaal zo lang warm in de winter! En Tobias heeft het toch niet zo op celli en cellisten!
     
    Marcelita en Tobias vinden dit leuk.
  9. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nee, da's zielig! Geef 'm dan aan het Leerokest....
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja met een cello met houtworm zit je vier maal zo lang warm, daar heb je gelijk in. Maar met een cello zonder die gaatjes schijn je zelfs vijfmaal zo lang warm te zitten.

    Mannelijke cellisten kan ik niet uitstaan, maar vrouwelijke cellisten zijn vaak de liefste en meest aantrekkelijke vrouwen die er bestaan. Die vertroetelen hun cello zo erg, dat ik vaak denk ik wou maar dat ik hun cello was.

    Maar goed ik ben dan wel geen cello van een lieve vrouw, maar ik heb wel de lelijkste viool van Nederland, dat kan niemand me afnemen.
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Als leerlingen deze viool zien en horen, zijn ze meteen genezen en willen ze nooit meer viool spelen.
     
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Altijd baas boven baas. Zie hier mijn Leerorkest-viool. En dan is dit een mooie, ik kon kiezen....
    IMAG1046.jpg IMAG1047.jpg

    Ik denk dat ze jouw viool een stuk mooier zouden vinden! Hoewel er ook meiden zijn die voor het bling-bling gaan...
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Inderdaad deze is nog lelijker dan mijn viool. Wat een afschuwelijk glimmend ding zeg. Jammer dat ik nu niet meer de lelijkste viool van Nederland heb. Die heb jij nu, gefeliciteerd Irene.
     
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Misschien is de klank van jouw viool wel afschuwelijker dan deze? Want daarop heb ik uiteindelijk deze viool uitgekozen, die was het minst erg... Zullen we beiden Vader Jacob opnemen? Kunnen we stemmen....
     
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wat de klank van mijn viool betreft, er zit geen klank in. Want ik kan hem niet goed stemmen want de hals zit scheef. Dus dan kan er ook niet gestemd worden, als je begrijpt wat ik bedoel.

    Ik heb deze viool vroeger gekocht voor 25 gulden. Mijn goede Vader zei altijd Tobias jongen "goedkoop is duurkoop" en daar had hij gelijk in, en daar houd ik mij voortaan aan.

    Op een plaatje lijkt het nog heel wat, maar er mankeert van alles aan. Niet alleen zit de hals scheef, maar ook de stemknoppen slippen door. En ook het corpus is niet geheel recht. Kortom een kneusje van de bovenste plank.

    Trouwens een groot kenner zoals Bert zag het met één oog, die vroeg zich al af of ik geen brander had.
    Ik dacht eerst nog in mijn optimisme dat hij bedoelde dat ik de lak eraf moest branden, om hem daarna opnieuw te lakken. Maar toen drong de bittere waarheid tot me door. Het deed wel even pijn, maar hij heeft gelijk als goede violendokter, de dierenarts zou zeggen" in laten slapen meneer".
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Dan denk ik toch dat jij wint, Tobias, want uit de mijne komt nog wel iets van klank en hij is goed te stemmen. Het bling-bling-gehalte wat hem zo lelijk maakt, is dan van minder belang, vind ik. Want dat is tenslotte ook maar smaak. Er zullen best mensen zijn die zo'n bling-bling-geval geweldig vinden.
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heel fijn dus nu heb ik toch weer de lelijkste en slechtst klinkende viool van Nederland.
    Hij klinkt zo slecht omdat hij nogal slordig gebouwd is. Alles is een beetje scheef, het is denk ik een maandagochtend viool of zoiets. Maar nu komt het vreemde, ieder jaar wil ik hem opstoken, maar tot nu toe heb ik dat niet gedaan. Het is net als met een kind wat niet deugen wil, je gaat er vaak nog meer van houden dan van oppassende kinderen. Vele violen kwamen en gingen, maar dit kneusje is tot nu toe een blijvertje.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Hoewel Tobias met het plaatsen van foto's duidelijk doelt op het uiterlijk van het instrument, gaat het toch om de klank lijkt mij. Het zou mij tenminste niets kunnen schelen hoe het instrument er uit ziet, als de klank maar goed is.
    Zo vergaat het Irene ook, wanneer ze een glimmerd ten tonele voert. Maar hoe zit het met de klank daarvan? Dat is toch waar het om gaat? Zo'n glimmerd kan toch vrij simpel wat doffer gemaakt worden, mocht dat verschijnsel een doorn in het oog vormen.
     
  19. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hoe dan? Lijkt me supertof om iets mee te sleutelen!!! En bij zo'n viool kan ik het nog zelf doen ook... Wat ik het eerst zou willen doen is de hals minder glimmend en glad maken. Dat voelt zo niet fijn... Schuurpapiertje??

    De klank van deze Chinees is in deze categorie inderdaad best acceptabel. Daarom heb ik die uitgekozen. Ik heb violen gehoord en gespeeld die wel serieuzer gebouwd waren dan dit ding, maar toch minder mooi klonken. Ik vermoed dat Tobias' viool daar ook zo één van is...
    Deze had bij het aflakken zelfs een grassprietje of iets op de krul zitten. Is gewoon meegelakt. Wel een leuk detail, ik herken hem zo tussen de andere glimmers.

    Het is wel echt een stevig gebouwd sigarenkistje hoor. En mijn ervaring is dat deze violen tegen een stootje kunnen, tot ze ineens spontaan uit elkaar donderen. (Leerlingen zijn vaak heel eerlijk en kijken me dan recht aan als ze zeggen dat ze heus niet weten hoe het komt dattie gesneuveld is.)
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Mijn lelijkste viool van Nederland is oerlelijk maar ook oersterk, hij heeft zelfs de hongerwinter overleefd, nou en dat wil toch heel wat zeggen. In die winter werd bijna alles in de kachel gestopt wat maar branden kon, dus deze viool ook, maar kijk hem er nog eens uitzien. Bijna niets van brandschade te zien. Ja het kinstuk was verbrand, maar ik heb er gewoon een nieuwe op gezet.
    klein 21.jpg
     

Deel Deze Pagina