DVD Janine Jansen

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Hopf, 9 feb 2011.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Enige tijd geleden heb ik de DVD van Janine Jansen gekocht. Eigenlijk weet ik niet waarom, want ik vind aan musici weinig te zien. Zelfs als ze spelen. Voortbordurend op dat laatste heeft het er wellicht mee te maken dat ik zelf niet zo wegloop met mevrouw Jansen. Ten eerste omdat ze zich nauwelijks buiten het ijzeren repertoire waagt en ten tweede vind ik dat 'gezwoeg' op het podium nogal vermoeiend om te zien. 'Maar dat hoeft uiteraard niet voor anderen te gelden', sprak hij uitermate redelijk.

    Ook na het zien van de DVD bleef ik een beetje met gemengde gevoelens achter. Maar die hadden, in alle eerlijkheid, meer te maken met de oogmerken van de maker(s) van de DVD dan met mevrouw Jansen. Mij is namelijk een beeld bijgebleven van twee 'business executives' (met bijbehorende kleding, haren en taalgebruik) die voortdurend bezig waren 'het product' Janine Jansen 'op de markt te zetten'. Kortom kleding, kapsel en foto 'shoot-outs'. Ik neem het taalgebruik maar even over :/
    Nu weten we met zijn allen sinds dat dikke boek dat Norman Lebrecht neerpende, dat de commercie zangers, zangeressen, solisten en dirigenten heeft overgenomen. Zodanig zelfs dat na aftrek van de opmerkelijk hoge gages voor 'sterren', er eigenlijk geen geld meer is voor een orkest.
    Ik stelde al hiervoor dat ik niet weet welk oogmerk de maker(s) van deze DVD voor ogen stond: een soort 'dag uit het leven van' of zo, dan wel een instrumentatie van de opvatting van Lebrecht dat de commercie de 'klasieke muziek' heeft vermoord. Mocht dit laatste het geval zijn, is deze productie geslaagd. En daarmee stel ik geen moment de integriteit van mevrouw Jansen ter discussie. Want daar is geen enkele aanleiding toe.

    Los van mijn probleem met de getoonde commercie (en die twee uiterst vervelende representanten daarvan) hield ik aan een tweetal observaties nogal gemengde gevoelens over. Ten eerste een overvolle concert- en opnameagenda die mevrouw Jansen op enig moment te veel werd. Ten tweede, ook al was het bestaand materiaal, het weerzien met Philippe Hirschhorn, de leraar van Janine Jansen. Inclusief de angstaanjagende beelden van het concours Reine Elisabeth van 1967.

    Hopf
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Er zijn wat nadelen te noemen aan het horen en zien spelen van een solist met orkestbegeleiding. Ik heb sinds een aantal maanden op mijn zenderaanbod van de tv, ook BravaNL en soms kijk ik wel eens naar een bepaalde uitvoering. Het gekke is dat je vaak dezelfde orkesten tegenkomt. Zo is er –als ik het goed heb- een Frans strijkersensemble dat staande speelt (behalve de celli en contrabas) op Barokinstrumenten inclusief de strijkstokken. Klinkt verder allemaal goed, maar wat me verschrikkelijk tegenstaat is dat de violisten en altviolisten de gekste bewegingen maken. Sterk overdreven allemaal en naar mijn mening volkomen onnodig. De aandacht wordt volledig afgeleid en leidt bij mij tot irritatie. Dat doet me altijd denken aan de dirigent van het orkest waar ik vroeger deel van uit maakte, die zei dan tegen iemand: ‘ik wil niet zien dat je mooi speelt, ik wil het horen’. In dat geval ben je beter af met een CD denk ik. Misschien dat ik daarom nauwelijks muziek DVD’s heb?

    Frits
     
  3. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Grappig: deze cd (dvd) is de eerste viool-cd die ik (op mijn 51e....(Deano ;) ) aangeschaft heb. Ben helemaal onder de indruk van de Chaconne van Bach....wist niet van het bestáán.......

    Dus....er zijn nog méér nòg mooiere solisten....en er is nog méér verpletterende vioolmuziek.....?
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ken je Alexander Markov die de 3QORU2rfe0Q[/media]]caprice No. 19 van Paganini speelt ? Fantastisch! (In HD-kwaliteit!!)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  5. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Nee, ken he-le-maal niets op vioolmuziekgebied.....alleen Bach (her)ken ik.

    Is dit een leuk 'stukje' om vioolmuziek te leren waarderen.... ;)
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    David Garrett (Der Stargeiger zoals onze oosterburen zeggen) is wel leuk om te zien spelen. Klassiek of rock dat maakt niet uit, altijd een feestje.

    [media=youtube]70EvLqYvJks[/media]&...ext=1&list=AVGxdCwVVULXdszCo3-pqfjjRz4g1OGd35
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  7. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Ja, 's een keer op tv gezien met een klassiek concert, leuke jongen.... ;) speelde in míjn oren erg leuk....en wat vinden de 'kenners' onder ons?

    En wat vinden jullie verder van Janine?
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Janinie met al dat beweeg is niet echt wat voor me. Pinchas Zukerman vind ik dan wel weer de andere kant: :|

    Zelf mag ik graag kijken naar bijv. Perlman en Francescatti.
     
  9. hminkema

    hminkema

    Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Berichten:
    101
    Janine Jansen is een waanzinnig lekker ding dat ook nog eens fantastisch kan vioolspelen. Die eerste eigenschap sleept ze met zich mee, tegen wil en dank wellicht, maar we kunnen er ook niet omheen kijken. Om die tweede eigenschap is het haar, en wellicht voor het grootste deel ook ons, te doen.

    Ook mijn eigen vrouw is toevallig zowel beeldschoon als ontzettend intelligent c.q. goed in haar vak. Het laatste maakt haar niet minder aantrekkelijk als vrouw dan het eerste. Niemand wil langdurig luisteren naar een versierde, maar lege doos, een fraai omhulsel. Jansen heeft evident meer te bieden.

    Heeft ze blote armen? Mooie ogen? Beweegt ze? Nou graag. Maar ik luister ook naar wat ze te zeggen of - via haar viool - te zingen heeft. Meer nog zelfs, want toevallig houd ik zeer van Brittens vioolconcert sinds ik het in 1982 op de plaat hoorde met Britten & Lubotsky, of in 1987 live in de Bachzaal met Marijke van Kooten (Schönberg Ensemble) die van Lubotsky voor haar afstuderen een 10 kreeg.

    Dat Jansen op 'safe' speelt met louter ijzeren repertoire is dan ook een onterechte aantijging. Ze heeft zich als moderne uitvoerend artiest te houden aan de dictaten van de platenmaatschappij, maar binnen die marges kiest ze toch ook voor ongewone vioolstukken van (zoals genoemd) Britten, Dohnanyi, Debussy, Fauré en Ravel en nog een handvol minder bekende werkjes. Je kunt haar geen avonturierende geest ontzeggen.

    Er zijn ook niet-violistische redenen waarom ik liever haar op DVD zie vioolspelen dan Pinchas Zukerman of Theo Olof, daar kom ik rond voor uit. Maar dat motief wordt overtuigend aangevuld met haar muzikaliteit. Jansen - ik noem haar nu opzettelijk even zonder voornaam - is een violiste waarop we trots kunnen wezen om wat ze kan en doet.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik kan hier kort over zijn: ik wil niet zien dat een solist goed speelt, ik wil het horen!
     
  11. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Janine Jansen heeft een nieuwe cd met vc2 van Prokofiev, 1e sonate van Prokofiev+ een onbekende sonate van Prokofiev met 2 violen.
    Hier tijdelijk gratis te beluisteren op de Radio4 site http://www.radio4.nl/ en daar rechtsonder de direkte link op plaatpaal : http://www.radio4.nl/recordpole/popup?id=50
     
  12. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Vieuxtemps,

    In aanmerking nemend dat die sonate voor twee violen onder meer door zowel vader en zoon Oistrach als door Perlman en Zukerman op de plaat is gezet, lijkt mij de omschrijving 'onbekend' hier niet helemaal op zijn plaats. Mogelijk geldt die kwalificatie wat meer voor de solosonate op. 115.

    Hopf
     
  13. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ok, ik weet te weinig van kamermuziek.
    Janine Jansen was bij College Tour zag ik in een oude krant : http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1291831
     
  14. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Dat Janine Jansen met dr vrienden opus 20 van Beethoven speelt daar scoort ze veel punten mee bij mij. Wat een waanzinnig mooi stuk muziek is dat toch.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  15. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Haar Prokofiev-cd loopt ook lekker. Vorige week nr 10 en deze week nr. 15 in de best verkochte cd's tussen alle popartiesten, zie http://www.dutchcharts.nl/weekchart.asp?cat=a
     

Deel Deze Pagina