Een damesviool

Discussie in 'Viool' gestart door Deanone, 14 nov 2017.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Bert verkoopt dat ding. Het gaat om de Agusta Grip. Er is er ook eentje die extra dik is.
    Hij zou hier wel wat over weten te vertellen lijkt mij en dan met name over de bevestiging.
    Afwachten maar.
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb op internet de officiële site gevonden.
    http://acoustagrip.com/
    Met uitlegfilmpje:


    Ik mag binnenkort die van Idb lenen om uit te proberen. Daar ben ik erg blij mee. Geen idee welke dikte ik nodig heb en of het me bevalt. Ik zal het gaan ondervinden. ;)

    (Als deze link niet mag, dan mag je dit bericht verwijderen Frits)

    Edit: 'k Heb het filmpje via een directe link aangemaakt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2018
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het is mij inmiddels duidelijk geworden waarom er een diepe gleuf in is gemaakt: dat is handig opbergen in de koffer! De gleuf is de uitsparing voor de hals. Dat plakspul schijnt onschadelijk te zijn voor de lak (volgens Albert Stern van AcoustaGrip), maar ja ik heb wel eens lak meegemaakt die er al afsprong als je er naar keek.
     
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Mijn 4/4 heeft goede lak is mij eens verteld. Mijn volgende viool ook hoop ik. Maar dat overleg ik dan wel met de vioolbouwer waar ik koop.
    Mijn bon musica geeft ook een lichte beschadiging. :oops:

    (Inderdaad handig dat filmpje erbij. Dank je Frits!)
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Allemaal geldverspilling.
    Ik heb het al vaker gezegd, mijn Moeder maakte vroeger een kussentje. Zat vast met een bandje om de kinhouder. Werd precies op maat gemaakt, zat prima.
     
  6. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Kan ik me best voorstellen Tobias.
    Maar de nieuwe technieken van nu met die plakzijde lijkt me wel handig.
    Ik houd jullie op de hoogte. ;)
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik wil je niet bang maken hoor. Maar ik zou het niet graag op mijn viool plakken. Misschien gaat er wel wat lak van het achterblad af als je het ding er tientallen keren per maand vanaf trekt. Een gezonde sport lijkt het me niet voor de viool.
     
  8. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb echt geen idee Tobias. Ik ga het zien. Als ik het niet vertrouw blijf ik het niet gebruiken. Maar mijn schoudersteunen (wolf en bon musica) beschadigen ook de lak.
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Mijn violen zijn nooit beschadigd door gebruik. Hoeft ook niet van een schoudersteun. Raak hem nooit aan met de strijkstok, let er op dat mijn nagels goed kort zijn, want lange nagels kunnen de lak ook beschadigen, en ook de toets. Berg de viool na het spelen altijd meteen op, dus laat hem niet slingeren.
    De viool moet een beetje je kindje zijn, die je goed verzorgd. Mijn viool en strijkstok worden na het spelen ook altijd meteen ontdaan van de hars. Dan in de koffer met een kleedje er overheen.
     
  10. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dat doe ik ook allemaal Tobias. Maar mijn Bon Musicasteun zit erg strak. Die valt ook niet zomaar af. Wat ik wel zie bij Wolfsteunen.
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Damesviool, maar heb je ook een herenviool. Met damesviool wordt wel een 7/8 viool aangeduid. Een 9/8 viool bestaat volgens mij niet, dus een herenviool ook niet. Toch heb je heel grote mannen waarin een normale 4/4 viool klein is. Het heeft te maken met de armlengte, heb je een armlengte vanaf 60 cm dan kan je een 4/4 viool bespelen. Is die kleiner dan moet je naar een andere maat viool.

    Ik vraag me af of het ook te maken heeft met de grootte van het hoofd. Een klein kind heeft naar verhouding een relatief groot hoofd, dat bij het opgroeien ten opzichte van de andere lichaamsdelen kleiner wordt. In bijvoorbeeld Afrika gebruiken ze die verhouding vaak om te bepalen hoe oud een kind ongeveer is. Als het kind met de arm over het hoofd het oor kan pakken is het ongeveer 6 jaar, en kan het naar school.
     
  12. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik vraag me af hoe de armlengte gemeten wordt.
    Ik heb een klein hoofd met gelukkig genoeg hersens. ;)
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat kan best zijn maar het gaat om de hechting aan houtwerk. Als die hechting niet goed is trek je ook een op zich goede lak er zo af!
     
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    upload_2018-1-10_22-13-29.jpeg

    Voor het meten van de armlengte sta je altijd rechtop. Bij het meten van de armlengte sta je met gestrekte arm langs het lichaam; De vuist is gebald en de schouder ontspannen. De rug van de hand (vuist) en de arm moeten een rechte lijn vormen.
     
  15. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dus je begint te meten halverwege de nek, over de schouder naar de pols toe? Want dat geeft die dunne lijn aan.
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    a.jpeg
     
  17. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Wow! Wat kan jij mooi tekenen Tobias!
    Ik laat mijn arm eens opmeten.
     
  18. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Waar je moet beginnen met meten is niet superduidelijk. Maar we komen op een armlengte van 53-55 cm uit. Ik heb dus echt korte armen. Niet gek dat ik klachten heb met vioolspelen. Een 3/4 viool zou bijna de juiste maat zijn. :eek:
    Volgens mij spelen veel mensen op een te grote viool dan.
    Volgens mijn docente hangt de juiste maat viool van veel meer factoren af. Namelijk ook je spieren en je bouw, je motoriek, flexibeliteit enz.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2018
  19. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoe verschillend wordt gemeten?
    Op een site vond ik dit:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Met gebogen arm.
    ssZ.png
     

Deel Deze Pagina