Dit is mijn viool... maar wat is het?

Discussie in 'Viool' gestart door Nejlika, 20 sep 2017.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb het altijd zo gedaan zoals ik het beschrijf in #18 en ik heb nooit beschadigingen gehad in het bovenblad. Ik vind dit een prima methode, maar ja iedereen zal het wel anders doen en wel op zijn eigen manier.
    Mijn kam die ik dus iets schuin zet komt altijd mooi recht te staan. Wat dat glijden van de snaren in de gleufjes van kam betreft, dat ging vroeger wel met die darmsnaren, maar met de tegenwoordig omwoelde snaren veel minder.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Grafiet bij een vioolkam haalt niet veel uit. Dat heeft veel meer effect bij een cello- of baskam.
    Droge zeep zou ik niet gebruiken: is behoorlijk basisch (pH >7) waardoor de kans dat de wikkeling wordt aangetast groot is.
    Grafiet in de inkepingen in het kielhoutje is een goede hulp voor het soepel glijden van de snaren. Kan heel eenvoudig worden aangebracht met een vulpotlood met een stift met een diameter van o,5 mm.
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Zo zie je maar, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, als het maar werkt :)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Zo is het. En een ieder is vrij om te doen wat hem/haar goed dunkt.
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    By the way: ja, ik houd het bij met potlood 5B.
     
  6. Nejlika

    Nejlika

    Lid geworden:
    20 sep 2017
    Berichten:
    15
    Ik heb moed gevat en hem gewoon recht geduwd, die snaren gleden er best makkelijk overheen. Op de plek van de E snaar zit nu zo'n plasticje bij de kam, dat is ook handig voor dit soort acties, de snaar glijdt er doorheen.
     
  7. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Goed zo, gewoon doen is soms het beste.

    En soms zit het dan gewoon even mee :)
     
    Nejlika vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina