Delft Chamber music en Liza

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door otterhouse, 15 apr 2008.

  1. otterhouse

    otterhouse

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    9
    Zijn er nog mensen die naar het "Delf Chamber music festival" gaan?
    liza ferschtman heeft het leuk aangepakt, haar eigen Hyves gestart en een youtube kanaal geopend. Hier licht zij de programmering toe:



    Het profiel foto'tje van haar persoonlijke hyve is erg grappig, overigens...


    Groetjes,
    Rolf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Zang is het mooiste dat er is, zegt Liza in het Youtube filmpje.:/
    Hang je viool dan aan de wilgen en ga jodelen/zingen.

    Helemaal fout dus: Viool is geweldig, zang is al snel irritant met die brallerige sopranen met teveel vibrato.
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Of violisten met teveel vibrato ;) Kan op den duur erg irritant worden en is een grote no-no bij barok muziek. Ben zelf wel opera liefhebber en zang is net zo belangrijk als een instrument.

    Overigens Liza Ferschtma joods? Lijkt me een joodse achternaam.
     
  4. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Joodse achternaam betekent niet altijd dat je joods bent. Volgens de orthodoxe joodse wet de Halacha ben je joods als je een joodse moeder hebt (moederlijndefinitievolk, volgens de wijsheid: de moeder weet wie de vader van haar kinderen is).
    Als je vader bijvoorbeeld Cohen heet maar je moeder niet joods is, lijk je voor de buitenwacht joods vanwege je achternaam, terwijl je in joodse orthodoxe kring een niet-jood ofwel goj bent.
    Andersom kan je vader Jansen heten en je moeder joods is en jij dus joods bent volgens de halacha.
    Historica Eveline Gans had zelfs 3 joodse grootouders van de 4, maar de moeder van haar moeder was geen jodin, dus volgens de Halacha zij ook niet, hoewel zij zich erg joods voelt. De Duitsers tijdens de 2e W.O. hadden een jood als iemand met 3 of 4 grootouders gedefinieerd met de beruchte consequenties, maar Eveline Gans is van na die periode.

    Maar Liza heeft 2 joodse ouders, die volgens mij aan de etnische definities voldoen, uit Rusland afkomstig, die "op aliyah zouden gaan"= naar Israel migreren, maar zijn in Nederland blijven hangen.
    Alleen jammer dat Liza weinig van het joods Europese culturele erfgoed weet en de vioolconcert van Ysaye, 2e vioolconcert van Joseph Joachim en het 1e vioolconcert van Goldmark helaas niet kent.
    Zij zou daar een pleitbezorger van moeten zijn, zou je denken.
    Maar dan gaat een Duitser Albrecht Breuninger dat joods culturele erfgoed serieus nemen en het vioolconcert van Ysaye op cd zetten. Een aanrader: http://www.jpc.de/jpcng/cpo/detail/-/hnum/3493450?rk=classic&rsk=hitlist
     
  5. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Jemig, kan je nu niet eens ophouden met afgeven op mensen die niet de dingen doen die jij mooi vindt of die je van ze verwacht.

    Ik vind cello zelf het mooiste instrument, maar dat betekent niet dat ik andere instrumenten niet kan waarderen. Als ik dit niet zou kunnen, wat heb ik dan te zoeken in bijv. een symfonieorkest? En ja, de ene persoon speelt/zing beter dan de andere. Maar om daarmee iedereen die dat instrument speelt over een kam te scheren? Ik heb jouw youtubefilmpjes ook gezien. En eerlijk gezegd ben ik er niet bepaald van gecharmeerd en ik zou ze niet gebruiken om reclame te maken voor de viool (of dat stuk dat je probeert te spelen). Maar daarmee zijn toch niet per se alle violisten bagger?

    Overigens, Liza Ferschtman gaat een cd opnemen met de vioolconcerten van Julius Rontgen. Dat is volgens mij ook niet bepaald standaardrepertoire.
     
  6. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Jaap van Zweden zei ook eens dat hij zang het mooiste vond.
    Vervolgens hing hij z'n viool aan de wilgen en ging niet zingen, wat je zou verwachten-maar misschien vond hij van zichzelf dat hij daar te weinig talent voor had- maar ging dirigeren.
    Het zou jammer zijn als deze bewondering voor zang zou betekenen dat Liza Ferschtman het voorbeeld van Jaap van Zweden zou volgen, die geen zin had de hele wereld af te moeten reizen en steeds weer het vioolconcert van Brahms te moeten spelen.

    2) We zijn natuurlijk best benieuwd naar kunsten van mensen op dit forum, ergo: We wachten met smart op het debuut van Lise op de cello op Youtube!
    Geen smoesjes nu over bevroren schouders en nu kan je je niet meer verschuilen in zo'n orkestkudde cello's

    3) reprise , bis Zaterdag 31 mei speelt het Utrechts Orkest Pulcinella http://www.pulcinella.tk/ om 20.15 in de Geertekerk, Geertekerkhof 23 in Utrecht het vioolconcert van Berg.

    4) Ik chargeer wel eens op dit forum, wat reacties/discussies uit zou kunnen lokken, maar ik ben naar de 1e ronde van Elisabeth concours zang geweest en kan sommige zngers/zangeressen best wel waarderen

    5) Suf, vergeten te melden op dit Forum, maar in de Koninklijke Schouwburg heb ik de opera Attima van de Indische componist Constant van de Wall gezien, ooit uitgevoerd in 1917, eveneens in de Koniklijke Schouwburg in Den Haag. Dit ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de Pasar Malam Besar http://www.pasarmalambesar.nl/ op het Malieveld in Den haag, op 300 meter afstand van de Kon. Schouburg
    http://www.attima.nl/ Indonesische dans en een verhaal over een Gamelandanseres die op een Nederlandse militair verliefd wordt.
    Maar ja is al voorbij, dus hoog tijd dat een beroepsorkest en Opera Zuid of de Nationale Opera dit stuk eens gaan spelen.
     
  7. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Gelukkig ken ik mijn beperkingen, zowel wat betreft de cello als wat betreft opnametechniek. Dus daar begin ik niet aan. Als je me wilt zien en horen spelen, heb je de komende maand genoeg kansen (8, 11, 12, 27 juni), in verschillende bezettingen.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dat vind ik wel een beetje heel erg kort door de bocht!
    Voor zo ver mij bekend is de reden waarom Jaap van Zweden is gestopt met zijn solocarrière niet omdat hij de zoveelste uitvoering van dat vioolconcert van Brahms niet meer wilde doen, maar omdat de druk en de daarmee gepaard gaande stress om iedere keer weer een topprestatie te moeten neerzetten, hem te veel werd. Als solist moet het stuk foutloos zijn en daar moet je heel veel voor doen om zoiets te bereiken. Jaap wilde dat niet meer en zocht zijn heil in het dirigeren. In ieder geval een dirigent die verstand heeft van strijken, zij het dat een cello geen viool is.

    Vanwaar dat woordje "we"?
    Ik denk dat dergelijke uitspraken nu niet meteen ongevraagd steun verlangen van andere forumleden, van mij in ieder geval niet. Ik denk daarbij ook, dat enige terughoudendheid in dezen op z'n plaats ik en dan doel ik op het YouTube-filmpje van ene Henri Vieuxtemps. Ik heb me eerder heel eufemistisch uitgedrukt over diens verrichtingen, want ik zou zèlf zoiets toch echt niet openbaar willen maken. Lijkt me dat dit alles te maken heeft met zelfkennis en -zoals Lise het noemt- "het kennen van je eigen beperkingen". Ik heb dat dacht ik, al eens eerder verwoord en de toestanden zoals die zich voordoen bij "IDOLS' daar als voorbeeld bij aangehaald: mensen die er van overtuigd zijn, dat ze geweldig kunnen zingen omdat anderen zeiden dat dat zo was.


    Ik begrijp daarom niet waarom Lise nu opeens ook een YouTube-filmpje moet laten zien om haar verrichtingen op de cello openbaar te maken.


    Frits
     
  9. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Kijk als je commentaar op iemands spel hebt, zeg er dan bij dat je zelf amper beter speelt, maar dat je dat niet op Youtube zou zetten. Dat deed Lise niet. En bij los commentaar daag je iemand uit ook eens iets op Youtube te zetten.
    Mijn doel is niet anderen ervan te overtuigen dat ik wel aardig kan spelen, maar dat ik het stuk van Enesco mooi vind.
    Misschien kan ik er beter een geripte versie van een professionele cd opzetten, ook ter vergelijking met een (zeer) matige amateur met een versie die beter kan als de schouder niet meer geblesseerd is. Door dit stuk op les te behandelen, knapt het ook op. Daarnaast is deze zelfconfrontatie wel nuttig om mezelf eens te zien spelen en van constructieve kritiek op dit forum kan ik alleen maar leren. Misschien krijg ik er ooit nog eens een betere versie uit, die ik er dan op zet en de (nog) mindere versies eruit haal.
    Youtube is er ook voor mensen zonder gene en bij een auditie moet je ook met de billen bloot.
    Jaap van Z. heeft en houdt als dirigent hetzelfde probleem: Ook daar moet hij steeds op nivo zwaaien.
     
  10. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    HV, in een eerder bericht zei je dat je chargeert om een flinke discussie uit te lokken. Daar heb ik op zich niets op tegen. Maar dan moet je de discussie wel zuiver houden. Je komt aan met allerlei drogredeneringen, zoals op de man spelen.

    Als ik geen zin heb om mezelf voor ... te zetten op YT, prima. En als jij dat wel wil, ook prima. Maar als je jezelf daar neerzet, moet je ook kunnen bedenken dat anderen negatieve kritiek kunnen geven.En dat laatste, dat is nou precies waar ik geen zin in heb. Ik ken mijn beperkingen, en daarvoor heb ik een cellojuf, af en toe kamermuziekcoaching, een aanvoerder, een dirigent enz. En het is aan die mensen om commentaar te geven. Niet aan de rest van de wereld.

    En nu houd ik erover op. Als jij zo door wilt blijven gaan op dit forum, prima. Maar ik denk dat ik hier dan voortaan wegblijf.
     
  11. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ik beschouw dit niet als constructieve kritiek. Hooguit schampere opmerkingen van 2 mensen die zelf niet het lef hebben iets van zichzelf te laten zien. Soundboard vult zichzelf nu aan : eerst vond hij het moedig om zoiets op Youtube te laten zien, nu vind hij me toch eigenlijk een sufferd die zichzelf voor aap zet, zonder specifiek commentaar op mijn spel te geven.
    Maar ondanks hun ongezouten commentaar niet jezelf bloot durven geven, dapper hoor.

    Alexander maakte een opmerking over m'n rechterhand en vond mijn 2e versie beter dan de 1e. Rolf Otterhouse reageerde op Youtube zelf en vond ook de 2e versie beter. Dat straalt een veel positievere constructievere niet-hakkerige sfeer uit.
    Ik heb ook meer de indruk dat Alexander een beroeps is, die beter speelt dan ik, Lise of Soundboard en ook beter kan relativeren net als Rolf Otterhouse, die misschien niet eens een instrument speelt.

    En Lise vooral doorschrijven op dit forum, want we zouden je maar missen. Trouwens je kan het toch niet laten en Soundboard is je fan.
     
  12. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Totdat er hier weer fatsoenlijk gediscussieerd kan worden zonder dat mensen belachelijk worden gemaakt of er anderszins met drogredenen wordt gesmeten, zien jullie mij niet meer terug.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    @ HV,

    Ja zeker vind ik het moedig om jezelf zo te presenteren, want je zet jezelf letterlijk te kijk.
    Wat ik –en ik denk Lise ook- op een voorzichtige manier probeerde aan te geven, zonder iemand te kwetsen is, dat hier naar mijn idee nogal wat gebrek aan zelfkennis heerst. Laat ik het dan maar eens cru zeggen: vioolspelen is heel wat anders dan wat ik op dat YouTube-filmpje heb waargenomen. Wanneer ik dat in een eerdere post omzichtig en heel subtiel probeerde te omschrijven, lijkt me dat nu juist wél constructieve kritiek, maar dan moet je het wel als zodanig willen zien en die boodschap is kennelijk niet aangekomen.

    Dan is dat ook geen kwestie van “een sufferd zijn die zichzelf voor schut zet”, maar eerder een getuigenis van iemand die bewijst behept te zijn met gebrek aan zelfkennis.
    Wanneer ik dan de mening van Lise deel, ben ik opeens "een fan van haar" zo schrijf je, maar ik ken vele fans die het lang niet met elkaar eens zijn!
    Voor wat betreft dit onderwerp zijn Lise en ik het met elkaar eens. Als dat dan waar is, waarom trek je daar dan niet de juiste conclusies uit?

    Het is een vreemde manier van discussiëren wanneer je iets via YT openbaar maakt en een ander daarna alleen maar accepteert wanneer die ook via YT bewijst het beter te kunnen.

    Met de nogal suggestieve opmerking geadresserd aan Lise “je kunt het toch niet laten”, wordt op een vervelende manier een averechtse reactie bewerkstelligt: Lise laat het nu helemáál om nog te reageren, om juist het tegendeel te bewijzen.
    Laat ik duidelijk zijn: dergelijke praktijken zijn ongewenst.

    Ik stel mezelf al een tijdje de vraag of ik dit zo moet laten doorgaan of stoppen, gezien een aantal reacties hierover, die mij via E-mail bereiken. Nu is het een koud kunstje hier rigoureus een einde aan te maken, maar ik ben van mening dat een ieder in de gelegenheid gesteld moet worden te reageren op dit forum. Dat geldt dus ook voor Henri Vieuxtemps. Maar bedenkelijk wordt het wel, wanneer andere forumleden daardoor niet meer wensen te reageren of dit forum niet meer wensen te bezoeken.

    Ik houd dit dan ook scherp in de gaten en zal zo nodig maatregelen treffen.


    Frits
     
  14. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Voor alle duidelijkheid:
    Ik heb 2 (twee, meervoud) Youtubefilmpjes van mezelf opgenomen, terwijl ik niet in optima vorm was door mijn frozen shoulder, maar ja ik experimenteer wat met filmpjes maken en haal straks mindere versies van het net af :
    1 kreeg 1 ster= slecht
    Een ander kreeg 3 sterren na 2 beoordelingen
    &feature=related
    Ter info: Ik heb geen conservatorium gedaan
    Ik heb nu ook een opname van een beroepsviolist, gelardeerd met foto's van Enesco:

    Jullie mogen deze professionele topsolist raden en specifiek uitleggen "dat je hier wel kan waarnemen dat hier iemand viool speelt"
    Kortom, met constructieve kritiek bedoel ik de kritiek van een vioolleraar, die kan uitleggen wat er mis is met de streek, de houding, de intonatie, etc
    Maar eh, hoef niet en je mag mij rustig afzijken als knoeier, die totaal geen viool kan spelen, laat staan iets doet dat daar op lijkt en je hoeft zelf je kunsten ook niet te vertonen op Youtube.
    Ik ben niet belangrijk en mijn vioollerares geeft wel commentaar en aanwijzingen.
    De hoofdvraag blijft: Vinden jullie dit een goed stuk van Enesco?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  15. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Hallo Henri

    Doorgaans zie je op youtube filmpjes van bijna perfect gespeelde stukken.
    Het mooie van je filmpjes is dat je ook de andere kant van de medaille durft te laten zien die ook de realiteit is. Daar kunnen (beginnende) violisten zeker ook wat aan hebben zoals herkenning en een hart onder de riem.
    Dus prima dat je dit doet.

    Maar verder zou ik toch aanraden dit onderwerp maar even te laten rusten.
    For peace sake..... ;)
     

Deel Deze Pagina