Eastman Music Company

Discussie in 'Overig' gestart door Marloes, 26 apr 2013.

  1. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    Ik werd laatst geattendeerd op dit bedrijf en vroeg me af of de instrumenten oké zouden zijn voor een beginner.
    Mijn broer overweegt voor het eerst vioolles te gaan nemen ( leuk! :) ) en ik heb hem aangeraden een instrument persoonlijk bij een bouwer te huren maar ik geloof dat hij een viool van dit bedrijf overweegt.
    http://www.eastmanmusiccompany.com/

    Is iemand van jullie bekend met Eastman violen? Wat zijn jullie gedachten er over? Ik hoor graag jullie mening want er zitten hier heel wat mensen die een stuk deskundiger zijn dan ik! Alvast bedankt!
     
  2. HuipieRockt

    HuipieRockt

    Lid geworden:
    26 apr 2013
    Berichten:
    1
    Ja, en die broer, dat ben ik dus. Van oorsprong (klassiek) geschoold pianist, waarna ik als tiener de gitaar ook heb opgepakt en daar verder mee ben gegaan. De laatste jaren mis ik alleen de klassieke muziek steeds meer en heb al vaker overwogen om vioollessen te nemen.
    Dit voornemen is nu verder aangewakkerd, aangezien het bedrijf waar ik voor werk, ook strijkinstrumenten van Eastman gaat distribueren.

    Zijn er dus al mensen die Eastman violen, alt-violen en cello's in handen hebben gehad? Dan ben ik benieuwd naar de ervaringen. (En als iemand een goede tip heeft voor vioolles in de buurt van Zeist.... ook welkom!)
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Huipie.

    Ik zou gewoon naar een vioolbouwer gaan om eerst een viool te huren.
    Zo ben ik ook begonnen, en ik denk vele met mij.
    Het voordeel van huren is dat je hem altijd kunt terug brengen als vioolspelen uiteindelijk toch niet je ding is. Als de studieviool je niet aanstaat kun je hem ruilen tegen een ander huurviool.
    Mochten er problemen zijn met je viool, kun je altijd bij je vioolbouwer terecht. En je weet zeker dat je een degelijk goed afgestelde viool hebt. Huren + verzekering kost mischien €40 per kwartaal. Afhankelijk vd vioolbouwer
    En je hoeft niet meteen een dure viool aan te schaffen, een beginneling kan er toch niet alles uithalen wat erin zit. Na 1jaar vioolles heb ik mijn eigen viool gekocht. De vioolbouwer had toen de huur van de studieviool in mindering gebracht, toen ik een duurdere viool bij hem kocht.
    ( zie topic vogelogenesdoornviool)

    mijn advies is dus. Investeer je geld voor een viool bij de vioolbouwer en je krijgt gegarandeerd waar voor je geld.

    Gr D
     
  4. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Dat zou ook mijn advies zijn.
     
  5. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    Ah bedankt voor jullie reacties!

    En wat zijn jullie ideeën over Eastman? Mij lijken het fabrieksviolen (die weliswaar handmatig in elkaar zijn gezet), maar mijn broer is overtuigd dat het handgemaakte violen betreft.
    Ik denk dat het verschil met een viool die je bij de vioolbouwer zelf gaat halen, over het algemeen aanzienlijk is.
    Zijn er mensen bekend met dit principe?
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Eastman lijkt mij een handelsonderneming zo is de eerste indruk, en mijn gevoel zegt dat ik hier geen instrument zou kopen. Zeker niet als je niet de kans krijgt het eerst te bespelen.
    Zielig voor broer lief maar hiero in Den haag hebben meerdere winkels geprobeerde strijkinstrumenten te verkopen, Rockpalace, Servaas, Ronald Suiker en ik denk nog een aantal meer. Misschien dat het met een bas nog lukt maar allemaal zijn ze op hun snoet (bek) gegaan met de viool.
    Alles wat ze verkochten was ramsh, troep en sloophout, ook wel bekend als een VSO, Violin Shaped Object.

    Kortom Eastman maakt geen violen, ze handelen er in en dan ben ik misschien een beetje bot maar dan stap ik liever in de trein of auto of spring op mijn fiets en ga 10000 keer liever naar een vioolbouwer, een vakman dan dat ik mijn geld hier aan spendeer.

    Ik weet nog een paar van die vakidioten te vinden hoor.. Een in Groningen, een in volgens mij Ottersum... ik noem maar wat. Ik weet ook nog een pracht vrouw die ook violen bouwt in het Haegse en sinds kort aan de Laen veun Meerderveurt :p

    Mijn idee, no way. Gewoon een Boon of een FO of een andere echte viool

    Remi
     
  7. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Marloes.

    Ik denk dat Remi weleens gelijk kan hebben over het handelsonderneming gebeuren.
    Ze verkopen er ook gitaren en blaasinstrumenten.

    Een echte vioolbouwer verkoopt geen gitaren of blaasinstrumenten, alleen violen/cello s of contrabassen etc.

    Ik zou op deze site nooit een viool kopen, want ik wil een viool kunnen bespelen / luisteren hoe die klinkt, en of deze fijn te bespelen is.

    Wat je broer denkt over het gedeelte handgemaakte violen, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Mischien zijn het wel bouwpakketten die ze daar EIGENHANDIG IN ELKAAR ZETTEN.
    Dat valt in hun ogen ook mischien onder HANDGEMAAKT.

    Mijn vioolbouwer vertelde mij vorig jaar dat hij soms mensen op bezoek kreeg met een VSO viool van een internetsite. Er mankeerd altijd wel iets aan zo'n sigarenkistje zegt hij. Of ze worden door hun desbetreffende viooldocent naar hem doorverwezen, omdat die er zelfs niet fatsoenlijk op kan spelen. Zodra de vioolkist opengaat ruikt hij de chemischelak waarmee de viool is bestreken. Opdat moment weet hij al genoeg.
    AL zou je een andere kam / snaren op een VSO viooltje zetten het zal nooit echt wat worden. En op een gegeven moment gaat die viool je irriteren, omdat je er niet het gewenste resultaat mee bereikt.



    Op de internetsite wordt de viool in normale termen omschreven die voor een leek duur in de oren klinken. zo probeert men de viool aan de man te brengen. De viool ziet er dan ook gelikt uit, maar eenmaal in je handen kan het een prulding zijn, die mooi als sierstuk voor aan de wand kan fungeren. even een simpel voorbeeld hieronder.

    roodoranje lak
    * garnituur van ebbenhout
    * Wittner-staartstuk
    * Pirastro Tonica-snaren
    * goede standaard strijkstok
    * blokje hars
    * koffervormkist met rugdraagriemen

    Mijn viooldocente zei in het 1e jaar tegen mij :'vioolspelen moet je leren, maar je moet het ook een beetje kado krijgen'. daar bedoelde ze mee dat je viool ook makkelijk in de omgang moet zijn. Een goedkopen fabrieksviool kan je ontzettend belemmeren in je muziekspel. Toen ik na mijn 1e jaar vioolspelen mijn eigen viool ging kopen, toen pas kon ik echt gaan vergelijken. Ik kreeg 9 violen om uit te proberen. De eerste 7 vielen meteen af omdat die niet aan mijn smaak voldeden qua klank. en ik vond ze ook niet prettig spelen. Mijn huidige viool doet dat wel.

    Maar hoe dan ook, ik zou gewoon bij een vioolbouwer langs gaan en kijken naar de mogelijkheden. dan kun je zien en ervaren wat goede studieviolen zijn. Vragen en kijken kost niets.

    Mischien kunnen de aanwezige vioolbouwers op de site wat info verschaffen?

    suc 6
    groetjes D
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik ken die Eastman Music Company niet, heb er ook geen instrumenten van en verkoop ze ook niet, maar ik heb altijd iets tegen handelsondernemingen die bijna alles verkopen waar geluid uit komt en daar zijn er vele van. Die diversiteit kan ver gaan: van marimba via simpele bekkens en saxofoon tot een 4/4-cello. Zo zal een verkoper van zo’n zaak niet overal verstand van kunnen hebben en aangezien er zo veel instrumenten zijn waar geluid uit komt heb ik weinig vertrouwen in de deskundigheid van deze verkopers c.q. adviseurs op het gebied van de vioolbouwkunst.
    Ze zullen misschien nog net weten wat een kam is, maar verdere vragen blijven onbeantwoord of er wordt een mooi verhaal omheen verteld.
    Wanneer het gaat om atelierinstrumenten heeft men te maken met seriematig gemaakte onderdelen zoals bovenblad, achterblad, krans , hals met krul en dergelijke. Iemand doet niets anders dan een onderdeel voor zijn of haar rekening nemen en aan het eind van de ‘rit’ worden de onderdelen netjes in positie gebracht en verlijmd. Ieder onderdeel is op zich best goed gemaakt, maar het gaat om de juiste selectie van bij elkaar behorende delen, waardoor uit het hout de meest optimale klankeigenschappen worden benut. Je kunt niet een standaard welving hanteren voor ieder instrument als je ook de dikteverdeling hetzelfde laat. Er is geen stuk hout gelijk! Daarna afgewerkt met een vernis- of sneldrogende nitrolak in de spuitcabine, of soms bij de duurste uitvoeringen met een kwast handmatig aangebracht.
    Je mag van een atelier instrument niet dezelfde verwachtingen hebben als van een instrument dat met de grootste zorg voor ieder afzonderlijk onderdeel is vervaardigd. Een dergelijk instrument is daardoor duurder in de aanschaf.

    Frits
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Beste Frits, ook in de ateliers van de grote Cremonese bouwers werd een soort gildesysteem gehanteerd, waarbij de leerlingen bepaalde onderdelen maakten en vast niet alleen de stapels of de stemsleutels. Een Stradivari-of Guarneri-viool is waarschijnlijk dus ook door meerdere mensen gemaakt, vandaar ook dat in de werkplaats alle mallen van een code waren voorzien die weer paste bij de sjablonen voor de overige onderdelen. Daar is toch al voldoende over gepubliceerd? Die publicaties kun je toch op z'n minst een keer lezen? Stradivari's zonen bouwden toch ook mee? Het "solo"-bouwende genie is een fabeltje, bedacht in de 19de eeuw en door de tegenwoordige vioolhandelaars. Rembrandt liet ook zijn leerlingen meewerken aan zijn schilderijen, net als Rubens. Er moesten namelijk aantallen en deadlines gehaald worden! Ja, tegenwoordig werken de meeste vioolbouwers alleen, simpelweg omdat het gildesysteem in de oude vorm niet meer bestaat en omdat personeel te duur geworden is. Op mijn Bouwman-stok staat "Bouwman" gestempeld, maar heeft Willem Bouwman hem ook gemaakt? Ik betwijfel het.

    En wees nou eens eerlijk: de klank van vele atelierinstrumenten is toch uitstekend? Kun jij op de klank een atelierinstrument onderscheiden van een volledig door één maker gemaakt instrument? Ik durf te wedden van niet. :/
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Liuwe,

    Ik wil er niet al te veel over zeggen: we hebben hier immers al zo vaak over gediscussieerd?
    Er is echter toch een aspect wat ik wil noemen en waarover ik het pertinent met je oneens ben. Het gebruik van de door jou genoemde mallen. Die hebben namelijk enkel betrekking op de welving en het betreft een vijftal op cruciale posities. Ik heb echter nog nooit ‘mallen’ gezien voor de dikteverdeling ook niet van ene Stradivarius. Wat de betekenis daarvan is mag je zelf invullen.
    De vraagstelling of ik een bepaald instrument kan herkennen aan de manier waarop die werd gebouwd, gaat volledig voorbij aan het ten volledig tot zijn recht laten komen van de eigenschappen van het geselecteerde materiaal. Als het goed is zal er een waarneembaar klankverschil zijn tussen beide genoemde instrumenten ten gunste van het met zorg samengestelde instrument door één en dezelfde persoon. Om dat instrument gaat het.
     
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Je gaat op veel dingen niet in, beste Frits. Mijn bewering dat een Stradivari-viool ook het werk van meerdere mensen is geweest, negeer je straal. Want dat zou betekenen dat een viool waarvan de verschillende onderdelen door meerdere mensen zijn gemaakt toch van een uitstekende kwaliteit kan zijn en dat past niet in jouw kraam. Arbeidsverdeling is niet iets uit de negentiende eeuw, dat kwam al eeuwen eerder voor, bewijsbaar. Alleen niet op die schaal van na de Industriële Revolutie. Het feit dat er een groot aantal binnenmallen van S. bewaard is, geeft al aan dat er in de werkplaats aan meerdere violen tegelijkertijd gewerkt is.

    "Als het goed is zal... " Ja, als het goed is, maar deze bewering is totaal niet hard te maken! Ik heb zelf zoveel instrumenten in handen gehad die je kunt bestempelen tot atelierwerk en die desondanks uitstekend, zelfs fraai klonken en een prima aanspraak hadden, dat ik wel durf te beweren dat je het verschil tussen "solo-werk"en atelier-werk onmogelijk kunt hóren, ook jij niet. Want klank is volstrekt subjectief en dat maakt het beoordelen van een vioolklank juist zo lastig. Wat jij mooi vindt, hoef ik niet mooi te vinden en andersom. :|
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Daarom schreef ik ook:
    Ik raad je aan hetgeen ik schreef over over mallen en dikteverdelingen nog eens goed na te lezen en proberen te begrijpen.
    Ik wil het daarom hier bij laten, om herhaling van zetten te voorkomen.
     
  13. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Jammer dat duelleren uit de mode geraakt is! Oké Frits, discussie(?) gesloten. Ik geef me over. :|
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik wil best 'duelleren', maar dit duel is minstens al een paar keer gevoerd.
     

Deel Deze Pagina