Een ’boer'n viool’ of viool voor boeren?

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 25 jan 2009.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Agrariërs houden zich ook bezig met vioolbouw, getuige een artikel in het AGD (Agrarisch Dagblad):

    'Boeren viool'

    De draden (?) van een speciaal gekweekte paddestoel vreten de celwand aan van de houtcellen, waardoor de dichtheid van het hout die van de toen der tijd door Stradivarius gebruikte soort, qua dichtheid evenaart. Het lijkt me een nogal slap boeltje worden wanneer de wanden van de cellulose cel worden vernietigd omdat er dan geen onderlinge samenhang meer bestaat.
     
  2. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Prachtig gebaar om de waardering voor het gebruik van de paddestoel weer wat op te krikken. :) Ik ben wel benieuwd naar die bevindingen. Van draden heb ik nooit van gehoord. Het bovengrondse deel van de paddestoel is uiteindelijk alleen maar het voortsplantingsorgaan, dus de "officiele" schimmel zit onder de grond. Wie weet bestaat dat uit draden. De kunst is om het aanvretingsproces precies op tijd te laten stoppen anders houd je geen hout meer over.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Misschien dat er bedoeld wordt: sporen?
    Als je een stuk papier onder een paddestoel legt en tegen de hoed tikt vallen er sporen uit. Met die sporen moet je oppassen, want die zijn buitengewoon giftig. Tenminste dat heb ik ooit eens op de lagere school geleerd.
    Dan rest nog de vraag hoe de wetenschappers dan houtcellen laten opvreten.
    Zouden die sporen op het kale hout worden aangebracht?
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Ik denk dat ze de schimmels bedoelen, deze schimmels zijn hetzelfde als de schimmels die eten verschimmelen. Deze schimmel ruimen inderdaad bepaalde cellen op, net als paddenstoelen. Het verminderen van cellulose in hout is geen probleem voor de stevigheid, mits je er geen termieten op laat :) Ik ben erg benieuwd naar hoe de viool klinkt.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Daar zou ik graag eens wat meer over willen weten! Lijkt me dat er zonder cellulose en cellulosewanden geen onderlinge interactie meer is en dan stort de zaak in elkaar.
     

Deel Deze Pagina