Ik heb een dubbel cd met muziek van Sainst Saens, waaronder zijn 3e vioolconcert gespeeld door Henryk Szeryng. Er gaat een wereld voor je open, wat een fantastisch concert. Één van die stukken waar ik persoonlijk van vind dat er geen zwak moment inzit. Je hoort het concert weinig maar ik kan je het enorm aanbevelen. Vind het persoonlijk mooier dan bijv. het concert van Beethoven. Beoordeel zelf, hier het eerste deel: &feature=youtube_gdata
Overigens is het Saint-Saens en dit derde concert wordt ieder seizoen wel tenminste één keer op een podium in Nederland gespeeld. Laat staan overal ter wereld. Het is daarmee geen vergeten juweeltje. Vergeten juweeltjes zijn Saint-Saens eerste en tweede vioolconcert.
Juist, geen "vergeten juweeltje", maar "juweeltje", maar daar is geen rubriek voor. Dat 3e vioolconcert (en de Havanaise) heb ik al 3 keer gespeeld met amateurorkesten: SAINT SAENS Havanaise (amateursolist: Pieter van Zessen, orkest: Ramuze Hazerswoude 2004) SAINT SAENS 3th (3x solist: Pei Pei Zhu, orkest: Delfts Symfonie Orkest 2005; solist: Mariana Hutchinson, orkest: Leiden Sinfonietta2005; solist: Sonja van Beek, orkest: Ridderkerks Symfonie Orkest,2003) Ik zou graag dat 1e en 2e vioolconcert eens willen spelen met een amateurorkest, maar ik weet dat het niet zal gebeuren. Niemand kent het zowat , het heeft geen speeltraditie en niemand neemt de moeite er eens naar te luisteren of gaat daar speciaal een cd van bestellen. De kans dat Radio4 iets van die 1e 2 vioolconcerten zou draaien is zo goed als 0, zelfs als Saens-Saint componist van de week zou worden. Goeie reden om dat 1e en 2e vioolconcert van Saint-Sanes met de muzieknoten (als ik die kan vinden) eens op m'n Youtubekanaal te gaan zetten. Volgende keer doe ik niet meer mee met een amateurorkest die weer die afgezaagde 3e op de lessenaar zet. 3 keer is scheepsrecht, een amateurleven is maar kort en daarin kan je niet zoveel spelen als een beroeps, dus zonde van de tijd om steeds maar weer dezelfde stukken te moeten spelen. NSO, Nederlands Studenten Orkest heeft die 3e Saint-Saens weer gespeeld in januari met Oskar Back-winnaar Rosanne Phillipens. Voor mij een reden om niet naar dat concert te gaan, want ik ken het al. 1e Saint-Saens staat op Youtube: Kyung Wha Chung - Saint Saens Violin Concerto No.1 Mov. 1 &feature=related Kyung Wha Chung - Saint Saens Violin Concerto No.1 Mov. 2 Kyung Wha Chung - Saint Saens Violin Concerto No.1 Mov.3 &NR=1
Nog meer Saint-Saens, nu met de muzieknoten : Saint Saens, Camille. Caprice d'apres l'etude en forme de Valse, Op. 52, No. 6 Gespeeld door Elisabeth concourswinnaar Philip Hirshhorn, die Janine Jansen aan het Utrechtse conservatorium lesgaf en ook aan Liza Ferschtman. De audio is van dit Youtubefilmpje afgehaald:
Die Caprice d'après l'Étude en Forme de Valse is een arrangement van Ysaye voor viool en piano van het oorspronkelijk voor dLETlzO6BrQ[/media]]piano geschreven werk van Saint-Saens. Je kan dit arrangement niet aan Saint-Saens toeschrijven, al gebeurt dat wel op YouTube. Het staat in de lijst met composities van Ysaye. Juist het NSO zou goede sier maken met een onbekender concert van Saint-Saens. Zo'n eerste concert zou het dan heel goed doen. Ik heb het eerste wel gestudeerd, waarschijnlijk ook omdat het vaak op de lessenaar bij mijn leraar stond. De uitvoering van Chung is één van de beste. De bladmuziek is trouwens op IMSLP te vinden. Ik ben zeer benieuwd naar het tweede. Dat ken ik slechts van de CD.
Bedankt voor de informatie, Alexander. Ik heb er meteen een filmpje van dat 1e vioolconcert van SAINT-SAËNS van gemaakt: SAINT-SAËNS, Camille 1 (1835-1921) Deel 1(Allegro), 2(Andante espressivo, 3(begin) Deel 3 (reprise)eind: Naam van de solist maak ik maar even niet openbaar, maar het gaat erom de noten bij de muziek mee te kunnen lezen. Technisch gaat het wel lijkt me.
Het topic zou moeten zijn '(vergeten) juweeltjes' ipv 'vergeten juweeltjes'. 1e en 2e vioolconcert heb ik overigens ook op cd. Met Ivry Giltis, nogal een ruige violist.
Er zijn dus toch wel mensen die de 1e 2 vioolconcerten van Saint-Saëns kennen. Mooi. Bij Bruch is z'n 1e de bekendste maar z'n 2e en 3e + Schotse fanatsie zijn ook de moeite waard, zoniet gelijkwaardig aan die 1e. Anders dan de Havanaise of Introductie Rondo Capriosi voor viool+ orkest is Morceau de concert van Saint-Saëns, Camille (1835-1921) onbekender. Morceau de concert op.62 viool + orkest met de muzieknoten:
Niets in naam van de vrede Wat ik bedoel is dat het topic bedoeld is voor vergeten juweeltjes. Maar de niet vergeten juweeltjes kun je dus nergens kwijt. En af en toe blijkt een vergeten juweeltje dus helemaal niet vergeten te zijn. Zoals het 3e vioolconcert van Saint Saens. Daarom zou 'vergeten' tussen haakjes kunnen.
Een andere violist die nogal wat Saint-Saëns 'voor viool en orkest' op de plaat heeft gezet, is Ulf Hoelscher. Dus afgezien van de vioolconcerten 1 - 3 en de (onontkoombare) havanaise en het introduction et rondo capriccioso, ook la Muse et le poète op. 132, de valse-caprice, de romance op. 48, de romance op. 37, het morceau de concert op. 62, de caprice Andalou op. 122 en le Déluge' op. 45. Een uitermate ondergewaardeerd violist, overigens. Hopf
Tsja, maar je hebt werkelijk bergen violisten. Allemaal zijn ze volgens hun website beroemd en allemaal hebben ze ook met grote dirigenten gewerkt etc. Elke keer kom ik weer nieuwe namen tegen. Heb bijv. diverse cd's met vioolconcerten gespeeld door Josef Suk. Ook zo'n, in het westen, ondergewaardeerde violist. Een prachtige warme toon had die man.
Sorry voor het misverstand. Maar ik bedoelde het fenomeen 'ruige violist' Ik heb nogal wat platen en CD's van Gitlis (en niet Giltis) en daar kun je van alles van vinden. Maar ruig? Maar ik zal nog eens luisteren ....................... Hopf
Ik wil dit idee honoreren en eens kijken of dat een goede zet is! De betreffende rubriek is aangepast zoals is voorgesteld. Ik wil echter wel benadrukken, dat het hier gaat om YouTube-fragmenten, zodat een LP een geheel ander soort geluidsdrager is. Frits
Het valt me op dat Giltis altijd anders is dan de andere violisten. Ik vind hem de accenten altijd wat anders leggen. In mijn beleving speelt hij (bewust) wat ruwer. Bijvoorbeeld wat hij hier doet op 0:36 (en nog tich voorbeelden in datzelfde stuk): &feature=related Ik weet niet hoe ik het duiden moet. Excentriek, ruw, bewust slordig, chaotisch? Iig anders dan al de anderen. Als je een stuk goed kent en je hoort het met Gitlis dan lijkt het wel of je naar een ander stuk zit te luisteren. Vergelijk dit maar eens met dit &feature=fvw
2e Saint-Saens heb ik er met noten opgezet SAINT-SAËNS, Camille 2 (1835-1921) Mvt1(begin) Mvt1(end) Mvt2 Mvt3 En de onvermijdelijke Havanaise levend gespeeld door Rudolf Koelman:
Om dan na de doorwerking weer terug te komen bij het 1e thema, waar dit draadje over ging: de 3e Saint-Saens: SAINT-SAËNS, Camille 3 (1835-1921) Deel1 Deel2 Deel3
Ligt (deels) bij het Kruidvat op dit moment: https://strijkersforum.nl/viewtopic.php?pid=16845#p16845