Documentaire "Janine" 4 september 20:25 op TV:

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Geert, 4 sep 2011.

  1. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Een openhartig en onthullend beeld van een uitzonderlijk muzikaal talent. Zo is de documentaire 'Janine' vorig jaar ontvangen. Daarmee wordt niet alleen gewezen op de intensiteit waarmee regisseur Paul Cohen de violiste Janine Jansen drie jaar op de huid zat. De film is ook een treffende kroniek van een aangekondigde zenuwinzinking. Aanhoudend succes en commerciële belangen dwongen Janine Jansen kort voor de première om al haar concerten af te zeggen en rust te nemen.

    Na de spetterende première op het Nederlands Filmfestival, de triomftocht in de bioscopen en de indrukwekkende verkoop op DVD is de documentaire over violiste Janine Jansen op zondag 4 september eindelijk op televisie. De NTR vertoont de film op primetime (20.30 uur) in de onverkorte versie op Nederland 2.


    http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documentaire/j/janine.html
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dank voor de attentie, ik heb het kunnen zien zij het begin niet.

    Als ik het zo nog eens de revue laat passeren deed ze me denken aan Jaap van Zweden, die ondanks zijn voortreffelijke solospel toch niet op de juiste plaats zat. Het lijkt alsof ze prima speelt maar een soort doel mist en volledig opbrandt omdat het -zoals ze ook zelf zegt- alleen maar geven is en nooit eens een keer 'ontvangen'.
    Ik zie haar nog wel eens een verandering zoals die van van Zweden meemaken.

    Wat me ook opviel was dat er een zogeheten marktwerker was ingehuurd en als je ziet wat die lui allemaal promoten, dan zou dat mogelijk de verklaring kunnen zijn waarom een Rudolf Koelman (zie elders op dit forum) maar niet wil doorbreken! Maar zo'n promotie kost natuurlijk handen vol geld en dat is een forse investering zonder zekerheid dat het succes oplevert.
     
  3. m.t.w. von Wiederhold

    m.t.w. von Wiederhold Martijn Thomas von Wiederhold

    Lid geworden:
    26 jun 2011
    Berichten:
    22
    Frits wat bedoel je met ''Ik zie haar nog wel eens een verandering zoals die van van Zweden meemaken.'' Jaap van Zweden is gaan dirigeren denk je dat zij dat ook gaat doen of bedoel je wat anders?

    Trouwens ik vond het een mooie documentaire over deze geweldige violiste.
    En bedankt nog voor de tip! :)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik noemde Jaap van Zweden als voorbeeld om aan te geven dat hij ondanks zijn prima solospel en concertmeesterschap toch niet goed 'in zijn vel zat'. Dat betekent niet dat ik dan ook Janine als dirigente op de bok zie staan, maar eerder een zoektocht zie starten naar een andere invulling van haar capaciteiten. Ze heeft geen goede invulling gevonden van haar leven, het lijkt allemaal doelloos en leeg, tenminste dat haal ik uit de documentaire. Als je dan enkel alles moet geven en nooit iets terug krijgt houdt het een keer op. Dat punt is al een keer bereikt en zal misschien nog wel een keer komen als er niets verandert.
     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Zoals ik in een ander item over dit programma/deze DVD al aangaf, is dit een akelig voorbeeld van wat commercie met musici (en muziek) kan doen. 'Overexposure' noemen Engelsen dat. De voornaamste remedie is het drastisch verminderen van het aantal concerten en/of recitals. En een mogelijk wat minder emotionele benadering van muziek. Naar ik begreep heeft zij het aantal concerten inmiddel drastisch teruggeschroefd.

    Zangers en instrumentalisten die gaan dirigeren. Bijna een apart onderwerp waard! Al is het alleen maar omdat het NOOIT een succes wordt. Helaas zijn er al zoveel boeken over dit gepruts (van bijvoorbeeld Yehudi Menuhin) volgepend, dat ik in herhalingen zou vallen.

    Hopf
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar bij Jaap van Zweden schijnt het toch een gouden greep te zijn geweest. Bij mijn weten is hij een graag geziene (gast)dirigent.
     
  7. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Inderdaad. De uitzondering die de regel weer eens bevestigt :D

    Hopf
     

Deel Deze Pagina