Een Chinese Baroktoets

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 18 jan 2018.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    In China hebben de bouwers een geheel andere opvatting van wat een Baroktoets zou moeten zijn, dan hier in het Westen:

    Baroktoets China (groot 2).jpg


    Baroktoets China (Detail).jpg
    Ik vind de bevestiging van de snaren aan het staartstuk nogal vreemd. Dat heeft vast en zeker ook invloed op de resonantie c.q. klank.
    Of zou dit ontwerp vallen onder een nieuwe vinding? Je weet het maar nooit!


     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Toets en zadel als één geheel. En die bevestiging van de snaren....zou dan de ene snaar mee gaan trillen met de ander (de G met de D en de A met de E)? Of zou het door de houten toets met staartstuk wel meevallen met doortrillen? Welk soort hout zou het zijn, 't ziet er nogal tropisch uit. Misschien dempt dat wel heel erg.
    Maar wat dat dan met barok te maken heeft??? Zachter spel in die tijd?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Een heel vreemde constructie want een deel van het verlengde van de toets heeft ook nog contact met de kam. Het geheel is een grote starre constructie. Kan toch nooit de corpus in goede beweging krijgen? Tenzij die toets precies doorloopt in de uitsparingen in de kam en overgaat in het staartstuk. Dat is niet goed te zien.
    Ja, waarom noemen ze dit een Baroktoets? Ik weet het ook niet en het lijkt er ook van geen kant op.
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Waar komt deze toets-staartstukcombinatie vandaan? En noemen ze dit een baroktoets? Ik heb een aantal Chinese barokviolen met zeer stijlvol uitgevoerde toetsen en staartstukken, compleet met Amati-stijl inlegwerk. Dat werk doet niet onder voor wat hier te lande wordt geproduceerd onder de naam "barokviool". Het enige waar ik dan kritiek op zou willen leveren is het gegeven dat ze in China de zangbalk niet echt wat kleiner maken en dat de kamhoogte volgens "onze" baroknormen wel eens wat te groot is. Maar uit de studies van Roger Hargrave is ook wel duidelijk geworden dat er van standarisatie in de barok geen sprake was en dat lange halzen, hoge kammen en lange zangbalken ook toen voorkwamen. Het begrip "barokviool" is een erg rekbaar begrip. Het gaat vooral om de halsconstructie.
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Is dit niet een Guarneri model met kinsteun en retro toetsconstructie? Niks barok te zien.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Wat is een 'retro toetsconstructie'?
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000

Deel Deze Pagina