Dom vraagje

Discussie in 'Overig' gestart door ie Bie, 21 jan 2019.

  1. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Niet lachen hé
    Ik heb hier in huis een stemapparaat Seiko chromatic tuner ST800 en ik heb geen flauw idee hoe dat ding werkt (schaam me diep). Werd door de verkoper meegegeven toen we de hoorn van onze zoon kochten jaren geleden.
    Online vind ik enkel dat dat "vintage" is zonder ergens instructies te vinden. Het kan nochtans niet zo moeilijk zijn, er zijn maar 2 knopjes :s
    Kent iemand dat apparaat?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Geen enkele vraag is dom!

    Wat gebeurt er als je hem aan zet en wat speelde op je cello/viool?
    En zie ik daar geen gebruiksaanwijzing?

    Anders kun je Seiko natuurlijk ook even mailen of ze nog een gebruiksaanwijzing hebben.
     
  3. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Zowel bij calibreren als bij tuner gaat het uiterst rechtse lichtje groen knipperen en dat is 't.
    Die foto is van een tweedehandse verkoop (mijn toestel is wit).
    Op de site van Seiko vind ik ook geen handleiding. Misschien eens mailen, ja. Ik stem meestal met mijn gsm maar ik ben die eigenlijk vaker kwijt dan dat ik hem vind en dan speel ik maar zo. Alleen heb ik een slechte A-sleutel, die schiet vaak helemaal los en dan wil ik wel goed stemmen natuurlijk.
     
  4. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Denk opeens aan iets, misschien is de batterij niet meer goed. Na al die jaren. Misschien moet ik maar eerst een nieuwe kopen en dan proberen.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik zie er meer! Aan de zijkant boven zit een schuif (denk ik) als die op OFF staat zal er niets gebeuren!
    Verder moeten er twee AAA batterijen in, maar hij kan ook aan de adapter als je die er bijgeleverd hebt gekregen.

    En wat marloes s schreef? De gebruiksaanwijzing ligt er onder.
     
  6. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Er is die schuifknop boven (als die op off staat, gaat er ook geen groen lichtje knipperen :D ) en een soort platte knop in de rechterbovenhoek van het frontpaneel. de andere twee halve boogjes links en rechts van het vakje "in tune" zijn geen knopjes.
    De handleiding is van een online foto, niet van mij.
    Er zit 1 9v batterij in :) een adaptor zit er niet standaard bij, deze die ik heb liggen hebben niet de juiste voltage :(
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
  8. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Heb ik gedaan maar vind het er niet in terug. Wel de SAT800 maar ik heb een ST800 :(
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Gewoon even met Seiko mailen.
    Die sturen je vast zo een handleiding.
    En ja als de batterijen oud zijn helpt zelfs een handleiding niet meer :p
     
    ie Bie vindt dit leuk.
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Zouden die apparaten in hun werkwijze nou zoveel verschillen? Misschien helpt de beschrijving van die SAT800 al genoeg om op ideeën te komen voor die ST800?
     
  11. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    De SAT 800 heeft veel meer knopjes dus dat zal niet lukken. Ik heb mijn zoon een nieuwe batterij laten halen :D
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    En anders heb je voor onder de 5 euro een stemvork (altijd een goede A) of onder een tientje een clip on tuner. De kastjes werken met een microfoon die het stemmen in een omgeving met veel achtergrondgeluid vaak bemoeilijkt: ze zijn daarom wat uit de gratie lijkt het. Een clip on (b.v. Clip-on stemapparaat chromatisch) werkt met een contactmicrofoon die het omgevingsgeluid grotendeels negeert.
    Succes!
     
  13. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Zie je wel dat 't een domme vraag was *zucht*
    Ge doet daar een goeie batterij in, zet op calibreren, klik door naar 442, schuif knopje op Tuner en strijk op een snaar. Het is niet moeilijker dan dat...
    Jullie mogen mij nu allemaal straal negeren, ik ga nog wat studeren :rolleyes:
     
  14. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    BertBoonVioolbouw, je hebt gelijk. Ik heb een clip besteld maar moet nog toekomen. Ik bestelde er twee want ik ga dat kwijtraken; 't is klein...
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Of een app op je telefoon. Gratis en goed: Soundcorset stemapparaat. (Android)
     
    Oosterhof Vioolbouw en ie Bie vinden dit leuk.
  16. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Raadde mijn leraar ook aan. Ik heb eentje maar ben eigenlijk meestal mijn gsm ergens kwijt, vandaar.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Stemvork kwijt, GSM kwijt. Misschien moet je van alles twee aanschaffen?
     
  18. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Stemvork ben ik niet kwijt. Ik heb geen 442 Hz stemvork in huis. Ik bestelde twee clippers.
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Moest je eens weten hoeveel 'domme' vragen ik hier heb gesteld....kennelijk leeft het forum van dat soort vragen:D;)
    Anderen krijgen dan de gelegenheid met hun ei van columus te komen, leuk toch!?

    Ik was een keer mijn stemapparaatje vergeten, maar gelukkig kon ik dus de gratis app downloaden en toen kon ik toch stemmen.
     
    ie Bie vindt dit leuk.
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wat moet je nou met een stemvork met 442 Hz? :( Ik zou de gangbare 440 Hz nemen.
     

Deel Deze Pagina