Dotzauer techniek cello

Discussie in 'Cello' gestart door Yolande, 25 jul 2008.

  1. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Hallo,

    Is er iemand bekend met de Dotzauer techniek? Ik ben ermee bezig, en blijf op iets haken in deel 1. Cellolessen liggen even stil door vakantie, dus ik hoop dat er iemand is die deze techniek kent en mij iets wil toelichten over een bepaalde oefening in dit boek.

    Het gaat om oefening nummer 48, het spelen van een bes. Dien ik alleen mijn wijsvinger een halve positie naar boven te verplaatsen, of moet de hele hand mee? Of moet het misschien nog anders?

    Wie oh wie kan me helpen?

    Groetjes,

    Yolande
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Omdat het vakantietijd is, zullen de ‘reguliere’ leden mogelijk geen antwoord geven, het is een beetje ‘komkommertijd’. Ik reageer daarom ook om je niet de indruk te geven dat er niet wordt gelezen.

    Ik ben helemaal geen cellist, maar heb geprobeerd of YouTube niet iets te bieden had. Daar zijn wel filmfragmenten van verschillende etüdes te zien, maar niet over die etüde die jij bedoelt.

    Daarbij ben ik op het web tegengekomen, dat er kennelijk verschillende versies van deze etüdes in omloop zijn.
    Zo trof ik aan: “62 Select Studies for Violoncello” (van Dotzauer), maar ook de vier (4) delen waarbij de verschillende nummers zijn ingedeeld.

    Deel 1: 1 – 34
    Deel 2: 35 – 62
    Deel 3: 63 – 85
    Deel 4: 86 – 113.

    Wanneer ik je vraag bekijk, denk ik dat het gaat om Deel 2.


    Frits
     
  3. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Ik heb dit boek gehad, en ik al straks thuis even kijken voor je!
     
  4. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Dank voor de reacties. Gaaf als je me wilt helpen Coop. Kan het niet uitstaan dat ik nu in mijn vakantie niet verder kan...

    Het gaat om oefening 48 op bladzijde 16, en dan gaat het om de wijsvingerpositie. Dien ik die nu een half toontje hoger op de snaar te zetten?

    Groetjes,

    Yolande
     
  5. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Hallo Yolande,

    Ik heb de Dotzauerboeken niet, maar ik weet wel dat het niet om een specifieke techniek gaat. Het is gewoon een lesmethode, een van de vele.

    Ik ken dus de etude die jij noemt niet, maar het lijkt erop alsof dit om een grote greep gaat. En als je die nog niet hebt gehad, zou ik er lekker mee wachten tot de zomervakantie voorbij is. Om een bes te spelen met een grote greep (ik neem aan in eerste positie op de a-snaar), moet je idd je eerste vinger terugplaatsen (grote greep). Om een dis te spelen op dezelfde snaar in dezelfde positie met je vierde vinger, moet je je juist je eerste vinger laten staan en je duim en vinger twee t/m vier verplaatsen.

    Maar ik zou hier niet zelf mee gaan experimenteren. Laat het lekker aan je leraar over. Als je nu per se wilt spelen in je vakantie, herhaal dan oude dingen of pak nieuwe stukken die wel binnen je technisch bereik liggen.
     

Deel Deze Pagina