e-reader en bladmuziek

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 15 nov 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Heeft iemand ervaring met bladmuziek op e-reader?

    Ik ben dit onderwerp niet op het forum tegengekomen (zoekopdracht wees niets uit), maar toch kan ik mij vaag iets herinneren op dit gebied. Ik kan het niet terugvinden.

    Ik heb sinds vandaag een e-reader, maar die gaat eerst naar mijn vader (stokoud, leest graag, maar heeft wat fysieke problemen met lezen die mogelijk met e-reader kunnen worden verholpen). Zodra de reader bij mijn vader overbodig is/niet bruikbaar blijkt, gaat-ie bij mij in gebruik. Naast nut bij leeswerk, zou de toepassing bij muziek zomaar handig kunnen zijn.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Mijn vrouw heeft een e-reader (op vakantie reuze handig!) maar als ik zie hoe vaak ze moet 'omslaan' lijkt me dat voor bladmuziek niet bepaald handig. Je kunt de frequentie wel terug dringen door een kleiner letter- c.q. notentype te gebruiken, maar dan moet je wel een bril opzetten die stevig uitvergroot, terwijl dat 'omslaan' blijft!

    Zou het kunnen dat je Skype bedoelt? Daar is wel eens wat over geschreven.
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
  4. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Zo ziet het er dan uit (het werkscherm, in de leesstand zie je alleen de muziek) image.jpg
     
  5. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik gebruik ook een iPad en heb daarbij een voetpedaal gekocht die je via bluetooth kunt aansluiten op de iPad. Met dit pedaal kun je pagina's omslaan zonder je handen te gebruiken. Deze heb ik: http://www.thomann.de/nl/airturn_bt...-qw_md6PsbbQdgGycg1jrZUxdyXGyPdftkaAuy-8P8HAQ

    De grootte op een iPad valt wel mee maar is niet optimaal. Je moet de bladmuziek een beetje kennen of wachten tot er volgend jaar een grotere 12" iPad uitkomt.
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Handig zo'n voetpedaal.
    Je hebt overigens niet perse zo'n dure iPad nodig. Er zijn al 10 inch Android tablets te koop voor minder dan 200 euro. Ik heb als test even vlug op m'n telefoon (helaas maar 5 inch) de app Musicnotes geïnstalleerd en die werkt ook. image.jpg
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Geert en Willeke, heel hartelijk dank voor deze informatie! Ik vroeg mij al af of het ook niet voor android beschikbaar zou zijn, en jawel!:) En dan ook nog info over voetpedaal en locatie voor bladmuziek, wel superhandig! Er zijn nog veel meer sites met bladmuziek in pdf! Voor mijn cello kan ik een hoop vinden.
    't Scheelt allemaal een hoop papier!

    Ha, dat muziekje "homage to Elvis Presley ziet er ook lekker speelbaar uit! Die komt dus van die site die je daar pal boven noemde? Aantrekkelijk!:)

    Zo te zien is een e-reader toch meer geschikt voor lekker lezen zonder het sjouwen van tassen en koffers vol boeken.

    En gelukkig worden de tablets steeds goedkoper. Voor toepassing op het gebied van bladmuziek zijn de systeemvereisten niet echt bepaald hoog. Dan zijn de andere dingen die ik op een tablet zou willen kunnen nog eerder bepalend voor de keuze van tablet.
    Of vergis ik mij?
     
  9. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    "Elvis" heb ik van free-scores.com gehaald.
    In het algemeen kunnen Android tablets niet tippen aan de iPad met Retina scherm. Samsung komt in de buurt. Belangrijk is een goed 10 inch scherm wat zowel bij daglicht als in donker goed leesbaar is. En een wat hogere resolutie verhoogt het leescomfort.
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Belangrijker nog is de beschikbaarheid van goede software. Ook daarin scoort de iPad wel veel beter.
    Willeke: welke app gebruik jij als muziek reader?
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ha fijn, deze info! Wellicht wordt het toch een I-pad dan. Moet toch al besluiten waarmee ik verder ga, omdat mijn oude laptopje beperkingen gaat tonen.

    En free-scores ken ik, was alleen deze muziek nog niet tegengekomen. Er staan veel leuke dingen op!
     
  12. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Wij gebruiken forScore op de iPad. Is volgens mij een betaalde app maar je kunt daar via Dropbox je eigen .pdf bestanden binnen halen en een playlist aanmaken met meerdere nummers op volgorde die je met het voetpedaal om kunt slaan maar ook naar het volgende nummer kunt gaan. Je kunt in deze app ook nog aantekeningen erbij maken en aansturing via het voetpedaal dus.

    Bijkomend voordeel van een tablet (iPad of niet) is dat je altijd genoeg licht hebt om je bladmuziek te zien. Wij gebruiken hem op een poppodium en dan wil het wel eens donker zijn.

    Voordeel van een iPad boven een android tablet is het stroomverbruik. Ik kan een opgeladen iPad rustig 3 uur aan laten staan met de bladmuziek open zonder dat de batterij leeg is. De android tablets die ik heb gehad haalden dat niet. Misschien is dat nu al beter geworden maar dan kom je zeker niet bij de goedkopere tablets uit.
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Mooi, allemaal punten waar ik rekening mee kan houden, dank je wel!:)

    O ja, wacht even, dan hoef je ook geen lampje op je lessenaar te klemmen, want de tablet geeft al licht, dat is ook wel fijn naast het blz. niet om hoeven slaan (ik neem aan dat je die voetpedaal ook meeneemt naar het podium.)
     
  14. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wat zijn er toch geweldig veel mogelijkheden, ik heb eens rond zitten kijken vanaf je link.:)

    't Is eigenlijk wel dé uitvinding ook voor mensen bij wie altijd de bladmuziek van de overbelaste lessenaar afdondert, of het waait er bij mij vanaf (ik had het dus over mijzelf:mad:).

    Dit wordt dus spaarplan iPad!
     
  16. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ha, dank voor de tip! Ik ben inderdaad niet van plan de hoofdprijs te gaan betalen:D.
    Een andere optie is uit het buitenland, bv. de VS waar een familielid van mij met mijn geld eentje zou willen kopen.
    Heeft zo z'n risico's, maar ik ken genoeg juichverhalen zonder drama's die het op deze manier hebben gedaan.
     
  18. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    En? Is er nog een pad gekomen?
    Ik ben me er ook even in aan het verdiepen omdat er tegenwoordig zoveel online staat in pdf's!
    Maar ik vraag me af of 10-12inch niet onwijs naar klein is om van te moeten lezen? :eek:
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Nee, er is er nog geen gekomen. Ik was zelf in de VS afgelopen jaar, maar ik kwam toch niet echt tegen wat ik wilde.
    Vond de ene toch te duur en de ander toch qua kwaliteit iets te min. Ben ook niet echt heel uitgebreid gaan shoppen.
    Ik loer wel op een aanbieding in NL voor op het moment dat ik ineens wel wil. Ik was dus ook niet vastbesloten genoeg.

    Maar zo'n 10 of 12 inch scherm is wel goed te doen. Voetpedaal erbij voor pagina omslaan en dan kun je gewoon doorspelen. Ik heb zo'n klein laptopje met 10 inch scherm en die heb ik ook wel gebruikt om thuis bladmuziek op uit te proberen. Pagina omslaan met de pijltjestoets.
     
  20. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Marcelita vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina