Een beginnende laatkomer meldt zich, met een paar vragen.

Discussie in 'Viool' gestart door NaturalScience, 18 feb 2011.

  1. NaturalScience

    NaturalScience Dennis.M

    Lid geworden:
    17 feb 2011
    Berichten:
    3
    Homepage:
    Hallo,

    Ik ben inmiddels 20 jaar oud en al lang de leeftijd gepasseerd om een vioolmeester te kunnen worden, maar toch wil ik een klein droompje waar proberen te maken door vanaf dit punt in mijn leven een hoop met strijkinstrumenten bezig te gaan.

    Mijn hele leven ben ik al drummer, progressieve rock, metal, jazz en alles ertussen valt binnen mijn drumervaring. Tevens ben ik enkele jaren zanger in meerdere bands en heb ik altijd veel piano gespeeld. Toch is er nooit een instrument geweest waar ik meer ontzag voor koesterde dan de viool.

    Een hele goede, relatief nieuwe, vriendin van me speelt vrijwel haar hele leven al viool en bezit er ook meerdere van prachtige kwaliteit. Ze heeft het verlangen naar het leren van viool spelen weer aangestoken en ik heb sinds vandaag dan ook het geheel aangeschaft.

    Een hele mooie Roderich Paesold 4/4 viool uit 1998. De strijkstok die ik hierbij heb gekregen is een prachtige stok met de initiale P.Hoyer.

    Er zit ook een koffer met tas bij. Een nieuw blokjes hars en uiteraard nieuwe beharing op de boog.

    Nu was mijn vraag of enkele van jullie ervaring hebben met de twee bovengenoemde "merken". Roderich Paesold heb ik wel redelijk wat over gelezen op internet, maar niet veel ervaringsverhalen. En P.Hoyer kan ik eigenlijk heel weinig over vinden.

    Ik heb deze combinatie aangeschaft omdat ik het voor een hele mooie prijs kon krijgen bij een bekend adres van mijn bovengenoemde vriendin. Ze gaat me vanaf volgende week tevens les proberen te geven. Dus ik hoop dat ik met mijn leeftijd het geheel nog redelijk weet op te pakken.

    PS: Ik had nog een korte technische vraag: Ik heb een tijdje de nieuwe haren op mijn boog lopen harsen. Dit zorgt voor een hoop poeder achtige stof op de boog. Nu heb ik dit wel een beetje proberen af te vegen, maar wanneer ik speel komt er toch behoorlijk wat stof van de hars vrij, wat vervolgens zorgt voor de bekende witte stof op de viool na snel of lang spelen.

    Wat is volgens jullie de beste manier om de viool hiervoor schoon te houden? Want ik heb het gevoel dat als ik het poeder met een doekje van de viool af probeer te vegen ik het lak kras en er komt in verloop van tijd een plakkerig laagje op het hout. En ditzelfde geld voor de snaren. Op de plek van de snaren die ik bespeel komt een wit laagje dat er niet helemaal netjes af lijkt te willen als ik het er af probeer te strijken met een doekje. Wat raden jullie mij hier voor aan? Want ik wil niets beschadigen.....


    Heel erg bedankt alvast aan de persoon die bereid is een antwoord te geven! :)
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Paesold violen worden in verschillende kwaliteiten gemaakt door het Paesold atelier (in 1998 eigendom van het Britse muziekconcern Boosey and Hawkes) Inmiddels is het Paesold atelier, sinds jaren samengevoegd met de Höfner fabriek weer in Duitse Handen. De Paesold producten worden soms ook onder de naam Höfner of Karl Höfner verkocht. De goedkopere Paesold/Höfner producten kwamen vroeger uit Roemenië en tegenwoordig van een eigen productielijn in China, meestal verkocht met etiket "Schroetter" of "A.Schroetter"
    Wanneer de viool van een label is voorzien staat daar wellicht behalve het jaartal ook een nummer in; dat zegt e.e.a. over de prijs/kwaliteits-klasse.
    P.Hoyer is een handelsnaam van strijkstokkenfabrikant Dörfler, naar ik meen een tijd lang meestal gebruikt voor eenvoudige stokken.
    Het harslaagje moet je er af vegen voordat het plakkerig wordt. Wanneer er steeds een sneeuwbui op je viool ligt, hars je wellicht te veel.
    Over het schoonhouden van instrument en snaren is op dit forum al veel geschreven; gebruik de zoekfunctie eens.
     
  3. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Ik bespeel een Paesold 804a uit 1981 (zie afbeelding) en ben daar heel tevreden mee. Het instrument heeft een helder zingende klank (in tegenstelling tot mijn Aleksandr Smelov uit 1987, die een eerder warm zoemende klank heeft) - een en ander uiteraard ook sterk beïnvloedt door de snaren die erop liggen (en de strijkstok en degene die erop speelt).

    [​IMG]

    Paesold 804a, 1981
     

Deel Deze Pagina