Degelijke elektrische viool kopen

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door MathiasB, 5 jan 2013.

  1. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen in het aanbod van elektrische violen, maar ik zie door de bomen het bos niet goed.

    Zelf speel ik al zeer lang klassiek viool, en kan van mezelf toch zeggen op een mooi niveau (voor een amateur.)

    Nu wilde ik ook wel eens iets opnemen, of in een klein groepje (versterkt) spelen, waarbij een elektrische viool me toch handig lijkt. Ook in stilte kunnen oefenen zou dat extra handig maken.

    Online kom je dan vele modellen tegen onder de 200 euro die waarschijnlijk toch niet goed klinken. (Ja, er zijn hier blijkbaar al wel wat discussies over geweest op dit forum, maar toch durf ik het aan om de vraag opnieuw te stellen). Ergens diep verstopt heeft men het dan ook nog over MIDI-violen, wat me ook wel leuk lijkt.

    Ik heb namen zoals Yamaha, Bridge, Zeta (dat niet meer bestaat), Merlin (één of andere opvolger van Zeta die een USB viool aan het maken zijn) e.a. gezien. Ik weet echter niet hoe ik nu daaruit moet gaan kiezen. (Ik weet zelfs niet eens waarin de verscheidene Yamaha modellen verschillen.)

    Belangrijk voor mij is dat de elektrische viool een aanvulling is voor mijn goede akoestische. Ik wil dus een 'gewone' vioolhouding kunnen onderhouden.

    Of kan je een mooie warme klank krijgen, wanneer je zelf een elektrische viool bouwt?

    Kunnen jullie me wat meer uitleg geven en me helpen om die moeilijke keuze te maken?
    (budget maakt niet uit, ik betaal graag meer voor een, merkelijk, beter product. Duizenden euro's is misschien wel een beetje overdreven)
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Yamaha SV 250 of 255 is het beste wat er voor de omschreven doeleinden op dit moment bestaat. Veel regelmogelijkheden, goed Silent te gebruiken, degelijke electronica, licht in gewicht (zelfde als een akoestische viool).
    Een goed element (zoals de Headway Band) om je eigen is veel goedkoper en klinkt niet slechter dan een E viool. Ook een microfoonsysteem op je bestaande viool (maar dan wel een goed, zoals de DPA met zwanehals) kan een goed alternatief voor een E viool zijn. In stilte oefenen kan ook met een hotelsourdine viertands of van het merk Artino.
     
  3. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Waarin verschillen die Yamaha modellen dan nog onderling?
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    De SV 250 is een 4-snarige en de 255 is een 5-snarige viool (met c snaar er onder dus). Alle andere getallen van Yamaha die lager zijn, zijn van lagere kwaliteit waarbij het geluid scheller en slechter is.

    Veel (zo niet alle) ander e-violen zijn van slechte(re) kwaliteit, slecht geluid en/of erg zwaar en dus moeilijk bespeelbaar. Ook is dynmiek vaak niet te maken op andere violen ivm de slechte kwaliteit pickups.
     
  5. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Oké, bedankt voor de snelle reacties!
    Dan zullen we de Yamaha's maar eens van wat dichter bekijken!
     
  6. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    De Yamaha SV200 lijkt me wel iets interessant. Alle elektronica zit in de viool zelf, en er staat een 'gewone' kam op.

    Kan je bij zo'n model je eigen staartstuk erop monteren? Eender welke set snaren? (en dus ook met eender welke boog spelen)
     
  7. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Als je ergens de kans hebt om een 200 en een 250 naast elkaar te horen zou ik dat zeker doen, dan kun je ook de overweging maken of het prijsverschil voor jou de moeite waard is.

    Je kunt gewoon met een normale boog erop spelen, is geen aparte voor nodig (tenzij jij een hele speciale hebt)

    Snaren en staartstukken weet ik weinig van, dat laat ik aan anderen over. Ik weet wel hoe het vorige model (EV 204 en 205) er uit zien en daar is geen ander staartstuk voor nodig met fijnstemmers omdat je die stemknoppen op schroefdraad lopen. Geen idee of dat met de nieuwe modellen zit.
     
  8. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Bij de specificaties staat dat de viool maar één fijnstemmer heeft.
    Fijnstemmers zijn me dunkt niet voor niks uitgevonden, en ik wil dus wel degelijk 4 fijnstemmers.

    Ja, ik zal hier in het Antwerpse eens opzoek moeten naar een winkel die verscheidene modellen heeft staan en waar ik ze allemaal kan proberen.

    Kennen jullie winkels in de België/Nederland waar je vele modellen van elektrische violen kan uitproberen?
     
  9. Tarzandries

    Tarzandries

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    6
    In Leuven kan je bij de vioolbouwer veel steengoede elektrische violen uitproberen. Ik ben zelf - professioneel - met elektrische viool (loops, effecten en de hele bazaar) bezig en raad je aan om bij Jan Van Hoof in Leuven op bezoek te gaan. Het ligt er allemaal klaar om uit te proberen:

    www.lutherie-leuven.be

    Groetjes,
    Andries Baele - Tarzandries - Druce Stringspeed ;)
     

Deel Deze Pagina