E-Viool vraag

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door KellieJ, 24 aug 2010.

  1. KellieJ

    KellieJ

    Lid geworden:
    11 aug 2010
    Berichten:
    3
    Hey,

    Ik heb zo'n 2 weken terug een E-Viool gekocht en als ik me headset inplug en speel komt er weinig geluid uit. heb ik een versterker nodig om te spelen? of moet ik hem gewoon beter afstellen

    Alvast bedankt,
    Mvg Kelly
     
  2. NicoDezaire

    NicoDezaire Nico Dezaire

    Lid geworden:
    2 apr 2010
    Berichten:
    32
    Homepage:
    Hoi Kelly,

    Misschien een hele suffe opmerking van mij maar op mijn electrische viool zit een volume knop. Misschien heb je die ook 1 en moet je die open draaien? Tevens hebben sommige koptelefoons ook een volumeknop. Je voelt hem al....

    Persoonlijk speel ik mijn electrischeviool altijd via een versterker omdat ik graag een vol geluid wil horen dat uit de ruimte komt en niet direct op of in mijn oren. Misschien ook omdat ik dat van mijn "gewone" viool gewend ben.

    Nico
     
  3. KellieJ

    KellieJ

    Lid geworden:
    11 aug 2010
    Berichten:
    3
    Hey Nico,

    Bedankt voor de snelle reactie
    De volume knop op de viool wist ik te vinden alhoewel ik het niet wist van me headset maar gelukkig kwam me vriend daar al snel met de oplossing voor de headset maar alsnog is het geluid ver weg van goed, dus ben tog bang dat het de snaren zijn.
    Weet jij misschien een handig manier om dat correct te leren (zonder snaar stemmer)
    Alvast bedankt

    Mvg,
    Kelly
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @Kelly,

    ik heb toevallig vorige week op een aantal E-violen gespeeld, gewoon om eens te beleven hoe dat klinkt. :) Ik speel normaliter op een akoestisch instrument. Ik heb toen ook de vraag gesteld hoe dat dan in zijn werk gaat wanneer je met een hoofdtelefoon wilt spelen. Wat ik ervan begrepen heb -ik ben geen deskundige- is, dat je de hoofdtelefoon moet inpluggen in de versterker. Dat houdt dus in, dat je altijd een versterker nodig hebt. Dat kan al een heel eenvoudig apparaat zijn wat niet zo veel hoeft te kosten, ik dacht dat er voor zo'n €50,= al wel eentje te krijgen is. Het komt er dus op neer, dat de hoofdtelefoon niet rechtstreeks op de viool kan worden aangesloten, omdat dan de versterking te gering is.

    Daarom denk ik ook niet dat er iets mis is met de snaren.

    Disclaimer: ik hoop dat de echte deskundigen zich hier melden op het forum, voor het geval ik het niet juist heb.

    Frits
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Of een E viool geschikt is om direct via een hoofdtelefoon te bespelen hangt af van de ingebouwde (of meegeleverde) electronica. Meestal plakt de fabrikant het etiket "Silent" op E violen die direct via de koptelefoon zijn te bespelen. Dat een eenvoudige versterker van vijf tientjes al voldoende zou zijn moet ik als "deskundige" bestrijden. Op een uitzondering na zijn alle E violen gebaseerd op piëzo-elementen en die doen het op goedkope versterkers nou juist NIET goed. Het is natuurlijk ook maar welke kwaliteitsnormen je aanlegt.
    Overigens, met de goedkope E violen van 100-200 euro is behalve met de snaren vrijwel ALLES mis, maar daarover zijn op dit forum al vele pittige discussies gevoerd.
     
  6. KellieJ

    KellieJ

    Lid geworden:
    11 aug 2010
    Berichten:
    3
    @Frits,

    Wil even zegen dat ik nu de vriend van ben,
    Bedankt voor de reactie ik ga gelijk even zoeken voor een versterker maar als de reply van "BertBoonVioolBouw" klopt moeten we (ik en kelly) wel kijken voor een iets duurder aperaat, Ook denk ik dat ik toch voor zekerheid ook nieuwe snaren bestel aangezien dat waarschijnlijk beter klinkt, alvast allemaal bedankt voor het helpen van me vriendin

    Mvg,
    Nick
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het gaat niet eens zozeer om een duurdere versterker, maar een versterker die in staat is het piëzo signaal te versterken. Zoek daarbij in de hoek van de versterkers voor akoestische gitaar (gitaren met een ingebouwd element) want voor strijkinstrumenten worden geen speciale versterkers gemaakt.
    Een versterker voor E gitaren (type stratocaster etc) is duidelijk minder geschikt voor Piëzo.
     
  8. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hallo

    Dit is ook en optie
    http://www.feedback.nl/geluid-randapparatuur/behringer/mic-200

    Het is een voorversterker met een echte buis erin , die een mooi warm geluid geeft.
    Mocht het zo zijn dat het hier om een niet zo dure eviool gaat, dan zal hij het geluid mooier maken en warmer.

    Ik heb dit ding zelf ook, en is te gerbuiken voor gitaar, bas, stem, en ook viool.

    Ik heb zelf een electrische bas gebouwd waar ook een piezo element inzit, (anders is het een stok met snaren)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, maar dat is een voorversterker, dus zal er toch nog altijd een eindversterker aan vast geknoopt dienen te worden!
     
  10. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    dat klopt, maar ik was in de veronderstelling dat de vraag was hoe met een headset gespeeld kon worden (maar het volume was te laag)

    Als je de viool in dit kastje doet, en dan een headset in de output zal het wel duidelijk te horen zijn.
     
  11. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    Als je direct een hoofdtelefoon op deze voorversterker aansluit moet je wel goed weten wat de impedantie van je hoofdtelefoon is, want als deze te hoog is of een grillig verloop heeft, zal de buis in deze voorversterker het snel begeven.
     
  12. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hoe kan een buis in een versterker het begeven door een hoofd tekefoon in de output jack te stoppen??

    Het is een uitgaand signaal , de hoofd telefoon komt niet binnen in het circuit
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    De impedantie van een hoofdtelefoon is een vast gegeven en is niet veranderlijk, zodat van 'een grillig verloop' of 'te hoog' geen sprake kan zijn. Ik begrijp daarom ook niet waarom de buis het zou gaan begeven.

    Frits
     
  14. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    De impedantie van een hoofdtelefoon is geen vast gegeven. Net als bij een normale luidspreker is de impedantie afhankelijk van de frequentie. de impedantie die wordt opgegeven bij de technische spec is vaak de weerstand bij 0 Hz (kijk bv op headphone.com daar kan je hoofdtelefoons met elkaar vergelijken en ook de verschillende impedantie curves bekijken.)
     
  15. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hallo

    Mijn suggestie in post #8 is misschien toch niet zo'n goed idee omdat dit meer voor microfoons en gitaren e.d. is.

    hier een viool ampje (Currently unavailable)
    http://www.amazon.com/15-Watt-Electric-Violin-Amplifier/dp/B000LZNONO

    nog 1
    http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B001R2PP00/ref=olp_sort_p?ie=UTF8&tag=jemsite-20&sort=price&condition=new

    http://www.metzlerviolins.com/p-221332-wood-electric-violin-amp.aspx

    De forum bekende NoName#2
    http://www.vioolspelen.nl/versterker-elektrische-viool-p-94.html

    Hier is een viool of cello pre-amp
    http://www.sharmusic.com/Shop-Shar/Accessories/Electric/Preamps/Fishman-Pre-Amp-for-Violin-Viola-and-Cello.axd
     
  16. jannux58

    jannux58 Jan

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    11
    Hi There

    Een "goedkope" maar m.i. best wel acceptabele versterking voor mijn elektrische viool, een Yamaha SV 200 (die EV 240 heb ik toch maar weer ingeleverd - te elektrisch, ok that's personal_zie eerdere posts) heb ik gevonden in de combinatie van een Zoom A2.1U (akoestische gitaar) voorversterker en een Boogey 30 W eindversterker (150 euro) die ik o.a. ook voor mijn elektrische en akoestishe gitaren gebruik. Dan heb ik het wel over "huiskamer gebruik". Via een PA klinkt dat dus wel even anders en heb je m.i alleen maar goede voorversterker nodig.
    Volgens mij heb je altijd een deugdelijke akoestische voorversterker nodig voor een goed akoestisch of elektrisch. viool geluid.
    En de vergelijking met een hoofdtelefoon blijft m.i een gigantisch moeilijk onderwerp (het verschil tussen een kap om je oren of het geluid van het vullen van een ruimte van bijv. 2000 man is m.i. een giga verschil).
    Ik geloof dan ook dat het klopt wat Bert zegt dat een goed "versterkt" geluid een combinatie blijft van voor- en eindversterking. Ja en hoe duur je het wilt maken hangt dan ook vaak van je portemonnee af.
    Bij wat er op de markt allemaal aanwezig is aan voor- en eindversterkers en effectapparatuur, zou ik zeggen, "durf eens aan die knoppen te draaien en ervaar wat er allemaal onder de kap zit". Soms zijn verrassingen het mooist. Give it a try.

    Let's make Jazz

    Greets Jannux
     

Deel Deze Pagina